Vilken bindning är att föredra?

Tänkte köpa ett par långfärdsskidskor till min tjej i födelsedagspresent och funderar på vilken typ av bindning som är bäst. Hon har ett par Meindl Island Pro vandrarkängor med styv sula och därför kan kanske den nya typen av snowboard bindning passa, eller skall man satsa på det gamla systemet med läderpjuck och snabbbindning? Dela gärna med er av era erfarenheter.
 
Skyllermarks Birka och Lundhags Multiskate är modeller som passar vandringskängor. Fördelen med dessa är att du slipper köpa en speciell känga/pjäxa till skridskorna, vilket naturligtvis är att föredra ur ett prisperspektiv. Det kan också vara skönt att använda sina gamla ingådda skodon, och som fotbeklädnad betraktat är nog Meindels kängor bättre än många NN-pjäxor på marknaden.

Hur mycket tror du hon kommer åka?
Ska du/ni bara åka någon gång ibland funkar de två ovannämnda modellerna utan tvekan alldeles utmärkt. Ska hon däremot ha det som sin främsta sysselsättning kommer hon förmodligen sakna snabbindningens smidighet ganska snart.

Hans
 
rembindning?

Ett problem med rembindning och vandringskänga kan vara förutom smidigheten en risk att man får ett tryck på överdelen av foten som hämmar blodtillförslen samt helt enkelt gör ont. Stämmer detta?
 
Rembindning bra

Jag har inte haft något problem med att remmen trycker. Däremot har jag ibland känt problem från skosnörning som trycker.

Jag kör med rembindning på mina korta höstskridskor och snabbindning på vårskridskorna. Rembindningen är billigare, driftsäkrare, lättare och passar till fler skor. Snabbindningen något smidigare på turer med många prommenader.

Rekommenderar rembindning till förstaskridskorna. Blir man entusiast skaffar man sig ändå fler par.
 
Har under 2 år (112 turer) brukat Meindl Island Pro vandrarkängor med Lundhags Multiskate skridskor och är mycket nöjd med konceptet.
(Om du köper LM ska du se till att du får nya modellen med enbart 4 hål för montering av bindning, äldre modeller hade 8 hål vilket för min del efter drygt ett år resulterade i materialutmattning i aluminiumprofilen = erhöll nya modellen på reklamation.
 
Re: rembindning?

RobRoc; sa:
Ett problem med rembindning och vandringskänga kan vara förutom smidigheten en risk att man får ett tryck på överdelen av foten som hämmar blodtillförslen samt helt enkelt gör ont. Stämmer detta?
Inte enligt min erfarenhet. Måste man dra så hårt att man får blodstockning i fötterna för att få skridskorna att sitta fast så är det något annat fel som behöver åtgärdas. Med en normalt stabil sko och en åtdragning som inte är hårdare än vad situationen kräver så är det inget problem. Däremot är det ganska lätt att dra åt för hårt, särskilt med en bindning med snowboardrem med pumpspänne. Det gäller att prova sig fram till vad man egentligen behöver och inte dra mer än så.
 
Det är också mycket individuellt vad för kängor som passar för skridskoåkning, själv skulle jag aldrig åka i ett par Meindl Island Pro, eller andra liknande vandringskängor. Höga stabila kängor som inte alls skulle passa mig för skridskoåkning. Men andra vill ha stabilare stöd för vristen och då kanske det fungerar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
xely Vilken dubbelpik? Långfärdskridsko 24
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
ulfhe Vilken armleds-GPS... Långfärdskridsko 4
rikard_wiberg_hotmail.com Vilken skridskoklubb att vara medlem i? Långfärdskridsko 1
Daddy Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd? Långfärdskridsko 9
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
tango Vilken impregnering till alpina BC1550pjäxor? Långfärdskridsko 5
Benji Vilken GPS till långfärdsskridskoåkning? Långfärdskridsko 26
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
Anna Frimodig Vilken längd på skridskostavar/pik? Långfärdskridsko 6
ajn Vilken lunch! Långfärdskridsko 5
ajn Vilken kurva? Långfärdskridsko 1
eplabi Vilken skridsko till Salomon SNS Pilot? Långfärdskridsko 48
rab Vilken långfärdsskidskoförening bör man vara medlem i Långfärdskridsko 9
3034 Vilken skridsko ? Långfärdskridsko 6
m. Vilken salomonbindning? Långfärdskridsko 8
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
silfver76 Vilken längd på långfärdsskridsko? Långfärdskridsko 2
rab Vilken typ av bryne rekommenderas? Långfärdskridsko 10
hfm76 Vilken packpåse? Långfärdskridsko 4
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
jjareman Vilken förening? Långfärdskridsko 6
fklint Vilken längd ska jag ha? Långfärdskridsko 1
fekki Lundhags T-skate Pro med NNN BC-Bindning? Långfärdskridsko 6
Jap_a långfärdskridskor med telemark bindning? Långfärdskridsko 3
b-lund Skridskor för konvertering mellan NNN BC- och NIS-NNN-bindning Långfärdskridsko 3
anje Pjäxor till BC-bindning Långfärdskridsko 12
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
L.A. Placering bindning Långfärdskridsko 7
dmchris Hur lista ut rätt bindning/skridsko? Långfärdskridsko 6
Jimmituna Skyllermarks blå, utan bindning Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
magnushagg Problem med bindning, tappar skridskon Långfärdskridsko 24
andreas.w Montera bindning på Zandstra Tango Långfärdskridsko 7
Anders.Appelqvist Cykelsko (spd) och bygga egen bindning. Långfärdskridsko 4
ett_och_noll Nytt haveri med en SNS X-Adventure bindning. Långfärdskridsko 10
F0xx Salomon Pilot Bindning Långfärdskridsko 3
rohubi Placering av bindning i längsled? Långfärdskridsko 8
Ix Vanligt snabbbindning vs. "snowbord" bindning Långfärdskridsko 10
Jonas.O Montering SNS X bindning Långfärdskridsko 1
nisse_ byta bindning Långfärdskridsko 5
knatte Hjälp! Fästa en SNS XA-raid bindning på isvidda flex Långfärdskridsko 0
eck Bindning spruckit Långfärdskridsko 2
dabac var köpa skridsko utan bindning? Långfärdskridsko 12
jocke20 Är SNS bindning verkligen bra? Långfärdskridsko 21
Blekingepaddlare Salomon X-adventure Raid Boot med passande bindning Långfärdskridsko 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.