Vilka 8000 m toppar har svenskar bestigit?

Carl-Johan Lagne gick ut med att han bestigit Broad Peak, men enligt vissa uppgifter nådde han inte huvudtoppen utan bara förtoppen, vilket även Mats Holmgren gjorde tillsammans med hans, Göran Kropps och Andrew Lockes första försök 1994.
Så om Lagne ska läggas till listan eller ej är han väl bäst skickad att avgöra själv.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Xander; sa:
Praxis brukar vara att man måste ta sig ner levande för att det skall räknas!

Vilken praxis pratar vi om?

Jag har roat mig med att surfa på http://www.adventurestats.com/ där alla som bestigit Mount Everest ock K2 finns uppradade fram till ett visst datum. Har man avlidit på nervägen finns en notis om det men toppen kan ju fortfarande vara nådd oavsett om man överlevt eller ej.

Mvh Micke
 
Bollvik; sa:
Xander; sa:
Praxis brukar vara att man måste ta sig ner levande för att det skall räknas!

Vilken praxis pratar vi om?

Men alltså, om man DÖR är det ju inte en särskilt lyckad promenad.. :)

Jag tycker "vilka har nått toppen och återvänt?" är en mycket naturligare fråga än "vilka har nått toppen?". Det ligger liksom i sakens natur på något vis.

Att bara se till huruvida toppen nåddes ter sig mycket byråkratiskt. Men det kan såklart ändå vara intressant statistik!

MVH
 
Bollvik; sa:
Xander; sa:
Praxis brukar vara att man måste ta sig ner levande för att det skall räknas!

Vilken praxis pratar vi om?

Jag har roat mig med att surfa på http://www.adventurestats.com/ där alla som bestigit Mount Everest ock K2 finns uppradade fram till ett visst datum. Har man avlidit på nervägen finns en notis om det men toppen kan ju fortfarande vara nådd oavsett om man överlevt eller ej.

Mvh Micke

Allmänt, i de alpina kretsar jag hänger och de tidningar jag läser, räknas bara en bestigning ifall man tar sig därifrån levande. Inte för att det är någon referens men om jag minns rätt så räknas inte den där italienaren eller fransmannen (minns inte deras namn) som omkomn på den 14e 8000m efter att ha bestigit toppen till den exklusiva gruppen av bestigare av de 14 8000m topparna.
 
millimeter; sa:
Men alltså, om man DÖR är det ju inte en särskilt lyckad promenad.. :)

Jag tycker "vilka har nått toppen och återvänt?" är en mycket naturligare fråga än "vilka har nått toppen?". Det ligger liksom i sakens natur på något vis.

Att bara se till huruvida toppen nåddes ter sig mycket byråkratiskt. Men det kan såklart ändå vara intressant statistik!

MVH

Självklart, jag menade inte att vara cynisk, men min poäng var bara att toppen kan vara nådd oavsett utgång av nedstigningen.

Jag förstår inte hur du menar när du säger att det skulle vara mer byråkratiskt. I mina ögon är det jätteenkelt! Han/hon nådde/nådde inte toppen. Sen kan man självklart diskutera vilka som kommit ner också.

Mvh Micke
 
Xander; sa:
Allmänt, i de alpina kretsar jag hänger och de tidningar jag läser, räknas bara en bestigning ifall man tar sig därifrån levande. Inte för att det är någon referens men om jag minns rätt så räknas inte den där italienaren eller fransmannen (minns inte deras namn) som omkomn på den 14e 8000m efter att ha bestigit toppen till den exklusiva gruppen av bestigare av de 14 8000m topparna.

Är det Christian Kuntner du tänker på som omkom på Annapurna för nåt år sedan? Om det är han du har i tanken så beror det på att han inte nådde toppen. Annars låter det i mina öron märkligt. Daniel Bidners bestigning av K2 har mig veterligen aldrig blivit ifrågasatt för att han omkom på vägen ner.

Mvh Micke
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.