Vilka titlar bör finnas i mitt Fjällbibliotek?

Fritiof Nansens

böcker är riktiga klassiker.

Lillian Ryds Kvinnor i väglöst land skildrar en nyss försvunnen värld av självhushåll på fjällhemman mycket läsvärd.

Fjällboken av Claes Grundsten, Göran Palmgren är mycket bra.

Det finns många lokala böcker som är trevliga att läsa när man befinner sig på orten ifråga. T ex ex Grövelsjöfjällen : gränslösa fjäll av Anders Ejdervik med fortografier av Anders Dahlin.

Thure
 
Jag har liknande bibliotek. Ett med böcker, ett med film. :)

Ett tips är Kungsleden som finns både som bok (bosse gustafsson) och film. Jag uppskattade nog filmen mer: bra vandringskänsla (mycket markbilder och långsamhet) och har man rört sig i trakterna mellan abisko och kebnekaise så finns det mycket att känna igen, trots att filmen är inspelad 1964 (=några år innan jag första gången besökte dessa trakter).
Jag tyckte det var särskilt roligt att känna igen och placera fjällstugor - både de som finns kvar och de som försvunnit med tiden...

En annan rolig film är Rymdinvasion i Lappland (1959): ett spännande äventyr med rymdmonster som härjar bland kåtorna och en vetenskapsman med en vacker konståkande dotter. Filmen innehåller också en vågad (och helt fristående från handlingen) duschscen. Och vi känner igen Torne träsk, Abisko, Kieronstugan mm.
 
Hans Anderson är riktigt bra och hans böcker brukar vara vanliga på second hand och antikvariat och riktigt bra att läsa.
Ett årsvarv i lappland (om du inte vill ha de enskilda böckerna om året)
Östan fjäll västan skog
Under polstjärnan

A year in lapland av Hugh Beach. En amerikan som lever med samerna ett år under 70-talet.

Boken om Ottar av Gösta Olsson, mer ett häfte än en bok om gamle fjällbonden Ottar och hans små tips och om hans lliv, gillar man Yngve Ryds böcker så är denna ett måste.

Bernardh Nordh har skrivit en del böcker om nybyggarna i norr.

Nybyggares dagliga leverna av O.P. Pettersson, här får man följa en nybyggarfamiljs liv och öden i lappmarken i slutet på 1800-talet. Lite segläst emellanåt men har mycket beskrivningar hur man gjorde saker och ting på den tiden.
 
Hej Håkan..

Eftersom Axel Hambergs Sarek inte är med härpå listan ännu... så föreslår jag ju naturligtvis den till dig. Den finns som faksimilutgåva 1982, till försäljning på de flesta STF fjällstationer...eller fanns kanske.
Nu vet jag inte.
Ursprungsutgåvan (1922)är väldigt sällsynt idag att få tag på, även i antikvariat här i Stockholm, numera. Möjligen kan du köpa den på en bokaution. Men den var dyr även då jag köpte den.

Jag vill passa på att slå ett slag för en lite bortglömd berättare: Torsten Boberg. ‘Bortom Stigarna’ heter denna ifrån 1927.
Den är väldigt fin, egendomlig och lite sagoaktig, äventyrlig med toppbestigningar av Pierekpakte och sånt där som man kan läsa. En riktig högläsningsbok!
Även den boken är väldigt svår att få tag i.

Tore Abrahamssons nya bok om silvergruvan i Padjelanta: ’Drömmar av Silver’ 2009 är som jag sagt tidigare en
fascinerande läsning den med.

Och eftersom du gillar Padjelanta så tror jag nog att Sten Selanders’ ‘Några Sommarströvtåg’ 1948 skulle för dig ge inspiration till fler upptäcktsturer.
mvh
 
Rossipal, Emmerich; Lundquist, Gösta - Kebnekajsefjällen : bestigningsleder och vandringsturer jämte handledning i alpin teknik

Sven Hörnell - Mitt Lappland

Eva Hellström - Boström - Svensk Klättring - Pionjärerna

Lapplands jägare 1945 - 1995 (jubileumsskrift över den forna skidlöparbataljonen som blev Arméns jägarskola och så småningom Lapplands jägarregemente i Kiruna)

Breboka : håndbok i brevandring (utgiven av DNT)
 
Spännande.

Några spontana tips, med fokus på äldre böcker:

Hans G Westerlund: "Mitt nybyggarår i Lappland" och "Mina hundår i lappland". I den förstnämnda berättar den före detta banktjänstemannen om ett år som nybyggardräng i fjällvärlden. I den andra om sitt försök att leva som kanadensisk trapper. Språket är lite knagligt ibland men berättelserna fantastiska. Det är befriande med folk som försöker förverkliga drömmar.

Svante Lundgren nämnde du redan. Det mesta han skrivit om fjällen är strålande. Guideboken till Sarek blev jag inte så fäst vid. Däremot hans sarekbok, "lappmark" och "Fjällsommar" är fantastiska.

Pallins bok "Kebnekasie" är fin läsning. Jag har skrivit några artiklar om fjällfarare, bland annat Pallin för eProvins (finns här: http://eprovins.norrlitt.se/index.p...hugo-nicolaus-pallin-och-viljan-till-roerelse ). Där finns lite smakprov

Ossian Elgströms reseskildringar från Lappland (Hyperboreer och Lappalaiset) vet man inte om man ska skratta eller gråta över. Fyllda av rasistiska stereotyper men med en berättarglädje som får en att förlåta mycket.

På tal om Ossian: "Fjällfotografen Borg-Meschs äventyr bland Lapplands fjäll / upptecknade och insamlade av Ossian Elgström" från 1929 är även den fin läsning.

Är man intresserad av samisk kultur och historia (såg ordboken) har Ester Blenda Nordström skrivit ett fint reportage i "Kåtornas Folk" (återigen reklam för min egen text: http://www.norrlitt.se/provins/inde...ester-blenda-nordstroem-en-svensk-bland-samer )

På tal om samer är det mesta Sara Ranta-Rönnlund skrivit läsvärt.

Under sommarens sarekvandring hade jag mycket glädje av "Fjällfauna". Kort och koncist. I samma serie som Gjærevolls "fjällflora".

I all hast/Albin

Även westerlund / Mitt nybyggasrår har jag bläddrat i. Den andra kände jag inte till. Lundgren / Lappmark finns redan i hyllan, men inte Fjällsommar. den ska jag leta upp.
Boken om Borg-Meschs ä'ventyr skulle jag mycket gärna ha.
Sara Ranta-Rönnlund ska jag genast googla på.
Tack för många intressanta tips!

Håkan
 
Jag föreslår
Samtliga böcker av Yngve Ryd
Ute och mera ute, Björn Tordsson m.fl.
Lars Fälts böcker
Laviner - fjällsäkerhetsrådet
Topptur (2 böcker) Mikael af Ekenstam
Samtliga böcker av Lars Monsen
Vandra Fjäderlätt, Jörgen Johanson
Edvin "sarek" Nilssons fantastiska böcker
Ute och Mera ute av Torvald wermelin har jag i bokhyllan. de var mina första friluftsböcker. Men samma titlar av Björn Tordsson har jag inte hört talas om.
Lars >Monsen är en häftig person, men hans författarskap...? Nja...
Övriga böcker har jag åtminstone läst. De flesta finns redan i hyllan. Ekenstams böcker dock olästa ännu.

tack för tips.

Håkan
 
Även om det inte är fjäll så röstar jag på:
Muddus - Den gamla skogen av Lennart Arvidsson/Edvin Nilsson
och
Sjaunja av Nils Erik Landell och Ingmar Holmåsen
 
  • Sten Selander, Lappland (1948) - samma bok som Anders tipsat om (tror jag), men den tål att nämnas igen. En fjällskildring som enligt mig håller högsta litterär kvalitet.
  • Gösta Lundqvist, Lappland (1954) - fantastiska fotografier från både fjällvärld och kulturlandskap i fjällvärlden. Förord av Dag Hammarsköld och fina texter av en vän till Lundqvist.
  • Dag Hammarsköld, Från Sarek till Haväng (1962) - om den ro själen finner i fjällandskapet.
 
Sten Selander

har även skrivit "Det levande landskapet i Sverige" och där finns bra avsnitt om fjällens förhållanden. Gavs ut i slutet av 80-talet på nytt av Naturskyddsföreningen och är nog lätt att hitta på antikvariat.

Thure
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.