Jag har inte hållit på så länge, men har förstås inte kunnat låta bli att investera i allahanda järnskrot, så jag kan väl börja (om ingen hinner före medan jag tänker).
Har, och har använt, Grigri, SUM och Cinch.
Den uppenbara frågan är väl först och främst vad du tänker använda den till. Utan det är det svårt att ge några direkta råd.
Allmänt kan man säga att Grigrin och SUM är litet tyngre, att SUM och Cinch kan ta smalare rep (<10mm), att SUM inte funkar så bra på rep >10 mm, att repet löper lättare genom SUM och Cinch (vid ledklättring), och att Grigrin är normen som alla andra mäts mot.
Min favvo just nu är Cinchen, för att den är lättast och för att repet löper så lätt genom den - fast den kan ibland behövas "låsas upp" med en liten vridning för att få loss det.
SUMen är jag rätt förtjust i, men den har visat sig vara opraktiskt eftersom de flesta topprep är 10mm och uppåt, och måste passas så att inte handtaget fastnar i karbinen, alternativt att man använder en Belay Master el liknande, men då blir det mer pyssel. Och så är den tung, som sagt.
Men alla ska väl ha en Grigri att falla tillbaka på när nyhetens behag kring andra modeller har lagt sig