Vilka fötter på torrdräkten?

Jag har en torrdräkt (Gul Shadow GX4) med latexfötter. Jag gillar inte latexfötterna. Jag brukar ha någon tunnare socka under och en vanlig tubsocka utanpå (slitageskydd). Sen har jag foppatofflor på det. Fotsvett gör att det blir blött i latexfötterna och därmed kallt. Är yttersockarna blöta blir det inte varmare.

Teknikern har limmat på Muckboots på torrdräkten. Det är en lösning. Men om man behöver sätta på sig torrdräkten inne i enmanstältet (tex pga ösregn) så blir det onödigt skitigt att behöva slåss med ytterskodon inne i tältet. Så det vore intressant med andra alternativ.

Om jag ska lägga pengar på att modda torrdräkten, vilka fötter ska man ha? Gortex? Eller bara muddar (latex elller neopren)? Om bara muddar, vilka lämpliga skodon är varma fast de är blöta?

Jag vill ha varma fötter även på vintern. Nu känns latexfötterna kalla nästan jämt.

Bara muddar har ju fördelen att man kan vara barfota på sommaren.

Till saken hör att jag har en pedaldriven kajak och då är det bäst med någon sorts skor på fötterna när man trampar som avlastning för fötterna. Det kan vara vad som helst som är bekvämt.

Gillar inte heller latexfötter av samma anledning som du. Har själv Gore-Tex fötter på mina och jag tror att fötter av någon form av andasmaterial är det som funkar bäst, då kan man sen anpassa sockor under och skodon över efter vilka yttre förhållanden som råder. Chotas eller motsvarande med filtsula och tjocka ullstrompor om det är riktigt kallt eller en tunn ulliner med tofflor när det är varmt.

Mer eller mindre svettigt blir det alltid i torrdräkten men just fötterna är en kroppsdel som med den här setupen alltid varit i det närmaste torra.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nya torrisen har neoprenestövlar, samma som sitter på Ursuks dykardräkt. Supersköna och varma trots att dom, precis som alla andra stövlar blir kondensfuktiga. En lösning av "skita-inte-ner-i-tältet-din-drummel" är ju att skaffa såna där skoskydd som finns på kommunala inrättningar, typ akuten, eller stora men tunna neopreneboots för dykning som ytterlager, eller varför inte största storleken foppatofflor.

En annan lösning är att skaffa större tält,,,,,,,,,,,,,:)

Jag vet att jag nånstans sett samma konstruktion till stövlar som handskmanschetter för torrhandskar.

Gillar inte heller latexfötter av samma anledning som du. Har själv Gore-Tex fötter på mina och jag tror att fötter av någon form av andasmaterial är det som funkar bäst, då kan man sen anpassa sockor under och skodon över efter vilka yttre förhållanden som råder. Chotas eller motsvarande med filtsula och tjocka ullstrompor om det är riktigt kallt eller en tunn ulliner med tofflor när det är varmt.

Mer eller mindre svettigt blir det alltid i torrdräkten men just fötterna är en kroppsdel som med den här setupen alltid varit i det närmaste torra.

Har själv gore-tex, och under det smartwool (för bekvämlighetens skull) och utanpå neoprenockasiner (för att inte slita gore-tex, och ett visst värmeskydd). Fungerar bra. När det är riktigt kallt kör jag heavy smartwool, och när det är mindre kallt, light smartwool. Det är bekvämt, det är torrt, och det är lagom varmt.

--- Mats ---

Tack för alla inputs! Och mer frågor.

Då står valet mellan muddar och Gortex. Även om tanken med Muckboots är frestande så faller den nog pga mitt lilla enmanstält och min motvilja att ha skitiga skodon i tältet.

Fördelen med muddar är friheten att välja skor, och tom kunna vara barfota. Alltså mycket bra under varma säsongen.
Finns det någon med erfarenhet av muddar på fötterna? Vad använder ni för skor och strumpor? Hur fungerar det i kallt vatten? Neopren eller Latex i muddarna?

Fördelen med Gortex är väl att det blir vattentätt under alla omständigheter, bra på kalla säsongen.
Har jag fattat rätt att ni som kör med Gortex har div olika strumpor, raggsockar od innanför dräkten och alla typer av skor utanpå? Är det bekvämt med Gortex i skor? Hur slitstarka är Gortexfötterna? Hur väljer man storlek bäst? Vem säljer Gortexfötter?

Då står valet mellan muddar och Gortex. Även om tanken med Muckboots är frestande så faller den nog pga mitt lilla enmanstält och min motvilja att ha skitiga skodon i tältet.

Fördelen med muddar är friheten att välja skor, och tom kunna vara barfota. Alltså mycket bra under varma säsongen.
Finns det någon med erfarenhet av muddar på fötterna? Vad använder ni för skor och strumpor? Hur fungerar det i kallt vatten? Neopren eller Latex i muddarna?

Fördelen med Gortex är väl att det blir vattentätt under alla omständigheter, bra på kalla säsongen.
Har jag fattat rätt att ni som kör med Gortex har div olika strumpor, raggsockar od innanför dräkten och alla typer av skor utanpå? Är det bekvämt med Gortex i skor? Hur slitstarka är Gortexfötterna? Hur väljer man storlek bäst? Vem säljer Gortexfötter?

Strumpor under Gore-Tex fötterna ja, tjocklek beroende på temperatur. Ull är min och tycks vara många andras favorit. Utanpå dräktfötterna skodon, allt från tofflor eller tunna skor på sommaren (behövs för att skydda tyget) till Chotas eller motsvarande skodon när det är kallt.

Funkar alldeles utmärkt med skodon utanpå, inget du ger dig ut på fjällvandring i kanske men det är ju inte heller syftet. Hur slitstarka fötterna är beror på vilket tyg du använder. Membranet i sig sitter ju laminerat på insidan av tyget med en liner på andra sidan. Slitstyrkan sitter alltså i tyget, inte i membranet. Så länge du använder skodon utanpå tygfötterna så lär de hålla länge.

Vem som fixar? Kolla med dykbutiker som har dräktservice, det finns också ett Gore-Tex service center i Sthlm som både lagar men också syr en hel del.

Att jag valt neoprenestövlar med rejäl sula är för att jag använder dräkten till så mycket mera än paddling. Svamppromenader i regn, bryggbygge mm. mm. avgjorde valet av det jag har på fötterna och jag har ju förgård i tältet där jag kan byta om. I sommar har jag testat en annan variant, att skölja stövlarna och sen ta på ett par gamla flip-flops innan jag lagar kvällsmaten och behålla torrisen på. Dels torkar dräkt och stövlar och dels är det myggfritt och för mig funkar det utomordentligt bra. På det sättet har jag ren dräkt att hänga in i tältet.

Strumpor under Gore-Tex fötterna ja, tjocklek beroende på temperatur. Ull är min och tycks vara många andras favorit. Utanpå dräktfötterna skodon, allt från tofflor eller tunna skor på sommaren (behövs för att skydda tyget) till Chotas eller motsvarande skodon när det är kallt.

Funkar alldeles utmärkt med skodon utanpå, inget du ger dig ut på fjällvandring i kanske men det är ju inte heller syftet. Hur slitstarka fötterna är beror på vilket tyg du använder. Membranet i sig sitter ju laminerat på insidan av tyget med en liner på andra sidan. Slitstyrkan sitter alltså i tyget, inte i membranet. Så länge du använder skodon utanpå tygfötterna så lär de hålla länge.

Vem som fixar? Kolla med dykbutiker som har dräktservice, det finns också ett Gore-Tex service center i Sthlm som både lagar men också syr en hel del.

Håller med om svaren. Kan tilläggas att på sommar/höst paddlar jag ofta i Kokatats strumplösa tunna byxor, med neoprenmuddar. Det är stor skillnad. Till skillnad från torrdräkten kommer inte byxorna under att vara torra om jag är i vattnet (trycket om man ligger rakt ner i vattnet går förbi neoprenet och in i underbyxorna. Det kommer in vatten även om jag har neoprenmockasiner mellan.

Kort sagt: Du är inte torr. På vintern är målet att förbli torr, skulle inte köra muddar på vintern.

--- Mats ---

Tack för alla bra svar!

Nu ska jag grunna på detta. Jag förstår Teknikerns resonemang mycket bra men jag använder ju bara torrdräkten i kajaken och har inga längre perioder i vattnet. (Dräkten är skön att ha på när myggen är som jävligast!).

Jag vill nog att dräkten ska vara tät. Innan jag sätter på muddar tänker jag iaf prova en dräkt som bara har muddar från början och se hur mycket det läcker och vad man kan ha på fötterna i kallt vatten.

Sen har jag oxå fått tips på att prova lite andra sockar i latexfötterna, det gör jag väl först. Funkar det inte blir det tyg/Gortexfötter.

Inte helt lätt att lösa det här.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips