Gri Gri/Stich/ATC osv.. vilken använder du? varför?

Kanske blir en helt ny tråd med rekord många inlägg..

Hur som helst.. vilken av alla möjliga (100 tals) repbromsar använder du? varför?

Kan börja med o säga att jag tycker om hinkar grymt mycket,lätta att säkra med,omöjligt att trä repet fel enligt mig,funkar bra när som enligt mig.

Petzl gri gri: lätt och skön att jobba med,bekväm men krävs dock övning innan man har allt klart skulle jag vilja påpeka.

KONG GI GI: fick hem den nu i veckan,dock inte hunnit in om till en vägg för att testa den,men testatde den lite kort om innan idag,verkar inte bli en av favoriterna direkt... använder du den och vad tycker du om den isf?

//max
 
Vp!

maxen; sa:
Hur som helst.. vilken av alla möjliga (100 tals) repbromsar använder du? varför?
//max

Hejhej!

Jag använder Vp (fau-pee) i alla lägen (utom ibland till att säkra andreman där jag växlar till New Alp när så är lämpligt)... fler behövs inte.

En karbin mod. Vp har man ju alltid med sig, det funkar garanterat och enklare kan det inte bli!

Ciao!

Uffe


Ps
Vp=HMS->har ni hört den förut? §;-D
Ds
 
Jag säkrar försteman på led: Reverso.
Därför att: Den låser vid relativt låg vikt och eventuella fall blir mjuka. Den har ganska stor godsyta och funkar bra även på långa/multipla firningar utan att bli lika varm som en ATC, vilket skonar repet. Och då slipper man släpa en åtta.

Jag tar upp andreman: HMS eller Reverso direkt i stand.
Därför att: HMS är oerhört enkel att hantera, och man behöver lite material att fumla med = snabbt standplatsbygge. Dessutom mycket enkelt att escapa systemet om man behöver om manhar riggat så här. Reverso direkt i stand kan vara skönt om man tror att andreman kommer att hänga mycket, för då autolåser den ju. Vid dubbelrep är Reverson bättre än HMS, se nedan on twinrep varför.

Topprepsklättring: Gri-gri
Därför att: Enkelt även för mig som är lätt att hålla en person som t.ex. jobbar på ett crux och behöver hänga.

Twinrep: Reversino
Därför att: Reverson är för stor, men annars har ju Reversino samma egenskaper. Vid multipitch använder jag den även för att ta upp andreman, eftersom det blir mindre ormbo av repet om båda klättrarna i alla lägen använder samma bromssystem under hela klättringen. Och då kommer man längre och hinner ha mer kul än vad det är att hänga på en stand och trassla ut två rep.
 
Sport och trad på små klippor: ATC. Enkel, lätt och smidig.
Multipitch: GriGri. Överlägsen då man är tre i replaget, och vid kamtraträddning då man redan är ur systemet och det räcket att koppla på en prusik eller repklämma så har man en 3:1-hiss. Gillar också att den går att använda som repklämma och det är ett av de bästa firningsdonen. GriGri har dock ett par nackdelar: Lite "klumpig" för sportklättring, mycket smidigare att mata ut rep snabbt med ATC. Kräver att man har med en extra skruvkarbin(=vikt). Bökigt att fira ned andreman som t.ex. blivit hängande i friluft utan möjlighet att avlasta repet, hur man gör detta står inte i instruktionerna man får med då man köper bromsen, däremot finns en bra instruktion i Petzls katalog.
En snabbkurs i hur GriGrin snabbar på dina standplatsbestyr finns på: http://climbing.com/techtips/trad/tttrad230/
 
Varför släpar du en sån tung grej på en multipitch när reverson gör samma jobb? (förutsätter att det är bultad långtur eftersom grigri är direkt olämplig för att säkra försteman på trad. pga att den ger så hårda fall. Och på en tradlångtur hoppar man ju inte heller upp, eftersom en bra en sådan stand ska ta ett ryck uppåt också)

EDIT: på bilden i din länk är det ju just reverson som används också, i autoblock-läge
[Ändrat av lilla_my 2005-07-18 kl 00:07]
 
Kör med HINK på single pitch, GRIGRI eller hink om det skall toppas och REVERSO mulipitch (dubbel rep). Har oxå en REVERSINO som används då och då..

Är det någon mer än jag som tycker att REVERSOn är dålig på att låsa av när andre mannen har det lite jobbigt? Jag tycker att den glider lite, inget farligt mest irriterande...
 
mydeza; sa:
Är det någon mer än jag som tycker att REVERSOn är dålig på att låsa av när andre mannen har det lite jobbigt? Jag tycker att den glider lite, inget farligt mest irriterande...

Stämmer. Reverson låter repet glida redan vid ganska låga belastningar och om du vill ha något mer friktion så kan du vända på Reverson så att bromsänden på repet löper över den tunnare kanten (samma godstjocklek som ATC)på hinkkroppen, likt en ATC. Alternativt koppla in två låskarbiner i repet och Reverson - du får en något mer nypande effekt.
 
reverson rockar

Jag klättrar nästan uteslutande trad, mångsidigheten med reverson gör den överlägsen, funkar till allt, lite trögt att ta upp andreman på tjockt enkelrep i självlåsande läge dock.
 
Jag har infört reverso förbud på mitt rep efter att den tvinnade repet något fantastisk!

Mycket värre än 8an... Man kunde ha gjort det indiska reptricket, det var SÅ styvt och tvinnat..

OK, jag kommer fortfarande att använda den vid mutli pitch, men nu användes den för single pitch, så jag tror att det vara firandet som gjorde det.
 
Har inte upplevt att reverson tvinnar repet, tvärt om, det håller sig mycket slätt. Körde nyligen en tio replängders långtur med 60 meters dubbelrep. Riktigt långa firningar alltså, men inget reptrassel. Vi hade båda reverso, både till att säkra försteman, i självlåsande läge för att ta upp andreman och som firningsredskap. Jag tror att du helt enkelt haft otur en dag och fått knorr på repet.

EDIT: PS för att förhindra att repet tvinnar sig vid firning (oavsett firningsdon) kan man låta karbinen som man satt fast i ankaret med före firningen, sitta mellan repen (ovanför bromsen) under nedfärden. Då kan repen inte tvinna sig och det underlättar neddragningen. Jag har en bild på hur det här ser ut, monterat med åtta och prusik, och den finns här: http://img.photobucket.com/albums/v294/klatteranna/fira.jpg
[Ändrat av lilla_my 2005-07-18 kl 23:59]
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.