Vilka platser går att nå.

Hej!
Med utgångspunkt ur bergslagsleden skulle jag behöva hjälp att kartlägga hur långt norrut man kan komma på tillrättalagda och anslutande leder. Skulle det exempelvis vara möjligt att komma hela vägen till jämtlandstriangeln eller kanske ännu längre norrut? Det verkar som om det finns en förlängning på bergslagsleden från kloten till smedjebacken men har inte lyckats hitta en fortsättning norrut via någon annan vandringsled.

Tackar på förhand för er tid och kunskap.
 
Från Bergslagsleden kan du ju ta Romboleden uppåt, och därifrån kan du ju i princip komma hur långt upp som helst.

EDIT: Förlängningen du talar om heter Smeleden om jag inte missminner mig.
 
Senast ändrad:
Tack för informationen.
Hittar ingen bra översiktskarta på romboleden förutom googles karta som verkar ofullständig. På de delar som är utmålade verkar det som om vissa sträckor går på riksvägar.


Finns det några alternativ till romboleden att ta sig längre norrut?
 
Jag har en rutt som går tvärs igenom landet. Den går i största möjliga mån på leder, men på en del väg i Skåne, söder om Jönköping, Sälen-Grövelsjön samt innan Hemavan. Därtill saknas led inom riksgränsen norr om Torneträsk, men så långt norrut ska du kanske inte.

Romboledens sträckning har jag faktiskt inte koll på i detalj. Det är möjligt att den går en del på väg eftersom det länge har varit en "bortglömd" led.

https://onedrive.live.com/redir?resid=8936D04AEBB66D96!797&authkey=!ACFwZ3KVyV7q-Ls&ithint=file,pdf

EDIT: Det är visst några vägsnuttar vid Gagnef också. Och antagligen nån mer stans som jag glömt bort.
 
Från Kloten får du först gå längs Malingsbo-Klotenrundan. Den går dock inte ända fram till Smedjebacken - endast till Björsjö.
 
Mkt intressant med lederna på hitta.se

Många leder finns också på de fria OSM-kartorna. Sådana kan man lägga offline med en smartphone resp på en Garmin-GPS.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...