Vilka fjälltoppar under vecka 37?

Hej

Jag funderar på att ta mig upp till fjällen och gå runt lite under vecka 37 (12-18 sep). Planen är att bo i stugor och försöka gå upp på någon/några toppar.
Har funderat på både Kebnekaise och Sylarna men kan inte bestämma mig riktigt och behöver därför er hjälp.

Hur ser vädret ut vid tidpunkten? Brukar det redan ha kommit så pass mycket snö att det inte går att ta sig upp på Keb? Hur brukar det se ut vid Sylarna?

Om det går att komma upp på Keb så är det det som jag är mest sugen på. Annars lutar det åt Sylarna och ev. Syltraversen.

Tacksam för svar

/Tobbe

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Oj. Så går det när man inte söker ordentligt...

Ser ju lite småroligt ut det där :p

Jag har inga direkta problem med snö så länge det är genomförbart. Kan ju till och med bli lite mer spännande. :)

Hur brukar det se ut vid Sylarna vid samma tid?

Vet inte riktigt hur det brukar vara vid Sylarna men bidrar med 2 bilder från Tarfala tagna 100825.

5 cm nysnö vid fjällstationen på morgonen och ytterligare någon decimeter uppe på bergen.

Den andra bilden är från kammen upp mot Kaskasatjåkka men där låg det så mycket nysnö att vi fick vända före den sista branten, det blev alldeles för mycket klättring på snö och is som kändes för läskig för vår del.

Vi hade dock lite klart väder så det blev en schysst bild ner över glaciären mot Tarfalasjön som syns till höger nedanför kanten.

Bilagor

• Tarfala 100825.jpg
    Tarfala 100825.jpg
    68.3 KB · Visningar: 296
  • Kammen till Kaskasatjåkka ner mot Tarfala.JPG
    Kammen till Kaskasatjåkka ner mot Tarfala.JPG
    124.8 KB · Visningar: 289

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg