Vilka titlar bör finnas i mitt Fjällbibliotek?

Naturlära för fjällfolk, Kindbergs 1977, Red Per Lindström.
Djuren i vår fjällvärld av Georg Dahl, 1936
Har du kanske inte sett ännu.
Nix, ingen av dessa, men däremot
Ekman / Djur i de svenska fjällen
samt
Lundqvist / De svenska fjällens natur
Båda utgivna i STF:s regi år 1944

Tack för rea-tipset. Beställt och klart.

HåkanF
 
Såg att Bokia säljer Dag Hammarskiölds fjällvärld på rean, den är ju rätt maffig, om inte annat så för möjligheten att bläddra upp Claes Grundstens fjällvyer i ungefär samma format som soffbordet, och drömma sig bort (eller tillbaks)! Den är däremot hopplös att hitta en lämplig plats åt i själva biblioteket.. :)

En fantastiskt fin bok. Jag ramlade också på den och köpte den utan betänkande. De 229 kronorna för praktverket kändes som väldigt lite slantar. Problemet var denna enorma bok ska placeras mellan lästillfällena väger lätt mot innehållet ;-)!
 
Nu har jag gått igenom alla...

Jag finner inga titlar Av Hans Lidman i listorna... om jag inte missat förstås... En stor fiskare men också en fantastisk fjällnaturskildrare, har skrivit massvis om fjällvärlden utan att omnämna fisk... :)

Sedan är ju ELD av Yngve Ryd ett måste
 
Stefan Källman, Vilda växter som mat och medicin

Bra bok om man "fastnar" någonstans utan mat. Pratade med en riktig gammal fjällräv och han sa att den här boken är det enda man behöver.
 
Lidman m.m

Hans Lidman "Nordkalott"
Hans Lidman "Äventyr i Norr"
Fjäll & Skönlitt: "Lappskatteland" av Annica Wennström
För dem yngre: "Fia och Farmor i Fjällen" av Kristina Westerlund
Fjäll & Konst: Helmer Osslund av Lena Holger (Nuolja bla.)
 
Kul tråd det här. Jag blir riktigt inspirerad.

Gustaf Schröder vistades inte främst i fjällen, men ibland var han i Sälen iallafall. Mycket trevlig författare i vilket fall som helst. Speciellt för jägare. Många av historierna ger en fin inblick i livet på 1800-talet.

Om man är intresserad av krigshistoria i vår närhet rekommenderar jag Lars Gyllenhaals bok: Slaget om Nordkalotten. Hur många vet att de allierade hade spaningsposter på svensk mark i slutet av andra världskriget? Åtminstone en av dessa poster finns fortfarande kvar att beskåda så vitt jag minns.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.