Vilken räddningsutr. har ni med?

Ni vet de där prylarna som bara väger, tar plats på selen och som man ändå inte vill använda. Överflödiga? Knappast tycker jag. Vad har ni med er på multipitch? Jag vet att en liknande tråd har funnits på överlevnadsforumet, men ämnet kan passar bättre här.

Själv har jag förutom racket: 2-3 120-slingor, 2 prusikslingor 6mm x 60cm, 1 repsnöre 6mm x 5m, en liten repklämma (tibloc), liten fällkniv, första förband i hjälmen, 3 skruvkarbiner + 2 till bromsen (reverso) samt 3 vanliga karbiner och på vissa turer har jag även med jumars.

Har funderat på att skaffa en nödraket att ta med i ryggan. Kan det vara en idé?
 
En nödraket på ryggen kan ju vara bra när man inte orkar uppåt på egen hand :).

Faktum är att jag befarar att man ska ha ganska tur för att nån som inte redan är lite informerad ska reagera på nödraketen och vidta ordentliga åtgärder.

Jag brukar ha med mig en förbandsväska modell mindre, samt telefon till klippan. På leder som innebär standplats (kanske redan vid 20 m+) så har jag ofta telefonen i nån ficka.
Täckningen är ju faktiskt som regel god om man inte ängnar sig åt fjällklättring.
 
Mezzner; sa:
En nödraket på ryggen kan ju vara bra när man inte orkar uppåt på egen hand :).

Faktum är att jag befarar att man ska ha ganska tur för att nån som inte redan är lite informerad ska reagera på nödraketen och vidta ordentliga åtgärder.

Ungefär vad jag tänkte,man bör ju i sämsta fall kunna ringa och ge en någorlunda information om var man är.Antingen genom triangulering via tele-master eller beskrivning av klippa,om det sen blir utryckning med helikopter eller dylikt kan man visa var man är med ett bloss.


peter
 
WOW, mycket prylar att släpa på.....

Skulle du inte kunna skippa Jumars eftersom du har prussik slingor, dom har ju i princip samma funktion? Och om du skulle tappa prussik slingorna så KAN man ju faktiskt använda vanliga slingor till samma (inte lika bra men som nöd) effekt.

1:förband, Prussik, ett gäng slingor och karbiner är väl allt. Telefon finns med, men inte under klättring.

Det viktigaste du kan ha med dig är KUNSKAP, om själv och kompis rädding! Du kommer inte att kunna göra mycket när det gäller 1:a hjälp, utan det gäller att komma upp/ner så fort som möjligt!

Vi hade en olycka i Calpe på Penon D’Ifach (Spanien)förra året och det enda som vi eg. gjorde var att stoppa blödning och sen var det att bära av personen i fråga (uppåt och sen ner till väg) till ambulansen kunde ta över (helikoptern kom inte åt..). Det som hände var att nån sparkade loss en sten ovanför oss, och den landade (efter några studsar) på benet (blod och kross) på en tjej...

Hon är OK nu dock!
 
3 prusikar
skruvkarbiner
slingor
första förband + första hjälpen
Mobiltelefon


En kompis har en lathund till kamraträddning om han skulle få helt hjärnsläpp. Vilket nog kan vara troligt om man hamnar i en skarp situation.

Även tror jag att en slang med en stopp för att hålla luftvägarna fria, stoppas ned igenom näsan, annars är det hopplöst att hålla luftvägarna fria, men vet ej vad det heter eller hur man får tag på en.

Spliter eller vad det heter är nog bra. För att spjälka benbrott. Kanske inte upp på väggen med bra att ha vid insteget.

Nödbloss är nog inte dumt speciellt i alperna. Där helikopterna patrullerar bergen.

FÄRSK kunskap är dock det absolut viktigaste.

Gustaf
 
Så mycket prylar tycker jag inte att det är, slingor och karbiner har man ju med hur som helst, allt annat får i princip plats på samma kabin. Och det går ju åt en del om man ska fira tio replängder med en skadad.
Jumars finns med för att andreman ska kunna speeda på på svåra replängder, offwithd med rygga och aid-repor går mycket fortare på det viset. En sak jag glömde i min lista var pannlampan, utifall man inte hinner till toppen eller den där braiga bivackhyllan innan mörkret. Självklart så finns även telefonen med men jag är alltid förberedd på att klara mig utan den, att kunna ringa efter hjälp betraktar jag som en lyxig bonus.
 
da shit

Empiriska studier (samt kamraträddning 1 & 2) visade mig att jag behöver följande extrautr för att lösa de flesta scenarion.

4 skruvisar
2 120-slingor
3 prussik
1 första hjälpen (med massa värktabletter och annat)
1 liten fällkniv

På multipitch skulle jag även vilja rekomender walki-talki för att undvika att man hamnar i en otäck situation från början samt för att kunna kommunicera i värsta fall. Bra kommunikation är viktigt!
 
Yep, ibland går en av slingorna åt till att bygga stand (då kordeletten inte är lämplig) men skruvisarna försöker jag hålla fingrarna ifrån.
 
Fruktansvärt mycket karbiner, men visst säkerhet är säkerhet. Själv resonerar jag så att man på racket har ca. 30-40 karbiner totalt, vilka går att använda motvända istället för skruvkarbiner och dessutom så har ju den andra parten ett par skrukarbiner och slingor. Personligen föredrar jag att vara tre på långa fjällkätterturer, då finns det två stycken som kan plocka ned mig+mer utrustning att använda till detta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sepr Vilken typ av repbroms för nybörjare? Klättring allmänt 12
Verhauer Vilken förare för Cadarese och Balmanolesca? Klättring allmänt 0
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Klättring allmänt 10
Lakritsglass Vilken, helt justerbar, sele? Klättring allmänt 2
johannoren Vilken sko? Klättring allmänt 10
Tomas Odhult Vilken hyrbil för kort roadtrip i Europa? Klättring allmänt 13
Mezzner Vilken är klippan? Klättring allmänt 7
Yakherden Vilken klätterstil ska jag välja? Klättring allmänt 8
Bloggomann Vilken broms? Klättring allmänt 13
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
embl Vilken disciplin är bäst? Klättring allmänt 12
sojourner Vilken hemförsäkring accepterar klättring? Klättring allmänt 12
Plumsy Vilken broms ska man välja? Klättring allmänt 16
johnliungman Vilken förare skall man köpa för Romsdalen Klättring allmänt 24
Annika Sedin Vilken är högst klätterväggen i Sverige/norden? Klättring allmänt 13
utemänniska Vilken kamkil är bäst? Klättring allmänt 38
axel_broman Vilken klätterfilm? Klättring allmänt 12
schweingaard Vilken klättersko är att föredra? Klättring allmänt 7
maxen Gri Gri/Stich/ATC osv.. vilken använder du? varför? Klättring allmänt 37
Hedman Vilken respons Klättring allmänt 0
zeromaker Vilken sele Klättring allmänt 1
Vilken sågning av Kropp!!! Klättring allmänt 19
GustavOh Hur avgör du idag om en säkringsperson har koll? Klättring allmänt 6
Visenten Har någon testat High Sports krita? Klättring allmänt 4
robinhaag Har du tråkigt?! Klättring allmänt 1
GustavOh Hur många oförberedda (förstemans)fall har ni säkrat? Klättring allmänt 16
seon Vad har betytt mest för klättringens utveckling? Klättring allmänt 38
Luluck Hur många säkringar har släppt för dig? Klättring allmänt 20
johnliungman Det värsta du har sett Klättring allmänt 96
seon Den 18-19 september glömmer vi allt elände och bara klättrar och har kul ihop Klättring allmänt 20
johnliungman Har vi UIAA-gradering i Sverige? Klättring allmänt 18
Mezzner Har du bytt slingor i dina kamsäkringar? Klättring allmänt 19
FR123 Vad har ni för mål i sommar? Klättring allmänt 3
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
ninapenda syrrans make har köpt en bar på dominikanska.... Klättring allmänt 3
isakalbertsson är det någon som har förare till Riglos i Spanien? Klättring allmänt 0
Avslzyx Tunaberg/Simonsberget har blivit naturreservat Klättring allmänt 22
dredds Någon som har koll på store strandåtind i Norge Klättring allmänt 3
baja_maja Har någon testat de nya wallnutsen? Klättring allmänt 10
_andreas_ Nån som har koll på krafter? Klättring allmänt 8
Milosz Har du tips om Australien? Klättring allmänt 11
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
PeAC spindelmannen har gjort det igen Klättring allmänt 9
jaffo Nån som har klättrat i Spanien Klättring allmänt 2
leosmi Klättring på Cypern - någon som har info? Klättring allmänt 0
Mezzner Har längden betydelse? Klättring allmänt 19
Mezzner Har någon en Stockholmsförare över? Klättring allmänt 0
Razor Den nya Bohusföraren har lämnat tryckeriet Klättring allmänt 0
nilsson213 Har någon klättrat i Grekland? Klättring allmänt 0
Har Kropp någon agentur Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.