vilken är lämplig?

Tänker gå på båtmässan och titta vad som finns i GPS-väg, lite opartiska tips vore trevligt.
Jag kommer nog att använda den mest vid paddling.
Vad bör jag tänka på?,är nog beredd att offra några kronor på något som jag kan bygga vidare på, när intresse och kunskap ökar.
 
baanrud; sa:
Jag kommer nog att använda den mest vid paddling.
Vad bör jag tänka på?

Det finns "hur mycket som helst" att läsa här på forumet. Använd sök-funktionen.

Vissa inlägg innehåller fakta och andra åsikter, även om skribenten inte alltid själv förmår att göra distinktionen.

Det finns en hel del märkestrogenhet, det märke man själv köpt är bäst. (Lyckliga dom!)

Två trådar att börja med, lycka till!

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23147
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19565
 
baanrud; sa:
Jag kommer nog att använda den mest vid paddling.
Vad bör jag tänka på?,är nog beredd att offra några kronor på något som jag kan bygga vidare på, när intresse och kunskap ökar.

Omöjlig fråga att svara på. Beror på hur du vill använda den. Vill du ha GPS:en som karta så bör du ju välja en med bra display och möjlighet att ladda ner kartor i.
Själv vill jag "bara" ha min position från GPS:en. Jag tycker att kartorna/displayen är för dåliga/osäkra/otydliga. Jag vill navigera själv med sjökort/karta (jag paddlar inte, men seglar en hel del). För mig är det viktigare att min GPS är liten och vattentät. Jag har blivit förtjust i Garmin Geko 300. Då får jag dessutom med en elektromagnetisk kompass, höjdmätare (kanske helt meningslöst på havet :), och en del annat nyttigt lull-lull.

Fundera på hur du vill använda en GPS först, sen kollar du upp vilka som uppfyller dina krav.
 
baanrud; sa:
Jag kommer nog att använda den mest vid paddling.
Vad bör jag tänka på?,är nog beredd att offra några kronor på något som jag kan bygga vidare på, när intresse och kunskap ökar.
En GPS som klarar kartor har ett betydligt bredare användningsområde vartefter man lär sig använda den mer. Dock så måste man köpa dyra sjökort för att ha någon egentlig nytta av kartfunktionen på sjön.

Om man avser att använda den också vid vägtransporter bör man idag definitivt överväga om man inte också skall ha autorutt inbyggd vilket ger en helt ny dimension åt användningen. Kostnaden för vägkartor måste också finnas med i kalkylen.

Specifikt Vid paddling är egenskaper jag skulle fundera extra noga på: vad är lämplig storlek, batterilivslängd och om den flyter när man tappar den.
 
avgjort

Jag tar helt enkelt och skaffar en GPS där ordet marin ingår i namnet, och hoppas att den passar att använda i närheten av vatten.Spännande blir det.
 
Autorutt i PC

PR; sa:
Om man avser att använda den också vid vägtransporter bör man idag definitivt överväga om man inte också skall ha autorutt inbyggd vilket ger en helt ny dimension åt användningen. Kostnaden för vägkartor måste också finnas med i kalkylen.

Autorutt behöver inte finnas i själva GPSen utan du kan göra detta i din PC och sedan spara ned rutten i även en enkel GPS.

Dock en fördel att ha vägkartan i GPSen om du kommer lite fel.

Det finns också varianter att koppla ihop handdatorer eller laptopdatorer men enkla GPSer vid rullande bilbruk och på det sättet ersätta dyra navigatorer.

Läs inläggen här på forumet.

Thure
 
Re: Autorutt i PC

thureb; sa:
Autorutt behöver inte finnas i själva GPSen utan du kan göra detta i din PC och sedan spara ned rutten i även en enkel GPS.
Autorutt i PC:n är jättebra om alternativet är att inte ha autorutt alls men det har så begränsad flexibilitet att det inte på minsta vis kan konkurrera med att ha autorutt i enheten.
 
Re: Re: Autorutt i PC

PR; sa:
Autorutt i PC:n är jättebra om alternativet är att inte ha autorutt alls men det har så begränsad flexibilitet att det inte på minsta vis kan konkurrera med att ha autorutt i enheten.

Det förutsätter att enheten redan har kartor över start och mål nedladdade vilket förmodligen inte är fallet om du åker på långresa till ett för dig nytt område.

Men din poäng är bra i de fall du vill ändra färdväg och färdmål under gång.

Thure
 
Re: Re: Re: Autorutt i PC

thureb; sa:
Det förutsätter att enheten redan har kartor över start och mål nedladdade vilket förmodligen inte är fallet om du åker på långresa till ett för dig nytt område.
Då min poäng var att autorutt i PC visserligen är trevligt men ingen vettig ersättning för autorutt i enheten förstår jag inte vad detta har med saken att göra.
 
Re: Re: Re: Autorutt i PC

thureb; sa:
PR; sa:
Autorutt i PC:n är jättebra om alternativet är att inte ha autorutt alls men det har så begränsad flexibilitet att det inte på minsta vis kan konkurrera med att ha autorutt i enheten.

Det förutsätter att enheten redan har kartor över start och mål nedladdade vilket förmodligen inte är fallet om du åker på långresa till ett för dig nytt område.

Men din poäng är bra i de fall du vill ändra färdväg och färdmål under gång.

Thure
Ska hämta min nya fina cykel i morgon :), men min bildskärm till datorn väger 20 kg :(så det blir kärvt att få upp den på styret. Dessutom krävs det en så långa sladdar hem :cool:

Det blir nog väldigt mycket enklare med bara en GPS. Garmin 60C ska visst väga 153 g och blir betydligt lättare att sätt på styret och den går på batteri :).
 
Magellan meridian marin verkar ha många funktioner,men autorutt ser jag inga uppgifter om. Elektronisk kompass, är det något som kompenserar för missvisning?.
Kan den vara något för mig? det verkar finnas en del tillbehör, så man kan öka användningsområdet yterligare när det tillåter sig.
 
baanrud; sa:
Magellan meridian marin verkar ha många funktioner,men autorutt ser jag inga uppgifter om.
Autorutt är inget att haka upp sig på. Det är bara om du utöver paddlandet tror dig komma att använda den mycket på vägarna det möjligen kan vara intressant. Dock sägs Magellan framöver komma med en programvara som kallas MapSend DirectRoute som jag faktiskt tror kommer att kunna ge autorutt också i den GPS du nämner.
Elektronisk kompass, är det något som kompenserar för missvisning?.
En GPS känner bara till positionen där den befinner sig men vet inte åt vilket håll den är vänd. När man rör sig med den kan den däremot jämföra den nya positionen med de tidigare och kan därför först då tillförlitligt visa väderstrecken. En elektronisk kompass inbyggd i GPS:en gör att den kan visa väderstrecken också när den inte har någon hastighet. I likhet med andra magnetkompasser drabbas den dock då av viss missvisning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
zalkow Vilken utrustning skall investeras? Navigering 6
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Roni Vilken batteriladdare ? Navigering 15
joakimr Vilken Navigator? Navigering 6
Malindo Vilken GPS? Navigering 69
mbock Vilken gps? Navigering 18
gullegubben Vilken karta till Meridian? Navigering 7
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
6904 vilken karta till garmin etrex legend Navigering 1
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
haraldn Vilken höjd visar eTrex Venture? Navigering 3
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...