Vilka klätterskor?

Nu så, efter att ha sulat om mina Mythos, och åter slitit hål på dem, är det nog dags att köpa nåt nytt.
Ska jag köpa ett par nya Mythos, eller finns det nåt bättre?

Jag klättrar mest trad-sprickor, en del längre turer ska det bli, och i andra hand inomhus på vinterna. Vill alltså inte ha något extremt, deformerande och obekvämt - utan lagom tajt och bekvämt. Snörning.

Boreal Spider? Boreal Zephyr? Boreal Ace?
LaSportiva?
...?

Upplys mig!

/Per

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har själv haft ett par gamla boreal Ace för några år sedan. Gillade dem, men tyckte att de blev lite "halkiga", även om de för just sprickklättring är de bästa skor jag någonsin haft. Nuförtiden kör jag, när jag kör ute, och lite mer "traditionella" trad-turer med sprickor och fotjam och sådant ett par LaSportiva Miura, som jag tycker funkar väldigt bra, då de stöder bra i hålfoten. De är emellertid ganska mycket mjukare än t.ex. Boreal Ace, men mer "stickigt" gummi. Jag gillar dem. Har du prövat dem?

Miura

Kan bara instämma med Kotten!
Testa ett par Miura från La Sportiva, du blir inte besviken. De har bättre friktion i gummit jämfört med Boreal (tycker jag).
Ha det
Johan

Jag har nu två par Tenaya, dels den gula "Morena" med snörning (fast mitt par är nu ack så nött...) och dels "Aqua" med kardborre. Båda är jättebra och jag upplever inte alls någon sämre passform i kardborrevarianten heller (och Guuuu så skönt att kunna dra av skorna snabbt på stand!). Precis lagom styva för att passa både små lister och sva. Gummit känns klibbigt och trevligt. De fungerar också bra utan att man krullar ihop tårna hysteriskt. Uppenbarligen passar de allt från den vanliga vardagsamatören, som jag, och de mycket avancerade - Peter Bosma avänder dem han med och det säger väl rätt mycket om den delen. De finns till försäljning på Klätterverket.
[Ändrat av lilla_my 2004-04-27 kl 01:51]

Boreal spider funkar bra men dom är rätt styva och inte så särskilt bra friktion innan man slitit ett halvår på dem. Styrkan med dem är väl att man kan stå på precis allt som liknar en liten ojämnhet i klippan. Hookkant är väl också en kul pryl man använder en gång eller två, kanske.

Inomhus funkar dom bra utom på slopers då dom kan vara lite hala. Har du långa tår så passar dom mycket bättre än många andra skor och är i övrigt ganska sköna med att det sitter en snörinfästning långt ner mot hälen så även om du hänger i bara hälen så glipar dom inget som tex la sportiva kan göra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips