Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar?

Tänkte kolla om någon har lite mer insikt i testningen av sovsäck. Jag är insatt i vad mätvärdena betyder och hur de skall ses på av mig som konsument. Men funderar lite över testningens utformning och tänkte kolla om någon har lite bättre koll.

Inför de flesta standardiseringstester kan man ju ofta "tweaka" sina egenskaper för ett bra resultat så länge man vet hur testet viktar olika saker. Så hur ser det ut på sovsäckar till exempel, vad hjälper säcken att få en "bättre" temperatur om man säger så. Exempelvis kan det ju vara något som är bättre ur testsynpunkt som jag som användare egentligen inte bryr mig om eller som skulle gagna mig

Jämför just nu två syntetsäckar med nästan identisk totalvikt, den lite tyngre säcken har mer fyllnadsvikt, t.o.m. mer än skillnaden i totalvikt. 40g tyngre säck men 75g mer fyllning, det är nästan 15% mer fyllning sett till vikten i den tyngre säcken. Den säcken med mindre fyllning är däremot specad som 3 grader varmare.

Säckarna är nästan identiska i utformning bortsett från två uppenbara skillnader. Den "kallare" säcken (som också har mer fyllning) är bredare. Skiljer ca 3-5cm i omkrets på nästan hela bredden bortsett från knäna och neråt. På pappret kanske inte massivt men klart märkbart när man lägger ut dom och ligger i dom. Ingen av säckarna har värmekrage men den "varmare" har något liknande, en stoppad "flärp" precis innan ovansidan av säcken öppnas upp vid halsen. Den är fylld men har inget åtdrag, och återfinns inte i huvan

Kan dessa två skillnader gagna den "varmare" säcken så pass mycket i det sätt som man utför testerna? Trots att den "kallare" säcken har 15% mer fyllning

Sovsäckarna det gäller i detta fallet är Marmot Trestles Elite 30 (komfort +3) och Mountain Hardware Lamina Z Spark (komfort +6)

Nu vet jag att detta är hårklyverier men jag är lite intresserad ändå :)
 
Svarar mig själv lite eftersom jag hittade den här artikeln när jag väl sökte lite på svenska istället

http://materialisten.se/en-13537-och-hur-man-testar-sovsackar/

Med tanke på att dockan ligger helt perfekt still i sovsäcken så blir det ju extra bra med en smalare säck verkar det som. Sen verkar det ju vara så stora skillnader i kringutrustning att det känns som att det kan skilja ett par grader bara på vilket labb som testat (val av liggunderlag, val av underställ, osv). Känns nästan som att de säckar man kollar måste vara testade i samma labb för att kunna jämföras
 
När det gäller syntetsäckar är olika fyllningar olika varma, det spelar antagligen också in.

Man tycker ju helt klart att det borde spela viss roll, och alla tillverkare verkar ju ha mer eller mindre fantastiska nya innovationer inom syntetfiber enligt de själva. Sen när man läser runt lite så vill ju vissa hävda att syntetisk hålfiber är same same sedan man uppfan den. Men visst, kanske har Marmots fiber i tre olika storlekar bättre isolerförmåga sett till vikt
 
Det är ju inte fibern i sig som isolerar utan hur mycket luft den kan binda, dvs loftet. Här har syntetsäckar oftast en nackdel jmfrt med dun då syntetfiber snabbare tappar ’elastisitet’ och tappar loft snabbare med åldern.
I en vidare sovsäck är det mer luft som skall värmas upp av kroppen, men samtidigt är det en fråga om bekvämlighet och hur man själv sover. Som i- vändare som oftast sover på sidan med knäna lätt uppdragna inuti sovsäcken vill jag absolut inte ha en för snävt skuren sovsäck.
 
Ja, syntetsäckens egenskaper efter tid är ju så. Hade varit intressant med ett långtidstest, jämföra EN-värden på ett par populära säckar efter ett par år. Denna parameter är ju dock ingen skillnad mellan säckarna som nya när de testas. En rymligare säck får ju lägre värde men kan som sagt vara mer värt för en själv. Gällande säckarna jag jämförde så undrar man om de 5 extra cm i omkrets kan ge 3 graders skillnad? Lite sånt jag är ute efter, dvs en stilla provdocka kanske mäter 3 grader bättre i den snäva säcken, men i verkligheten där man rör sig under natten är kanske skillnaden mindre.
 
"stoppad "flärp" precis innan ovansidan av säcken öppnas upp vid halsen."


Den stoppade flärpen verkar ge en hel del mer värme den är vanlig på vintersäckar. Fotbox verkar också ge höga poäng (jag hatar att inte ha dragkedja hela vägen).
 
En uppgift om provdockan nämligen volym motsvarande?
Förkrigsgenerationen var i snitt 175 och vägde ca 58 kg, efterkrigsgenerationen 180 och väger ca 76 kg, sen finns det ju mer välväxta och gödda exemplar oxså.

Har någon sett något om provkroppens längd och volym/vikt?

go tur
 
Det det anges i artikeln. Förvånansvärt liten "standardman" på 173cm 70kg. Själv är jag 175/75 så ganska nära men där kan man ju också spekulera. Är man lite större bör man rimligtvis få en lite varmare säck, pga den blir tightare och man avger gissningsvis lite mer värme själv.
 
Olika material gör säkert sitt till i fråga om fyllning, vikt, mm.

Lamina Z Spark*har en annan isolering än övriga säckar, den sys inte ihop med isoleringen utan svetsas, den har där med inga hål i tyget för sömmar. Isoleringen i säcken har också andra egenskaper då den inte tar åt sig vatten på samma sätt som andra syntetsäckar. Nu är syntet bättre på att torka än dun i allmänhet, så det kanske inte spelar så stor roll, så länge säcken inte får bada, vilket sällan händer under normala förhållanden.

Du har säkert koll på att det finns dam och herrsäckar, skillnaden brukar vara att isoleringen är större där ni i allmänhet blir kallare som fötter o mage.
 
Ja och eftersom mountain hardwares eliminering av sömmarna och lamineringen av fyllningen lyfts som en stor fördel så är det intressant till att de ändå inte har en sovsäck som testas varmare än motsvarande marmot säck. Inte ens med 15% mer fyllning. Det var väl det som fick mig att fundera lite över just det här med hur testningen genomförs och vad som verkar "premieras"
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...