Vilken barnsits är bra?

Jag har en knodd på 9 kg och en på 17 kg och ska köpa sitsar till MTB'n. Någon som vet vilka modeller som funkar? Allmänt sägs det att det ska stå REX eller Hamax på dom...
:) Mats
 
Sova på cykel

Antar att du inte tänker köra så väldigt våldsamt när ungarna är med, båda mina barn har haft en förmåga att somna när man haft dem bak på cykeln på landsväg. Då är det bra att kunna tippa sitsen lite så att inte huvudet hänger och slänger så mycket. Såna sitsar finns men jag vet inte om det funkar på MTB.

A
 
Barnsits

Jag hade samma tanke inför sommaren som gick.

Frågade på Sportex (?) om det fanns någon speciell sits till MTB. Jag och min fru har olika cyklar, men vill kunna använda en sits till båda.

Det skulle inte vara några problem, sade försäljaren.
Köpte, åkte hem och monterade...

Sitsen i sig var säkert bra, men den funkade inte på någon av våra cyklar.
Ja, den gick ju att montera, men man kunde inte cykla då man hela tiden slog i hälen i sitsens fotstöd. Och det innan det satt en lte fossing i.

Idén var bra, men den funkade inte på våra cyklar. Och vi har inga speciella modeller.

Ta med och prova med cykeln i butike, så sparar ni tid!
 
Jag har samma erfarenhet. Hälarna slår i hela tiden. Till vardags har jag en Nishiki hybridvariant. Jag försökte dock montera den på en MTB. Det blev om möjligt ännu sämre... Jag har en Rex sits. Det är möjligt att Hamax har tänkt till lite mer... Ta med cykeln och testa innan du handlar.
 
Säger som andra, ta med och testa.

Hamax har en jättebra lösning där man monterar fästet till stolen på sadelstolpsröret. Det är lätt att ta loss stolen, byta mellan olika cyklar etc...

Men man slår i hälarna. Stolen kommer inte tillräckligt långt bak, så man får trampa med hålfoten/hälen. Har man spd så blir det hopplöst.

/Mattias
 
Hmmmm...

Tack föar alla svar! Det verkar som att det är så bra att ha sitsen på en MTB...jag får som ni tycker testa...jag har inte spd men hade tänkt att köpa det och vi kan inte ha femtielva cyklar...
/Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.