Hur mycket ska en klätterkurs kosta?

Hej!

Jag undrar vad som kan anses vara ett skäligt pris (per person) för en tvådagars grundkurs i klippklättring med två deltagare.

Milosz
 
Vad tjänar du på ditt jobb om du jobbar en lördag???
180 kr i timmen eller mer? En seriös instruktör driver kurserna som egenföretagare med försäkringar och F-skattsedel. Om kursen är på 16 timmar så brukar kurserna ligga på ungefär 2500 per person. Men sen tillkommer ju resekostnader om man lägger kursen långt bort.
 
Oj. 2500 kr lät mycket, men det kanske är så det måste vara. Antar att instruktörer får stå ut med en hel del prutförsök...

Milosz
 
Alla kuser ligger på minst 2000kr om det inte är en lokal klubb som fixar en kurs för sina egna medlemmar.
Oftast är det dessutom så att för att priset ca 2000kr ska gälla behöver deltagarantalet vara minst 4st. Är man två som ska gå kursen blir det således 4000kr /person.

Jag tror inte det är vanligt att någon prutar på kurser.
2500kr är inte mycket att bry sig om för att skaffa kunskaper i klättersammanhang. Tänk bara på vad utrustningen kostar efter kursen. Och alla resor osv..
 
Går du en klätterkurs med en auktoriserad instruktör, vilket rekommenderas om du inte har erfarna vänner som kan lära dig att klättra, så ligger priserna runt 2.000 kr. Ett exempel är Stockholms klätterklubb som anordnar kurser i år för 1.900 kr (endast 1.600 kr för medlemmar vilket får anses som billigt).

Kontakta någon av de klätterinstruktörer som är verksamma i Jämtland så kan dom ge dig en prisuppgift: http://www.klatterforbundet.com/instruktorer.php?lan=Z
 
Att jämföra med vad man har betalt på andra jobb kan ju vara relevant, men inte nödvändigtvis.
Dels får man väl ta med i beräkningen om det är så att jobbet är ett extraknäck - som man gör för att man tycker att det är roligare än ens normala arbete.

Dessutom är ju marknaden prispåverkande, det finns ju förhållandevis många som skaffar sig auktorisationen i någon mån för att utvecklas som klättrare. Det gör möjligen att det finns ganska god tillgång på instrutktörer och att flera av dem betraktar siin uppgift som något dem anstrykning av ideell karaktär.

Att en instruktör i klätterkompiskretsen, kanske inte är så ovanligt vilket sätter ned prisnivån eftersom det förekommer så mycket "osund konkurrens".

Köpkraften hos de typiska eleverna är kanske inte typisk stor heller.
Att jobba på klättergym som anställd på möjligen lite lösa anställningsvillkor kanske det också finns många som glatt gör, till låg lön.

Det mesta ovan är ju ren spekulation och subjektivitet, men helt klart är att ersättningen för obekväm arbetstid t ex skiljer sig oerhört mycket mellan olika branscher.
Ridinstruktörer t ex går relativt kostsamma/långa instruktörskurser på t ex Strömsholm, men belönas med låg lön och oregelbundna arbetstider.
 
Mezzner; sa:
Att jämföra med vad man har betalt på andra jobb kan ju vara relevant, men inte nödvändigtvis.
Dels får man väl ta med i beräkningen om det är så att jobbet är ett extraknäck - som man gör för att man tycker att det är roligare än ens normala arbete.

Det mesta ovan är ju ren spekulation och subjektivitet, men helt klart är att ersättningen för obekväm arbetstid t ex skiljer sig oerhört mycket mellan olika branscher.

Bilden kan behöva breddas ytterligare. Det finns en annan sida av det där med extraknäck. Klätterkurser tar tid från det man egentligen helst skulle ägna sig åt: egen klättring. Jag menar, vad skulle Björn Borg ha tagit för att hålla tennislektioner mitt under pågående Wimbledonturnering? Typ.
Så, visst, även om det är kul att hålla kurser, roligare än de flesta andra jobb, så är det fortfarande ett jobb.

Man kan ju också roa sig med att jämföra med många andra slags kurser, där förhållandet elever:instruktör är kanske 20-25 elever per instruktör. På en klätterkurs är det aldrig mer än 4 elever på en instruktör så länge man följer Förbundets kursnorm.

Dessutom är det sällan man är ute bara normala arbetstider. Ofta har jag t.ex. kurser med övernattning och då blir det ganska mycket "övertid" även om det rent socialt kan vara väldigt trevligt också. Även mer lokala kurser har vi ofta samling kl. 8 och slutar sällan före kl. 18.

Slitage på låneutrustningen ska också betalas. Plus själva den utrustningen. Är man inte instruktör håller man sig antagligen inte med 5 hjälmar, minst lika många selar med utrustning, 3-4 rep, osv.

Oftast ingår någon form av kurslitteratur, åtminstone på grundkursnivå. Det måste man också ta med i kalkylen. Plus instruktörens reskostnader, administrativa kostnader före kursen, marknadsföringskostnader, försäkringar, utbildnings- och litteraturkostnader, osv.

Sedan har vi den svårvärderade ansvarsfrågan. Som instruktör har man ett ganska stort ansvar. Det är svårt, men bör också värderas på något sätt.

Som jag ser det är det svårt att säga om klätterkurser är dyra eller billiga. Ur ett kommersiellt perspektiv är de antagligen för billiga jämfört med många andra kurser och utbildningar. Men det finns en glädje i att introducera andra i den sport som givit en själv så himla mycket att det rätt långt väger upp den kommersiella aspekten.
 
Som jämförelse kan jag nämna att jag gick en tvådagarskurs med en fransk auktoriserad guide i Pyreneerna för några veckor sen. Han tog 250 euro/dag med max 4 elever. Vi var två, dvs 250 /person. Med tanke på den professionella nivån och hur viktigt det är att lära sig rätt kändes inte det som en orimlig kostnad alls. Förmodligen åker vi dit för fortsättningskurs några dagar senare i år.

Johannes
 
Jag tror det framgick av mitt inlägg, men jag lägger inga värderingar i vad som är rätt pris på en klätterkurs.


Utan snarare att det finns många sätt att komma fram till detta. Det begränsade antalet kursdeltagare är en viktig, fördyrande, faktor. Fast även om en ridlektionsgrupp kostar en del (men då inbegriper häst och ridanlägging i priset) så ska man väl jämföra med privatlektioner i det fallet.

Prissättningen behöver ju inte heller bli särskilt rättvis. Det är nog trots allt ett område där marknadskrafterna kan funka rätt väl, även om jag inte tror att det är många som ringer runt och frågar pris och förhandlar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eclipsetomte karbinhake (kn) hur mycket håller den för? Klättring allmänt 14
Kolkritan Fiveten - hur mycket töjer de sig? Klättring allmänt 2
magwo Fallfaktor, hur mycket är dåligt? Klättring allmänt 5
Jonasjonasjonas Tva mycket bra fragor Klättring allmänt 5
Tobiasja8 Hur mycket kostar det? Klättring allmänt 10
Mezzner Hur mycket är klättrat på Kaisepakte? Klättring allmänt 6
Thomas Jäwert Jag ar mycket ledsen Klättring allmänt 0
Mezzner Pitonger, vad ska man göra med dem? Klättring allmänt 40
Tekku Hur ska jag vårda mina fötter? Klättring allmänt 7
Callmepg Vad ska jag ha för sele? Klättring allmänt 14
lyckegard Sex saker vi ska göra innan vi dör Klättring allmänt 10
Iggle Hur ska ja hitta motivationen igen? Klättring allmänt 12
Climba Hur tajt ska en klätter sele sitta? Klättring allmänt 17
tobbe 2 Kalymnos 7-21 aug, nån mer som ska dit? Klättring allmänt 0
Taliaferro Var ska jag klättra utomlands i sommar? Klättring allmänt 11
tobiastalltorp Nybörjarskor - vad ska jag tänka på? Klättring allmänt 12
Yakherden Vilken klätterstil ska jag välja? Klättring allmänt 8
takstol Vilka La Sportiva ska man välja? Klättring allmänt 14
subsoil viilket rep ska man ha? Klättring allmänt 28
Plumsy Vilken broms ska man välja? Klättring allmänt 16
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
yogafreak Klätterhjälm ska köpas! Klättring allmänt 9
helenabrogren Någon som ska på Open Womens Mountaineering Festival i Dolomiterna? Klättring allmänt 3
Bettega Ska man undvika att köpa ett svart klätterrep? Klättring allmänt 14
climbingfreaks Chamonix i augisti för första gången, och det ska klättras!! Klättring allmänt 3
Bettega Ska köpa repbroms. Är nya Petzl Reverso 3 bra? Någon som prövat? Klättring allmänt 0
pecall Hur andremannen inte ska placera sig Klättring allmänt 11
Trident21 Vad ska man göra som nybörjare/intresserad? Klättring allmänt 7
0la Nu e jag fast!! Ska fixa ett rack (så småningom)!! Klättring allmänt 10
mike_spajk hur svår ska en 7:a vara egentligen? Klättring allmänt 3
Vandrare Vad ska jag göra i mellandagarna? Klättring allmänt 0
caesar82 hur ska man göra när man ska sätta upp en ny led? Klättring allmänt 2
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
5.10 Vem Ska man tala med? Klättring allmänt 1
Nån som ska till Utby i helgen? Klättring allmänt 0
Jag ska börja träna, kanske, Klättring allmänt 1
LouiseE Klätterkurs i Göteborg Klättring allmänt 5
Höga berg Klätterkurs Frankrike? Klättring allmänt 1
logik vill gå klätterkurs Klättring allmänt 1
Ensåncesar klätterkurs i tradd Klättring allmänt 22
md7dani Klätterkurs i Göteborg Klättring allmänt 1
saraholvid Klätterkurs med UCPA i Sormiou Klättring allmänt 2
Linda-lo Längre klätterkurs? Klättring allmänt 8
Vättlefjäll Klätterkurs? Klättring allmänt 4
kessie Söker klätterkurs! Klättring allmänt 11
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
hnylander Klätterkurs i Stockholm Klättring allmänt 6
Hanna_J Angående klätterkurs Klättring allmänt 7
Linda-lo Klätterkurs för nybörjare, tips? Klättring allmänt 3
krabba74 Klätterkurs Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.