Hur andremannen inte ska placera sig

Vad är det som är så roligt? (Jag vet ingenting alls om klättring, förlåt min dumhet!) Linan sitter fel?
 
Säkring vid klättring uppåt

förutsätter att andremannen* bromsar repet som matas ut när förstemannen klättrar. Om förstemannen faller när han lagt en mellansäkring som repet löper igenom så blir det ett kraftigt drag i repet motsvarande upp till något ton (fångrycket). Om då andremannen inte matar ut repet uppåt så att kroppsvikten bromsar så kastas andremannen i repets rikning.

Vid flera replängder så sitter andremannen fast i så kallad standplatssäkring dvs han eller hon är fastbunden i klippan.

* Den som säkrar eller klättrar kan förstås vara kvinna också.

Thure
 
Re: Säkring vid klättring uppåt

thureb; sa:
förutsätter att andremannen* bromsar repet som matas ut när förstemannen klättrar. Om förstemannen faller när han lagt en mellansäkring som repet löper igenom så blir det ett kraftigt drag i repet motsvarande upp till något ton (fångrycket). Om då andremannen inte matar ut repet uppåt så att kroppsvikten bromsar så kastas andremannen i repets rikning.

Vid flera replängder så sitter andremannen fast i så kallad standplatssäkring dvs han eller hon är fastbunden i klippan.

* Den som säkrar eller klättrar kan förstås vara kvinna också.

Thure

Okej, jag fattar vad som är fel. =)

Men... Hur lägger man repet annars? Viker man det dubbelt nånstans så att den som klättrar liksom hänger i repets öggla och andremannen då kan hålla i repet uppifrån? Eller har man två rep?

Ursäkta mina dumma frågor, men jag vet ju ingenting om klättring alls!
 
Man står närmare klippan så draget kommer så mycket rakt uppifrån som möjligt, eller så sitter man fast i sina självsäkringar om man har klättrat upp en bit så man inte står kvar på marken.
 
Finns ju ett sätt till; förstemannen avstår från mellansäkringar, eller lägger den första så högt att vinkeln blir hyfsad ändå... ;-)
Inget att rekommendera förstås!

Av bildtexten att döma är det nog inte så det är tänkt på bilden heller.
 
Otroligt! Tänker inte människor? Och alla kommentarer gör ju bilden så bra. Är det förresten nån som känner till förkortningarna i kommentarerna? SCMA, USMC?
 
Ja, det var en härlig bild! Glöm inte att det ibland kan vara bra att sätta fast andreman även på marken, t.ex. om det är en liten tjej, så att hon inte flyger för högt...
 
Förkortningar

anod; sa:
Otroligt! Tänker inte människor? Och alla kommentarer gör ju bilden så bra. Är det förresten nån som känner till förkortningarna i kommentarerna? SCMA, USMC?

SCMA = Southern California Mountaineers Association

En klätterklubb som har förlöjligats en aning av bland andra John Long (författare av "How to Climb" och "Climbing Anchors") pga sinna inträdesregler.


USMC = United States Marine Corps

Grönklädda, slätrakade och beväpnade.

För övrigt så är detta en bra sida för den som undrar över (frammför allt engelska) förkortningar.

http://www.acronymfinder.com/

//Erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pirx säkra andremannen? - tips om repbromsen? Klättring allmänt 17
Mezzner Pitonger, vad ska man göra med dem? Klättring allmänt 40
Tekku Hur ska jag vårda mina fötter? Klättring allmänt 7
Callmepg Vad ska jag ha för sele? Klättring allmänt 14
lyckegard Sex saker vi ska göra innan vi dör Klättring allmänt 10
Iggle Hur ska ja hitta motivationen igen? Klättring allmänt 12
Climba Hur tajt ska en klätter sele sitta? Klättring allmänt 17
tobbe 2 Kalymnos 7-21 aug, nån mer som ska dit? Klättring allmänt 0
Taliaferro Var ska jag klättra utomlands i sommar? Klättring allmänt 11
tobiastalltorp Nybörjarskor - vad ska jag tänka på? Klättring allmänt 12
Yakherden Vilken klätterstil ska jag välja? Klättring allmänt 8
takstol Vilka La Sportiva ska man välja? Klättring allmänt 14
subsoil viilket rep ska man ha? Klättring allmänt 28
Plumsy Vilken broms ska man välja? Klättring allmänt 16
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
yogafreak Klätterhjälm ska köpas! Klättring allmänt 9
helenabrogren Någon som ska på Open Womens Mountaineering Festival i Dolomiterna? Klättring allmänt 3
Bettega Ska man undvika att köpa ett svart klätterrep? Klättring allmänt 14
climbingfreaks Chamonix i augisti för första gången, och det ska klättras!! Klättring allmänt 3
Bettega Ska köpa repbroms. Är nya Petzl Reverso 3 bra? Någon som prövat? Klättring allmänt 0
Trident21 Vad ska man göra som nybörjare/intresserad? Klättring allmänt 7
Milosz Hur mycket ska en klätterkurs kosta? Klättring allmänt 9
0la Nu e jag fast!! Ska fixa ett rack (så småningom)!! Klättring allmänt 10
mike_spajk hur svår ska en 7:a vara egentligen? Klättring allmänt 3
Vandrare Vad ska jag göra i mellandagarna? Klättring allmänt 0
caesar82 hur ska man göra när man ska sätta upp en ny led? Klättring allmänt 2
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
5.10 Vem Ska man tala med? Klättring allmänt 1
Nån som ska till Utby i helgen? Klättring allmänt 0
Jag ska börja träna, kanske, Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.