Vilka titlar bör finnas i mitt Fjällbibliotek?

Tack för alla tips!

Fortsätt gärna.

Efter ett besök hos det lokala antikvariatet har min bokhylla berikats med
Lundgren / Fjällsommar
Selander / Lappland
STF / Fjällturer Jämtland - Härjedalen - Dalarna
Manker / Lappmark
Lundgren / Sarek - Färder och iakttagelser i fjällen mellan luleälvarna
Lundgren / Stiglöst land

Mmmm... kvällsgodis...

HåkanF
 
Den här tråden

inspirerar att åter bläddra i några av mina fjällböcker. Språk förhållanden och fokus ändras med tiden och t ex hur samernas liv beskrivs är väldigt annorlunda på 30-talet jämfört med de senaste decennierna.
Boken jag bläddrar i nu heter Svensk Fjällsport sommar och vinter av Torsten Boberg och Gösta Olander 2:à upplagan 1936. Klart intressant att läsa t ex hur man rekommenderade att nedkylning skulle behandlas man undrar vad som låg bakom de idag kufiska förslagen. Vad i dagens motsvarande böcker kommer att förundra läsarna om 75 år?

Thure
 
Har en tjusig artikel om fjällvandring från början på 60-talet. Man skulle bära på ved. Hua!
Linds och tidiga Fjällsäkers utrustninglistor förutsatte större pulka vintertid. Stugturer rekommenderads här med superupppackning samtidigt som på andra sidan kölen gick man på långtur med tursäck och köpte nya lunchpakker efter hand.
Tiderna har förändrat sig och synen samt råden.
 
Jag vill passa på att slå ett slag för en lite bortglömd berättare: Torsten Boberg. ‘Bortom Stigarna’ heter denna ifrån 1927.
Den är väldigt fin, egendomlig och lite sagoaktig, äventyrlig med toppbestigningar av Pierekpakte och sånt där som man kan läsa. En riktig högläsningsbok!
Även den boken är väldigt svår att få tag i.

Finns 3 exemplar av denna på Bokbörsen.......
 
Efter dagens besök hos det lokala antikvariatet kom jag hem med Hans Anderssons bok Borg Mesch Drömmen om fjällen. Helt fantastiska bilder!

Håkan
 
Eftersom du ju vill ha en stor bredd i ditt fjällbibliotek så kanske du även borde jaga rätt på en sådan skrift som Fjällturismens historia av Per-Åke Nilsson.
 
Såg att Bokia säljer Dag Hammarskiölds fjällvärld på rean, den är ju rätt maffig, om inte annat så för möjligheten att bläddra upp Claes Grundstens fjällvyer i ungefär samma format som soffbordet, och drömma sig bort (eller tillbaks)! Den är däremot hopplös att hitta en lämplig plats åt i själva biblioteket.. :)
 
Vandra Kungsleden från 1980-talet var i tre delar. Adlibris Grundstens D Hammarskjöld är än billigare. Gamla på skidor har många underliga tipps.
Trängseln i friluftsförrådet överträffas endast av trängseln i bokhyllan, hua!
 
Naturlära för fjällfolk, Kindbergs 1977, Red Per Lindström.
Djuren i vår fjällvärld av Georg Dahl, 1936
Har du kanske inte sett ännu.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.