Vildmarksmobil, Skolarbete

Hejsan!
Jag heter Alex och går teknikprogrammet I gävle, och vi har ett projekt där vi ska designa en mobil inriktad mot en speciell målgrupp, och min grupp har valt Äventyrarna.

Det vi undrar är helt enkelt; vilka funktioner vill ni ha i en mobil som skulle vara designad för just er? (Vi ser några år fram i tiden, så fantasin får flyga iväg inom vissa gränser)

Förslag på form och liknande skulle även tas emot gladeligen

Några få saker som vi tänkt på är följande:
  • Termometer
  • Stöt/vattentålig
  • kamera
  • Sattelittelefonfunktion
  • Lågbatteriläge (skärmen stängs av helt, för att spara så mycket batteri som möjligt under längre utflykter)
  • Blockera samtal (på så sätt slipper man lägga ner jobb på att få fram mobilen och se ifall man över huvud taget vill ta emot samtalet)
  • möjlighet att koppla med armband (som visar vem som ringer osv)

Detta är somsagt bara några av våra förslag, vi är väligt tacksamma för svar där ni berättar vad just ni skulle vara intresserade av, och ifall några av ovanstående förselag (eler förslag från andra användare) skulle vara attraktiva.

Tack på förhand
MvH Alexander Grupp nr6
 
Är ni ute efter extremäventyrarna elleross vanliga dödliga som bara vill ha en mobil som inte går sönder pga regn, stötar, smuts?
 


Ööööh, satellittelefonfunktionen borde väl hantera den biten?

Gör en satellittelefon som går att använda med gsm/gprs-nätet istället, ha en bra tillförlitlig gps med enkelt interface, stötskydda, vattensäkra och basera allt på öppen källkod så att vemsomhelst kan utveckla systemet och applikationer till det.

Skit i kameran också.
 
Var och varannan gång när jag är på stan och handlar (oftast på Clas Ohlson) kommer det personer fram och vill kränga en ny mobiltelefon med något nytt abonnemang.

Men det blir nobben varje gång, för dom har ingen mobiltelefon som jag vill ha.

Jag har rätt enkla krav på en mobiltelefon

Det ska gå att ringa med den och med vinterhandskarna på händerna.

Den ska funka även efter en (eller flera) plurrningar.

Per (förmodligen olönsam mobilkund då jag ringer för sådär 100-150 SEK/år, om jag inte är på någon resa utomlands)
 
Min åsikt....

Skapa en otoligt låg energiförbrukning, (genom att till exempel stänga av skärmen helt som du sa), så att batteriet räcker under en låååååååååång tid. Och utöver detta konstruera ett extrabatteri som är stort och räcker under en oerhört lång tid.
Det jag huvudsakligen stör mig på med mobiltelefoner när man är ute och äventyrar är som du kanske förstått de värdelösa batterierna (eller snarare alla skitfunktioner i mobilen som snår all energi). Se till att skapa en mobil som räcker lång tid, energimässigt.

Annars:
- Noneed kamera
- Slittålighet prio 1 samt vattentålighet (inte bara avstötande)
- GPS
 
Vattentestutrustad (ph-värde)
Digital Kompass
Höjdmätare
Ljudmätare
Luftfuktighet
Metalldetektor
GPS
Vindmätare
Ergonomisk + enhands-hanterad
Handvärmare / stöveltorkare
Kamera 5MB + enormt minne
Solcell laddning av batteri
Batteriladdning från statisk laddning i kläderna eller ”dynamo” i klackarna
Lysdioder = tältlampa
Febertermometer
Fågelkvitter som ringsignal
Stegmätare
Bryne på baksidan
Signalfärgad
Inbyggd lupp eller mikroskop
Fjällflora (fota blomman och telefonen ger namnet)
Björn, varg och järv indikator och automatisk kamera

Thomas
 
Vattentestutrustad (ph-värde)
........
Fjällflora (fota blomman och telefonen ger namnet)
........

Thomas

Fjällfloran är nog inte realistisk, däremot kan man ju ha en funktion som spelar in och automatiskt identifierar fågelsång. Det finns redan sådana i USA, men inte för svenska fåglar och inte i mobilen.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.