Vilka har de rymligaste dunsäckarna?

700 kubiktum mot 800 kubitum /Ounce
ger ett förhållande
Volym700 / Volym 800 /Vikt
Man måste få lägre vikt på fyllning av 800 i samma utrymme, eller hur.

700 kubiktum mot 800 kubitum /Ounce
ger ett förhållande
Volym700 / Volym 800 /Vikt
Man måste få lägre vikt på fyllning av 800 i samma utrymme, eller hur.

Nej inte eftersom det ett förhållande / vikt. Det är alltså olika volymer men samma vikt det handlar om.
Men om du vill uppnå en komforttemp på +/-0grader så blir säcken lättare om du använder dig av 800 än 700.
Är du med?
//Peter

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nej inte eftersom det ett förhållande / vikt. Det är alltså olika volymer men samma vikt det handlar om.
Men om du vill uppnå en komforttemp på +/-0grader så blir säcken lättare om du använder dig av 800 än 700.
Är du med?
//Peter

Dom packar väl inte mer i samma säck, en 500 säck med 90/10 700 väger mer än samma 500 säck med 93/7 800.
Hur som helst blir det till att beställa en Traveler Light 500 LW med 800cuin och Endurance tyg snarast.

Dom packar väl inte mer i samma säck, en 500 säck med 90/10 700 väger mer än samma 500 säck med 93/7 800.
Hur som helst blir det till att beställa en Traveler Light 500 LW med 800cuin och Endurance tyg snarast.

I detta fallet fyller dom inte mer dun men annars kan dom mycket väl göra det.
I detta fallet däremot använder dom sig av mer dun och av bättre kvalitét. 90/10 innebär (väl?) att det är 90% dun och 10% fjäder av 700 kvalitét. 93/7 innebär 93% dun och 7% fjäder av 800 kvalitét.
Dun är lättare än fjäder och 800 är varmare än 700.

Därmed uppnår dom samma temperatursgräns men 800 säcken (i detta fallet) blir lättare. Denna säcken borde rimligtvis också vara dyrare?

//Peter

Så är det klart, jag har bestämt mig för en säck från Roberts, jag satsar på en Voyager Light 300LW med 800cuin men skippar endurance på denna, skaffar mig istället en vintersäck senare om denna passar mig bra i storlek.
Jag valde en säck med Svart utsida och Graphite insida.
Funderar på ett "second skin" i Endurance som Roman tipsade om, någon som har ett sådant?

Senast ändrad:
Så är det klart, jag har bestämt mig för en säck från Roberts, jag satsar på en Voyager Light 300LW med 800cuin men skippar endurance på denna, skaffar mig istället en vintersäck senare om denna passar mig bra i storlek.
Jag valde en säck med Svart utsida och Graphite insida.
Funderar på ett "second skin" i Endurance som Roman tipsade om, någon som har ett sådant?

Priset blev motsvarande 2500 SEK inkl den snabbare frakten och bankens avgifter.
Tycker det är överkomligt, säcken som är en 7/0 säck med 700-dun, blir en 5/-2 med 800-Dun, det ska förhoppningsvis duga för de användningsområden jag tänkt mig med denna.

Sådärja, nu är säcken äntligen klar och på väg hem till mig, den ska befinna sig på Svensk mark enligt fraktbolaget så det ska bli spännande att öppna paketet nu på Fredag.

Under helgen tältade jag under ett par kalla nätter och min Roberts Voyager Light 300LW med 800-fill, den var riktigt varm och skön vid 4 grader i bara kalsonger & t-shirt fast den är superrymlig och lätt.... ungefär det krav jag ställde på den...helt klart den bästa sovsäck jag någonsin ägt...
Så jag rekommnderar varmt denna till alla som behöver en 3-säsongssäck.
körde med den som täcke vid varmare nätter och det funkade såklart riktigt bra.

Härligt! Det finns inget värre än att sova dåligt pga. trånga-kalla sovsäckar och vakna i om möjligt sämre skick än när man lade sig på kvällen. Själv investerade jag i ett Downmat liggunderlag av största och tjockaste kvaliteten och sover i försvarets sovsäckssystem 2000 med komforttemperatur ner till -40 och jag sover lika bra i tältet som hemma i sovrummet i sängen.

Det är bättre att kosta på sig riktig kvalitet och kunna använda den vilken årstid som helst än nåt festivalhärke som bara gör att man precis överlever natten för har man skit så blir det aldrig av att ta nån spontantur, eller ens bry sig om att ta sig ut i naturen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips