Vilken hemförsäkring accepterar klättring?

Familjen planerar en 3 månaders tur till USA med bouldering och forspaddling. Det visade sig raskt att det enkla alternativet förlängning av hemförsäkringen inte funkade, eftersom både klättring och paddling är för magstarkt för Länsförsäkringar. Någon som har en bra lösnig?

Jag har tittat lite på Ihi, men då antar jag att jag ändå måste förlänga hemförsäkringen, eller? Det är ju trots allt ingen expedition att ta med två småbarn i husbil...

Att byta hemförsäkring kan jag mycket väl tänka mig, men då gäller det ju att veta, och det är ett elände att bli runtkopplad på samtliga försäkringsbolag för att dubbelkolla det finstilta.
 
Det finns vanliga hemförsäkringar som inte friskriver sig från vettiga sporter som paddling och klättring.
Det finns en gammal tråd på forumet om detta, och där fanns nog också en länk till en bra sammaställning/jämförelse nånstans.
 
Problemet med förbundets resetillägg är att det 1. Bara gäller i 45 dagar och 2. inte omfattar paddlare (antar jag...) Så det passar tyvärr inte oss.
/Lina
 
Är det hemförsäkring Ni ska ha?

När jag bytte försäkringsbolag på bilen för några år sedan, så dröjde det inte många dagar innan dom (det nya försäkringsbolaget) ringde och tyckte att jag skulle teckna en olycksfallsförsäkring.
Den försäkringen skulle gälla vid alla olycksfall utom vid fallskärmshoppning. Om den sedan gäller vid BASE hoppning ska jag låta vara osagt. Men eftersom jag varken sysslar med fallskärmshoppning eller BASE hoppning så var ev undantag ointressant för mig.

Jag skulle leta på reseförsäkring alt. olycksfallsförsäkring om det är kostnader vid personskada/läkarvård och inte stulna saker Ni vill försäkra.

Per
 
För vuxna är det en väldigt liten kostnad (strax över 1 kr/dag) för en olycksfallsförsäkring, men som ändå täcker mer saker än bara hemförsäkringen (framförallt personskador).

Jag har Folksam, de frågar i regel om man håller på med "extremsporter" (dykning och klättring var de exempel de nämnde) och noterade det. Det är inte helt glasklart, men "motions eller fritidssysselsättning i normal omfattning och intensitet" täcks, "riskfylld sysselsättning" är undantagna (exempel som ges är "vissa sporter, idrotter, äventyrsaktiviteter eller expeditioner"). Det står också att man kan förhandla fram undantag från undantagen.

Hur man löser det med de "riskfyllda aktiviteterna" (förbundets försäkring är en bra komplettering t.ex) lär ju variera, men i allmänhet är en olycksfallsförsäkring ingen dum idé.
 
Jag har använt Folksam och IF för brantåkning och klättring på resor upp till sex månader.

Både IF och Folksam har jag också varit tvungen att utnyttja försäkringarna vid olika tillfällen utan problem.

Jag hade trygg-Hansa två år på grund av priset, de var mycket billigare, men deras finstilta var en katastrof när jag väl behövde använda försäkringen.

IF hade även en tillägsförsäkring för utövande av tävling, ej pro eller elit som man kunde lägga till för såväl skierscross som extremtävlingar... Misstänker att dom accepterar forspaddling och canyoning också.

Senast hade jag Folksam 2004.
 
Jag har använt Folksam och IF för brantåkning och klättring på resor upp till sex månader.

Både IF och Folksam har jag också varit tvungen att utnyttja försäkringarna vid olika tillfällen utan problem.

Jag hade trygg-Hansa två år på grund av priset, de var mycket billigare, men deras finstilta var en katastrof när jag väl behövde använda försäkringen.

IF hade även en tillägsförsäkring för utövande av tävling, ej pro eller elit som man kunde lägga till för såväl skierscross som extremtävlingar... Misstänker att dom accepterar forspaddling och canyoning också.

Senast hade jag Folksam 2004.

Intressant... jag har hem- och olycksfall via trygg hansa och pratar man med deras säljare är det inga undantag för klättring eller andra sporter. Tack och lov har jag aldrig behövt nyttja försäkringen (utom när en smitare kvaddade min cykel) men det vore intressant att höra vad för finstilta grejor jag ska akta mig för?
 
Jag har använt min olycksfallsförsäkring hos Trygg Hansa när jag bröt foten i en klätterolycka samt krossade knät efter en spark av en häst.
Allt klarades upp över telefon och ersättning för utgifter samt sveda och värk betalades ut inom 1 vecka.

Men detta var inom Sverige. Sker olyckan utomlands så hjälper dom till när man väl kommer hem till Sverige igen.
Dom betalar inte resan hem. Det står hemförsäkringen för. Men allt står i deras vilkor.
 
Jag har haft, och också utnyttjat, hemförsäkring i Salus-Ansvar. Råkade ut för en klätterolycka och fick hotell, hemresa, mm fixat. Även min sambo råkade ut för en klätterrelaterad skada en gång, och Salus stod för MR-undersökning i Phuket.

När vi skulle ut på en längre resa uppgraderade vi till den lite dyrare hemförsäkringen som gav 90 dagars reseskydd. Det blev billigare än att köpa en separat reseförsäkring.

Kan verkligen rekommendera Salus-Ansvar! De har varit bra även i andra sammanhang, både hemma och på resa. Hur det är med paddling vet jag inte, har inte hållit på med det utomlands...
 
Jag har använt min olycksfallsförsäkring hos Trygg Hansa när jag bröt foten i en klätterolycka samt krossade knät efter en spark av en häst.
Allt klarades upp över telefon och ersättning för utgifter samt sveda och värk betalades ut inom 1 vecka.

Men detta var inom Sverige. Sker olyckan utomlands så hjälper dom till när man väl kommer hem till Sverige igen.
Dom betalar inte resan hem. Det står hemförsäkringen för. Men allt står i deras vilkor.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Man skall nog fundera lite över vilka belopp som det handlar om. Små belopp ser man som enklare att betala som reklam.

Texten i avtal kan tolkas lite olika beroende på vilka belopp det handlar om. Har svaga minnen av ett samtal med ett försäkringsbolag för många år sedan där en punkt blev ett kommatecken och det texten fick ny betydelse. "Enl prejudikat skulle det vara så" .
 
Kan vara värt att kolla noga vilken sorts klättring som försäkringen gäller för, min gäller för klippklättring men inte alpin-, is- eller expeditionsklättring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sepr Vilken typ av repbroms för nybörjare? Klättring allmänt 12
Verhauer Vilken förare för Cadarese och Balmanolesca? Klättring allmänt 0
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Klättring allmänt 10
Lakritsglass Vilken, helt justerbar, sele? Klättring allmänt 2
johannoren Vilken sko? Klättring allmänt 10
Tomas Odhult Vilken hyrbil för kort roadtrip i Europa? Klättring allmänt 13
Mezzner Vilken är klippan? Klättring allmänt 7
Yakherden Vilken klätterstil ska jag välja? Klättring allmänt 8
Bloggomann Vilken broms? Klättring allmänt 13
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
embl Vilken disciplin är bäst? Klättring allmänt 12
Plumsy Vilken broms ska man välja? Klättring allmänt 16
johnliungman Vilken förare skall man köpa för Romsdalen Klättring allmänt 24
Annika Sedin Vilken är högst klätterväggen i Sverige/norden? Klättring allmänt 13
utemänniska Vilken kamkil är bäst? Klättring allmänt 38
axel_broman Vilken klätterfilm? Klättring allmänt 12
schweingaard Vilken klättersko är att föredra? Klättring allmänt 7
teoek Vilken räddningsutr. har ni med? Klättring allmänt 19
maxen Gri Gri/Stich/ATC osv.. vilken använder du? varför? Klättring allmänt 37
Hedman Vilken respons Klättring allmänt 0
zeromaker Vilken sele Klättring allmänt 1
Vilken sågning av Kropp!!! Klättring allmänt 19
lobo2me om man accepterar att falla behöver man inte? Klättring allmänt 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.