Vilka fötter på torrdräkten?

Jag har en torrdräkt (Gul Shadow GX4) med latexfötter. Jag gillar inte latexfötterna. Jag brukar ha någon tunnare socka under och en vanlig tubsocka utanpå (slitageskydd). Sen har jag foppatofflor på det. Fotsvett gör att det blir blött i latexfötterna och därmed kallt. Är yttersockarna blöta blir det inte varmare.

Teknikern har limmat på Muckboots på torrdräkten. Det är en lösning. Men om man behöver sätta på sig torrdräkten inne i enmanstältet (tex pga ösregn) så blir det onödigt skitigt att behöva slåss med ytterskodon inne i tältet. Så det vore intressant med andra alternativ.

Om jag ska lägga pengar på att modda torrdräkten, vilka fötter ska man ha? Gortex? Eller bara muddar (latex elller neopren)? Om bara muddar, vilka lämpliga skodon är varma fast de är blöta?

Jag vill ha varma fötter även på vintern. Nu känns latexfötterna kalla nästan jämt.

Bara muddar har ju fördelen att man kan vara barfota på sommaren.

Till saken hör att jag har en pedaldriven kajak och då är det bäst med någon sorts skor på fötterna när man trampar som avlastning för fötterna. Det kan vara vad som helst som är bekvämt.
 
Gillar inte heller latexfötter av samma anledning som du. Har själv Gore-Tex fötter på mina och jag tror att fötter av någon form av andasmaterial är det som funkar bäst, då kan man sen anpassa sockor under och skodon över efter vilka yttre förhållanden som råder. Chotas eller motsvarande med filtsula och tjocka ullstrompor om det är riktigt kallt eller en tunn ulliner med tofflor när det är varmt.

Mer eller mindre svettigt blir det alltid i torrdräkten men just fötterna är en kroppsdel som med den här setupen alltid varit i det närmaste torra.
 
Nya torrisen har neoprenestövlar, samma som sitter på Ursuks dykardräkt. Supersköna och varma trots att dom, precis som alla andra stövlar blir kondensfuktiga. En lösning av "skita-inte-ner-i-tältet-din-drummel" är ju att skaffa såna där skoskydd som finns på kommunala inrättningar, typ akuten, eller stora men tunna neopreneboots för dykning som ytterlager, eller varför inte största storleken foppatofflor.

En annan lösning är att skaffa större tält,,,,,,,,,,,,,:)

Jag vet att jag nånstans sett samma konstruktion till stövlar som handskmanschetter för torrhandskar.
 
Gillar inte heller latexfötter av samma anledning som du. Har själv Gore-Tex fötter på mina och jag tror att fötter av någon form av andasmaterial är det som funkar bäst, då kan man sen anpassa sockor under och skodon över efter vilka yttre förhållanden som råder. Chotas eller motsvarande med filtsula och tjocka ullstrompor om det är riktigt kallt eller en tunn ulliner med tofflor när det är varmt.

Mer eller mindre svettigt blir det alltid i torrdräkten men just fötterna är en kroppsdel som med den här setupen alltid varit i det närmaste torra.

Har själv gore-tex, och under det smartwool (för bekvämlighetens skull) och utanpå neoprenockasiner (för att inte slita gore-tex, och ett visst värmeskydd). Fungerar bra. När det är riktigt kallt kör jag heavy smartwool, och när det är mindre kallt, light smartwool. Det är bekvämt, det är torrt, och det är lagom varmt.

--- Mats ---
 
Tack för alla inputs! Och mer frågor.

Då står valet mellan muddar och Gortex. Även om tanken med Muckboots är frestande så faller den nog pga mitt lilla enmanstält och min motvilja att ha skitiga skodon i tältet.

Fördelen med muddar är friheten att välja skor, och tom kunna vara barfota. Alltså mycket bra under varma säsongen.
Finns det någon med erfarenhet av muddar på fötterna? Vad använder ni för skor och strumpor? Hur fungerar det i kallt vatten? Neopren eller Latex i muddarna?

Fördelen med Gortex är väl att det blir vattentätt under alla omständigheter, bra på kalla säsongen.
Har jag fattat rätt att ni som kör med Gortex har div olika strumpor, raggsockar od innanför dräkten och alla typer av skor utanpå? Är det bekvämt med Gortex i skor? Hur slitstarka är Gortexfötterna? Hur väljer man storlek bäst? Vem säljer Gortexfötter?
 
Då står valet mellan muddar och Gortex. Även om tanken med Muckboots är frestande så faller den nog pga mitt lilla enmanstält och min motvilja att ha skitiga skodon i tältet.

Fördelen med muddar är friheten att välja skor, och tom kunna vara barfota. Alltså mycket bra under varma säsongen.
Finns det någon med erfarenhet av muddar på fötterna? Vad använder ni för skor och strumpor? Hur fungerar det i kallt vatten? Neopren eller Latex i muddarna?

Fördelen med Gortex är väl att det blir vattentätt under alla omständigheter, bra på kalla säsongen.
Har jag fattat rätt att ni som kör med Gortex har div olika strumpor, raggsockar od innanför dräkten och alla typer av skor utanpå? Är det bekvämt med Gortex i skor? Hur slitstarka är Gortexfötterna? Hur väljer man storlek bäst? Vem säljer Gortexfötter?

Strumpor under Gore-Tex fötterna ja, tjocklek beroende på temperatur. Ull är min och tycks vara många andras favorit. Utanpå dräktfötterna skodon, allt från tofflor eller tunna skor på sommaren (behövs för att skydda tyget) till Chotas eller motsvarande skodon när det är kallt.

Funkar alldeles utmärkt med skodon utanpå, inget du ger dig ut på fjällvandring i kanske men det är ju inte heller syftet. Hur slitstarka fötterna är beror på vilket tyg du använder. Membranet i sig sitter ju laminerat på insidan av tyget med en liner på andra sidan. Slitstyrkan sitter alltså i tyget, inte i membranet. Så länge du använder skodon utanpå tygfötterna så lär de hålla länge.

Vem som fixar? Kolla med dykbutiker som har dräktservice, det finns också ett Gore-Tex service center i Sthlm som både lagar men också syr en hel del.
 
Att jag valt neoprenestövlar med rejäl sula är för att jag använder dräkten till så mycket mera än paddling. Svamppromenader i regn, bryggbygge mm. mm. avgjorde valet av det jag har på fötterna och jag har ju förgård i tältet där jag kan byta om. I sommar har jag testat en annan variant, att skölja stövlarna och sen ta på ett par gamla flip-flops innan jag lagar kvällsmaten och behålla torrisen på. Dels torkar dräkt och stövlar och dels är det myggfritt och för mig funkar det utomordentligt bra. På det sättet har jag ren dräkt att hänga in i tältet.
 
Strumpor under Gore-Tex fötterna ja, tjocklek beroende på temperatur. Ull är min och tycks vara många andras favorit. Utanpå dräktfötterna skodon, allt från tofflor eller tunna skor på sommaren (behövs för att skydda tyget) till Chotas eller motsvarande skodon när det är kallt.

Funkar alldeles utmärkt med skodon utanpå, inget du ger dig ut på fjällvandring i kanske men det är ju inte heller syftet. Hur slitstarka fötterna är beror på vilket tyg du använder. Membranet i sig sitter ju laminerat på insidan av tyget med en liner på andra sidan. Slitstyrkan sitter alltså i tyget, inte i membranet. Så länge du använder skodon utanpå tygfötterna så lär de hålla länge.

Vem som fixar? Kolla med dykbutiker som har dräktservice, det finns också ett Gore-Tex service center i Sthlm som både lagar men också syr en hel del.

Håller med om svaren. Kan tilläggas att på sommar/höst paddlar jag ofta i Kokatats strumplösa tunna byxor, med neoprenmuddar. Det är stor skillnad. Till skillnad från torrdräkten kommer inte byxorna under att vara torra om jag är i vattnet (trycket om man ligger rakt ner i vattnet går förbi neoprenet och in i underbyxorna. Det kommer in vatten även om jag har neoprenmockasiner mellan.

Kort sagt: Du är inte torr. På vintern är målet att förbli torr, skulle inte köra muddar på vintern.

--- Mats ---
 
Tack för alla bra svar!

Nu ska jag grunna på detta. Jag förstår Teknikerns resonemang mycket bra men jag använder ju bara torrdräkten i kajaken och har inga längre perioder i vattnet. (Dräkten är skön att ha på när myggen är som jävligast!).

Jag vill nog att dräkten ska vara tät. Innan jag sätter på muddar tänker jag iaf prova en dräkt som bara har muddar från början och se hur mycket det läcker och vad man kan ha på fötterna i kallt vatten.

Sen har jag oxå fått tips på att prova lite andra sockar i latexfötterna, det gör jag väl först. Funkar det inte blir det tyg/Gortexfötter.

Inte helt lätt att lösa det här.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Henkes Vilka paddlingskläder används Paddling allmänt 5
Stuvarn Vilka kämpar! Paddling allmänt 1
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
martar Vilka verktyg/reservdelar tar ni med? Paddling allmänt 11
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Erik Barkefors Vilka snabba K2:or finns? Paddling allmänt 7
Mr Safe Vilka paddlar? Paddling allmänt 1
Nils-Åke Vilka sjökort/kartor Paddling allmänt 3
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
Lock-Kulla Vilka kajaker ska vi köpa? Paddling allmänt 5
thureb Vad styr vilka kajaker som säljs mest? Paddling allmänt 22
ulf juhlin Vilka tvålar löddrar i saltvatten? Paddling allmänt 8
Kalle E I vilka situationer? Paddling allmänt 17
ulf juhlin Vilka är VKV off shore´s konkurrenter?! Paddling allmänt 36
calypso63 Nordiska gamla trä kajaker...vilka var dom... Paddling allmänt 2
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
makro Stora fötter i P&H Cetus MV? Paddling allmänt 0
farsi Vinterpaddling, fryser om händer och fötter Paddling allmänt 13
robertholmstrom Låga fotstöd, avdomnade fötter Paddling allmänt 9
Mats Bengtsson Hur ha lättrörliga fötter med neoprenskor Paddling allmänt 18
MattiasA Havskajak för stora fötter? Paddling allmänt 8
Hedman Paddla med små fötter Paddling allmänt 8
Björnb Hur stora fötter i Prijon Seayak ? Paddling allmänt 2
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.