Vilka sns skatepjäxor?

ok, ni har övertygat mig, det får bli ett par S-Lab Skate då! Ska kolla runt efter ett par i norge nu i helgen (för att prova ut rätt storlek om inte annat), annars är väl ca 2500:- inkl. frakt hos xcountryskiers ett ok pris.

Angående stroppen från siljan skate så verkar den mycket vettig, men jag testar utan först. (fina skridskor de verkar ha förresten)
 
att du skall ha ett nummer mindre storlek på en skridskopjäxa jämfört med en klassisk skidpjäxa för att få optimal skridskoåkning. Precis så gör jag avseende Alfa Hafjell för längdåkning respektive skridskoåkning. Får du i en extrasocka i skridskopjäxan är skridskopjäxan för stor.

Thure
Men Thure; -Har du strumpor i skridskorna? Är du inte rättroende? (Duckar och ler.) Själv har jag två par strumpor.

Även jag har ett par Hafjell. Men jag snörar inte skorna hela vägen upp, för då kan jag inte böja underbenet framåt-bakåt tillräckligt. Den rörligheten är nog bättre i skidskatingpjäxor, eftersom de har ledade skaft. Därför kan nog den senare typen passa bra för de som önskar hög sidostabilitet.
 
Man förstår hur mycket möjligheten till sidojustering betyder för stabiliteten när man nång gång ibland råkar klicka fast foten på fel skridsko och drar iväg. För att strax efteråt slås av tanken "har jag glömt att snöra pjäxorna". Tills man tittar ner och ser att H skridsko sitter på V fot och vice versa.

Helt övertygad om att Thures käpphäst - möjlighet till sidojustering är det absolut viktigaste. Då kan man fixa till en neutral tyngdpunkt och slipper kompensera med antingen muskler man inte visste fanns förän man känner smärtan i dem efter skridskoturen eller med hjälp av extra styva pjäxor. I båda fallen kompenserar man ju för ett problem som från början handlar om nåt så enkelt som hur foten är placerad över skenan.

/Rickard
 
Men Thure; -Har du strumpor i skridskorna? Är du inte rättroende? (Duckar och ler.) Själv har jag två par strumpor.

Även jag har ett par Hafjell. Men jag snörar inte skorna hela vägen upp, för då kan jag inte böja underbenet framåt-bakåt tillräckligt. Den rörligheten är nog bättre i skidskatingpjäxor, eftersom de har ledade skaft. Därför kan nog den senare typen passa bra för de som önskar hög sidostabilitet.

Det är tydligen ett mode bland hastighetsåkare att inte ha strumpor när de åker på rundbana i analogi med sprinterlöpare som inte har strumpor i spikskorna. Det hävdas att detta ger bättre känsla/balans. Om man åker länge uppstår risk för skavsår vilket IMHO gör att strumpor är bra utrustning.

Din observation om att du inte får tillräcklig rörlighet om du snör skon ända upp är väsentlig.

Hur man snör skridskokängor kan göra stor skillnad. Det är t ex risk för att man får skador på böjsenorna på framsidan av fotleden om man snör för hårt högt upp. Ett sätt att minska den olägenheten är att inte snöra högst upp. Ett annat sätt är att trä snörningen annorlunda så att den avslutande knuten sitter längre ned. Ett ytterligare knep är att snöra hårare över fotryggen och lägga en låsknut innan man drar lösare i skoskaftet.

Lasse Lison Almkvist i SSSK brukade ha skoknytarskolor. Har för mig att även orienterare har mycket procedurer kring sitt skoknytande.

Jag justerar ofta snörningen annorlunda vid t ex vrakis eller andra besvärliga förhållanden.

Även skonsnörena är värda en vers. Mina favoriter just nu är stumma Dyneemasnören med strumpa i polyester. Jag köper dessa på Bauhaus båtavdelning. Liten gimmick är grönt på styrbordsfoten och rött på babordsfoten.

Thure

Foto Marcus Ihre
http://www.sssk.se/resurser/bildarkiv/original/pic_35721_orig.jpg
 

Bilagor

  • pic_35721.jpg
    pic_35721.jpg
    22.6 KB · Visningar: 796
tittade foton övan, varför har ni sådana jättestång med när ni åker skridsskor, lätt och _kort_ träkäpp är allt man behöver, kan hållas i ena handen eller bakom ryggen med båda händerna. Jag tror att ni kan i alla fall åka utan stavar(liten provo, liten allvar).
 
Bilden

ljuger lite i och med att det är vidvinkel.

I och för sig skulle jag kunna korta pik och stav lite till men jag tror helt enkelt att vi åker på lite mer varierad is än vad du gör Pekka.

Lite längd på piken är värdefull t ex vid råkpassager bedömning vid rännpassager mm speciellt ledaren bör ha en pik som är mångsidig med isbedömningen som främsta användningsområde.

Thure
 
Finns ytterligare

tillfällen då man har nytta av en lite längre pik t ex om man behöver dra upp en deltagare och inte vill byngla med en lina.

Eftersom du varken har åkt med mig eller provat min pik så har jag svårt att förstå att du kan skriva att jag har fel. Men jag förstår att din pik har fördelar i många lägen.

Thure

Foto Lars André http://www.sssk.se/skridskonet/bild/bild-v.asp?ID=16301
 

Bilagor

  • pic_16301.jpg
    pic_16301.jpg
    50.6 KB · Visningar: 850
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tetraone Lite äldre skridskor, 70-tal och nyare, vilka var bäst, några man ska undvika? Långfärdskridsko 8
metafish Vilka skridskor för fartåkning? Långfärdskridsko 8
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
monkeyboy Vilka tights åker ni i? Långfärdskridsko 16
hensu Vilka prylar ska jag ha? Långfärdskridsko 1
webbalin Hjälp, vilka pjäxor passar? Långfärdskridsko 12
kr-val Vilka flakincidenter känner du till? Långfärdskridsko 9
swedepeter vilka skridskor gäller? Långfärdskridsko 2
Kanii Lossa SNS X-advanced binding Långfärdskridsko 5
fairgeek How to get sns binding on Lundhags t-skate? Långfärdskridsko 1
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
Smogz Montera sns-bindningar Långfärdskridsko 12
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
ajn Pläxor till Salomon SNS Profil Långfärdskridsko 5
mikaelbe Kompatibilitet med Salomon SNS Profil Equipe Skate Långfärdskridsko 11
mihaliska Salomon SNS profil? Långfärdskridsko 6
ett_och_noll Nytt haveri med en SNS X-Adventure bindning. Långfärdskridsko 10
eplabi Vilken skridsko till Salomon SNS Pilot? Långfärdskridsko 48
Jonas.O Montering SNS X bindning Långfärdskridsko 1
ajn SNS Pilot / SNS Profil Långfärdskridsko 2
knatte Hjälp! Fästa en SNS XA-raid bindning på isvidda flex Långfärdskridsko 0
mosare Inlines med SNS-fäste? Långfärdskridsko 2
Blekingepaddlare Montera SNS binding på haglövs skridsko Långfärdskridsko 1
jocke20 Är SNS bindning verkligen bra? Långfärdskridsko 21
lussekatten Lundhags SNS-pjäxor Långfärdskridsko 4
Matz_S Bygga om bindningen till SNS-bindning Långfärdskridsko 13
thureb Promenadvänliga SNS Långfärdskridsko 2
thureb Alfas SNS skor kan det vara modellen? Långfärdskridsko 1
coddlecodd Skatepjäxor Långfärdskridsko 6
rois Skatepjäxor till långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.