Vilka 8000 m toppar har svenskar bestigit?

Carl-Johan Lagne gick ut med att han bestigit Broad Peak, men enligt vissa uppgifter nådde han inte huvudtoppen utan bara förtoppen, vilket även Mats Holmgren gjorde tillsammans med hans, Göran Kropps och Andrew Lockes första försök 1994.
Så om Lagne ska läggas till listan eller ej är han väl bäst skickad att avgöra själv.
 
Xander; sa:
Praxis brukar vara att man måste ta sig ner levande för att det skall räknas!

Vilken praxis pratar vi om?

Jag har roat mig med att surfa på http://www.adventurestats.com/ där alla som bestigit Mount Everest ock K2 finns uppradade fram till ett visst datum. Har man avlidit på nervägen finns en notis om det men toppen kan ju fortfarande vara nådd oavsett om man överlevt eller ej.

Mvh Micke
 
Bollvik; sa:
Xander; sa:
Praxis brukar vara att man måste ta sig ner levande för att det skall räknas!

Vilken praxis pratar vi om?

Men alltså, om man DÖR är det ju inte en särskilt lyckad promenad.. :)

Jag tycker "vilka har nått toppen och återvänt?" är en mycket naturligare fråga än "vilka har nått toppen?". Det ligger liksom i sakens natur på något vis.

Att bara se till huruvida toppen nåddes ter sig mycket byråkratiskt. Men det kan såklart ändå vara intressant statistik!

MVH
 
Bollvik; sa:
Xander; sa:
Praxis brukar vara att man måste ta sig ner levande för att det skall räknas!

Vilken praxis pratar vi om?

Jag har roat mig med att surfa på http://www.adventurestats.com/ där alla som bestigit Mount Everest ock K2 finns uppradade fram till ett visst datum. Har man avlidit på nervägen finns en notis om det men toppen kan ju fortfarande vara nådd oavsett om man överlevt eller ej.

Mvh Micke

Allmänt, i de alpina kretsar jag hänger och de tidningar jag läser, räknas bara en bestigning ifall man tar sig därifrån levande. Inte för att det är någon referens men om jag minns rätt så räknas inte den där italienaren eller fransmannen (minns inte deras namn) som omkomn på den 14e 8000m efter att ha bestigit toppen till den exklusiva gruppen av bestigare av de 14 8000m topparna.
 
millimeter; sa:
Men alltså, om man DÖR är det ju inte en särskilt lyckad promenad.. :)

Jag tycker "vilka har nått toppen och återvänt?" är en mycket naturligare fråga än "vilka har nått toppen?". Det ligger liksom i sakens natur på något vis.

Att bara se till huruvida toppen nåddes ter sig mycket byråkratiskt. Men det kan såklart ändå vara intressant statistik!

MVH

Självklart, jag menade inte att vara cynisk, men min poäng var bara att toppen kan vara nådd oavsett utgång av nedstigningen.

Jag förstår inte hur du menar när du säger att det skulle vara mer byråkratiskt. I mina ögon är det jätteenkelt! Han/hon nådde/nådde inte toppen. Sen kan man självklart diskutera vilka som kommit ner också.

Mvh Micke
 
Xander; sa:
Allmänt, i de alpina kretsar jag hänger och de tidningar jag läser, räknas bara en bestigning ifall man tar sig därifrån levande. Inte för att det är någon referens men om jag minns rätt så räknas inte den där italienaren eller fransmannen (minns inte deras namn) som omkomn på den 14e 8000m efter att ha bestigit toppen till den exklusiva gruppen av bestigare av de 14 8000m topparna.

Är det Christian Kuntner du tänker på som omkom på Annapurna för nåt år sedan? Om det är han du har i tanken så beror det på att han inte nådde toppen. Annars låter det i mina öron märkligt. Daniel Bidners bestigning av K2 har mig veterligen aldrig blivit ifrågasatt för att han omkom på vägen ner.

Mvh Micke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.