Vilka sns skatepjäxor?

Har sedan jag köpte grillorna (mogema xc-pro) för några veckor sedan fått mer och mer problem med trötta fötter och dålig stabilitet. jag tror (och hoppas på) att skälet till detta är att jag åker i salomonpjäxor (carbon pro, de silverfärgade) för klassisk åkning.

Nu funderar jag då på att investera i en skatepjäxa och undrar vad man ska välja. Är det Salomon S-Lab Carbon Skate (dyr som attan) som gäller för max stabilitet? jag kommer att köra på både rundbana och naturis, dock utan promenader mella sjöar och dylikt. Vore tacksam för synpunkter!
 
Min käpphäst

är att man skall kunna justera skenan i förhållande till foten i sidled. Har inte varit så lätt på Mogema dock.

Känns skorna sladdriga eller för stora?

Thure
 
Vilka som helst...

Jag skulle säga att vilka som helst duger. Alla skejtpjäxor har bra stabilitet. Jag har både silverskaten (pilot-sula) och en kombi-motions-skate (vanlig profil-sula). På skridskon har jag SNS profil. Det går bra med båda pjäxorna i den. (piloten klämmer kudden lite mer => snärt-klapp-ljud)

Har du pilotbindning eller profil?

Jag skulle tro, utan att vara sån skridskoexpert som Thure, att med mittjusterad bindning klarar man sig med en klassisk sko. Med riktig skate-sko spelar inte detta så stor roll. För mig funkar det utmärkt fast bindningarna inte sitter helt optimalt. Förmodligen på grund av de goda stabiliteten som skate-skon ger.
 
Man får tacka så mycket för bra svar! Jo, att kunna justera i sidled hade föstås varit väldigt trevligt. Jag tycker dock ändå att man borde kunna få hygglig stabilitet med en bra pjäxa. De jag har är lagom i storlek och sitter bra tycker jag. Jag får förvisso i en extrasocka, men det är nog ganska nödvändigt riktigt kalla dagar.

När jag står stilla på en av skridskorna så får jag spänna foten ganska ordentligt för att inte fötterna ska vika sig. Är detta normalt även med en skatepjäxa, eller blir det jättestor skillnad i stabilitet?

Jag hoppas ju att skatepjäxor ska lösa problemen, men jag känner mig inte helt säker, så en ganska dyr chansning blir det ju, men men.. Någon som vet var jag köper något vettigt just nu? (åker till norge om några dagar, kan det vara idé att leta efter skatepjäxor där kanske?)
 
Jo, att kunna justera i sidled hade föstås varit väldigt trevligt. Jag tycker dock ändå att man borde kunna få hygglig stabilitet med en bra pjäxa.

När jag står stilla på en av skridskorna så får jag spänna foten ganska ordentligt för att inte fötterna ska vika sig.

Om du inte kan placera fotens naturliga balanslinje rakt ovanför skenan så uppstår alltid ett moment eftersom din tyngdpunkt hamnar brevid skenan. På något sätt så måste detta moment kompenseras. Antingen genom höga skaft med skavsår och svårigheter att böja på knäna som resultat, eller trötta muskler pga hög anspänning för att kompensera.

Gå på Thures linje och fixa till sidojusteringen istället. Du kommer att tjäna enormt på det .
 
Tror

att du skall ha ett nummer mindre storlek på en skridskopjäxa jämfört med en klassisk skidpjäxa för att få optimal skridskoåkning. Precis så gör jag avseende Alfa Hafjell för längdåkning respektive skridskoåkning. Får du i en extrasocka i skridskopjäxan är skridskopjäxan för stor.

Thure
 
Om du inte kan placera fotens naturliga balanslinje rakt ovanför skenan så uppstår alltid ett moment eftersom din tyngdpunkt hamnar brevid skenan. På något sätt så måste detta moment kompenseras. Antingen genom höga skaft med skavsår och svårigheter att böja på knäna som resultat, eller trötta muskler pga hög anspänning för att kompensera.

Gå på Thures linje och fixa till sidojusteringen istället. Du kommer att tjäna enormt på det .

jo, men som jag förstått det så är sidojustering ej möjlig med dessa skridskor?
 
att du skall ha ett nummer mindre storlek på en skridskopjäxa jämfört med en klassisk skidpjäxa för att få optimal skridskoåkning. Precis så gör jag avseende Alfa Hafjell för längdåkning respektive skridskoåkning. Får du i en extrasocka i skridskopjäxan är skridskopjäxan för stor.

Thure


Det låter vettigt, ska tänka på om det nu blir ett köp av skatepjäxor.. för kör man tillräckligt snabbt så bör man väl ändå kunna hålla värmen i fötterna? :)
 
Skatepjäxor.....

....jag tror att du kan välja vilka som helst och bli nöjd. skillnaden mellan klassiska och skate är förutom högre och därigenom mer torisionsstyva är styvare sula.
Så det handlar mest om vilken peng du vill spendera och om det skall vara salomon eller rottefella.
Givetvis bör foten passa pjäxan oxså.

men ett tips att testa är Siljansskates "gummistropp".
Jag har använt den under ett par säsonger och kan bara säga att det är en suverän gadget som definitivt ger ett bättre skär.....

jag hakar i stroppen i bakkappan på mina gamla skatepjäxor och de snabbar på återklappen efter skäret. känns snabbare och tryggare.....

Hälsar
Fredrik

se bild
eller på websidan www.siljanskate.se
 

Bilagor

  • siljan1.jpg
    siljan1.jpg
    14.7 KB · Visningar: 2,412
....jag tror att du kan välja vilka som helst och bli nöjd. skillnaden mellan klassiska och skate är förutom högre och därigenom mer torisionsstyva är styvare sula.
Så det handlar mest om vilken peng du vill spendera och om det skall vara salomon eller rottefella.
Givetvis bör foten passa pjäxan oxså.

men ett tips att testa är Siljansskates "gummistropp".
Jag har använt den under ett par säsonger och kan bara säga att det är en suverän gadget som definitivt ger ett bättre skär.....

jag hakar i stroppen i bakkappan på mina gamla skatepjäxor och de snabbar på återklappen efter skäret. känns snabbare och tryggare.....

Hälsar
Fredrik

se bild
eller på websidan www.siljanskate.se

Hm, verkar onödigt med SNS-pilotbindning om man ändå har stropp. Om du har den billigare (om den nu finns att få tag på) SNS-profil-skaten så kommer kudden att klämma hårdare på pilotpjäxan och du får det där snabba återklappet ändå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tetraone Lite äldre skridskor, 70-tal och nyare, vilka var bäst, några man ska undvika? Långfärdskridsko 8
metafish Vilka skridskor för fartåkning? Långfärdskridsko 8
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
monkeyboy Vilka tights åker ni i? Långfärdskridsko 16
hensu Vilka prylar ska jag ha? Långfärdskridsko 1
webbalin Hjälp, vilka pjäxor passar? Långfärdskridsko 12
kr-val Vilka flakincidenter känner du till? Långfärdskridsko 9
swedepeter vilka skridskor gäller? Långfärdskridsko 2
Kanii Lossa SNS X-advanced binding Långfärdskridsko 5
fairgeek How to get sns binding on Lundhags t-skate? Långfärdskridsko 1
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
Smogz Montera sns-bindningar Långfärdskridsko 12
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
ajn Pläxor till Salomon SNS Profil Långfärdskridsko 5
mikaelbe Kompatibilitet med Salomon SNS Profil Equipe Skate Långfärdskridsko 11
mihaliska Salomon SNS profil? Långfärdskridsko 6
ett_och_noll Nytt haveri med en SNS X-Adventure bindning. Långfärdskridsko 10
eplabi Vilken skridsko till Salomon SNS Pilot? Långfärdskridsko 48
Jonas.O Montering SNS X bindning Långfärdskridsko 1
ajn SNS Pilot / SNS Profil Långfärdskridsko 2
knatte Hjälp! Fästa en SNS XA-raid bindning på isvidda flex Långfärdskridsko 0
mosare Inlines med SNS-fäste? Långfärdskridsko 2
Blekingepaddlare Montera SNS binding på haglövs skridsko Långfärdskridsko 1
jocke20 Är SNS bindning verkligen bra? Långfärdskridsko 21
lussekatten Lundhags SNS-pjäxor Långfärdskridsko 4
Matz_S Bygga om bindningen till SNS-bindning Långfärdskridsko 13
thureb Promenadvänliga SNS Långfärdskridsko 2
thureb Alfas SNS skor kan det vara modellen? Långfärdskridsko 1
coddlecodd Skatepjäxor Långfärdskridsko 6
rois Skatepjäxor till långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...