Vilken hyrbil för kort roadtrip i Europa?

Följande ska få plats:
två vuxna
en ettåring
tält och sovsäckar för vår/sommarcamping
allt annat som behövs för att bo och laga mat utomhus
bantat klätterrack: fokus på enreporsleder
crashpad
enklare barnvagn

Listan är inte heltäckande men i stora drag. Funderar på om det kan räcka med en bil som räknas som kompaktklass, Opel Astra, Ford Focus? Vi kommer inte att köra några längre sträckor, kanske tre timmar som längst, och med få resdagar så det behöver inte vara väldigt bekvämt.

Några förslag eller egna erfarenheter?
 
Golfklassen måste ju räcka väldigt bra. Troligen funkar en Fabia Combi också bra. Beror ju lite på hurdan barnstol ni har. Baksätet är ju bara BEKVÄMT i stora bilar.
 
Jag har svårt att se hur ni ska få plats med barn, barnvagn och padda i en std Focus. Kombi, ja, men std? Rekommenderar att ni testar med full utrustning hemma innan ni beställer.
 
Missade det där med paddan.
Möjligen är en Fabia Combi bättre än en Golf, Focus, Astra. De brukar dock vara en storleksklass billigare, och möjligen sitter man lite sämre i framsätet i dem, men inte dåligt. Om det går in en padda i skuffen beror ju förstås på vilken padda det är också...
 
Precis, paddan gör att de mindre bilarna går bort direkt. Kombivarianterna av Astra och Focus kan säkert räcka fint, ska kolla lite mer på den klassen. Bekvämligheten är inte det primära men det vore skönt att slippa surra fast paddan på taket. Storleken är 90x60x26 så den tar lite plats.
 
Funkar ju att spänna paddan med spännband på taket om man inte ska köra längre än 3 timmar.
Ev dra en sopsäck över om det regnar.
 
90x60x26...
Jag tror den ryms i alla nämnda bilmodeller.
De flesta har väl delbart baksäte, och då kan ni ju köra med en del av baksätet fällt och då måste det ju funka. Troligen går paddan in ändå.
 
Bra hyrbil

Jag kommer att säga en Fabia Combi, Astra eller Golf. Ett gott råd: Det är både billigare och säkrare att boka hyrbil på ett svenskt biluthyrningsföretag än i en lokal biluthyrningsfirman. Jag kan rekommendera http://budget.se - De har uthyrningskontor över hela Europa och super låga priser.
 
Tänk på att samma bokningsklass kan skilja något enormt i faktiskt utrymme. Kolla så att du kan speca modell och inte bara klass vid bokning. Det är mest Sverige som har "förstått" att Kombi kan vara en rätt bra grej när man ska åka på semester.
 
Jag kommer att säga en Fabia Combi, Astra eller Golf. Ett gott råd: Det är både billigare och säkrare att boka hyrbil på ett svenskt biluthyrningsföretag än i en lokal biluthyrningsfirman. Jag kan rekommendera http://budget.se - De har uthyrningskontor över hela Europa och super låga priser.

Som tidigare råd, en kombi i Golf klass borde räcka (Golf, Fabia, Focus, Astra, V50 mm).

Skulle du vara medlem i ex SAS Eurobuonus kan du få rabatt på hyrbil och hyrbilsförsäkringar (Avis, Hertz, Sixt) även om du inte använder ex flygpoäng.;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sepr Vilken typ av repbroms för nybörjare? Klättring allmänt 12
Verhauer Vilken förare för Cadarese och Balmanolesca? Klättring allmänt 0
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Klättring allmänt 10
Lakritsglass Vilken, helt justerbar, sele? Klättring allmänt 2
johannoren Vilken sko? Klättring allmänt 10
Mezzner Vilken är klippan? Klättring allmänt 7
Yakherden Vilken klätterstil ska jag välja? Klättring allmänt 8
Bloggomann Vilken broms? Klättring allmänt 13
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
embl Vilken disciplin är bäst? Klättring allmänt 12
sojourner Vilken hemförsäkring accepterar klättring? Klättring allmänt 12
Plumsy Vilken broms ska man välja? Klättring allmänt 16
johnliungman Vilken förare skall man köpa för Romsdalen Klättring allmänt 24
Annika Sedin Vilken är högst klätterväggen i Sverige/norden? Klättring allmänt 13
utemänniska Vilken kamkil är bäst? Klättring allmänt 38
axel_broman Vilken klätterfilm? Klättring allmänt 12
schweingaard Vilken klättersko är att föredra? Klättring allmänt 7
teoek Vilken räddningsutr. har ni med? Klättring allmänt 19
maxen Gri Gri/Stich/ATC osv.. vilken använder du? varför? Klättring allmänt 37
Hedman Vilken respons Klättring allmänt 0
zeromaker Vilken sele Klättring allmänt 1
Vilken sågning av Kropp!!! Klättring allmänt 19
Flinken1 Teori för ledkurs - Rött kort Klättring allmänt 3
Brolin uppklättring innomhus grönt kort Klättring allmänt 19
Polarnatt Grönt kort Klättring allmänt 12
Mike C Upphittat ID kort och mössa vid Vård Berget Klättring allmänt 9
sfrge "Kort Och Avig" i Gåseborg? Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.