• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vildmarksleden (hindås-skatås)

Vet faktiskt inte hur 38.5 är uppmätt, men min GPS visade inte i närheten av det och på Moränträs karta så fattas det också 5 kilometer. När jag gick den genuina vildmarksleden så visade min GPS på 25 kilometer och då gjorde jag även några avstickare för geocaching.

Men även om vi kör en övernattning några av oss så kan vi givetvis tänka oss följa med ända fram till busshållplatsen ifall det bara finns en karta på gruppen (min för närvarande).

Säger som Kim att det är jättekul att så många blivit intresserade och vi löser nog det där med att hitta ett gemensamt tempo i gruppen.
 
Jag auto-reducerade antalet waypoints i min gpx-fil i programmet "Gps Trackmaker" så man får ta distansangivelsen med en nypa salt, har för mig att waypointsen ligger med ca 100-200 meters mellanrum. Kan tyvärr inte hitta originalet för att se vad den visar.
 
Jag har en Vildmarksledsguide och den är från 1981 (tror inte det finns någon nyare?). Sträckan Skatås-Kåsjön som enligt Bohusledsguiden är 8,5 km är i Vildmarksledsguiden 10,2 km. Märkligt! Kanske var kilometrarna kortare förr? ;) Jag tar med den här guiden, men vet inte hur mycket man kan lita på kartan.
 
Det kan vara så att ledens sträckning har ändrats. När jag mäter i kartex får jag det till 25km mellan Hindås och till badplatsen vid Stora Kåsjön. Enligt Vandra i Sverige, av Lars Magnusson,Bokförlaget Prisma,2000 går vildmarksleden från Skatås till Hindås och är 38.5km Från Stora kåsjön samman faller dock Vildmarksledens sträckning med Bohusleden
/Gidenstam
 
Senast ändrad:
Betyder de senaste dagarnas diskussion att Vildmarksleden (m fl) inte är utmärkt i naturen med skyltar eller dylikt och att det heller inte finns stigar att följa? Eller handlar det mest om att få info om exakt kilometerantal?

Nån som vet hur underlaget är?
 
Senast ändrad:
Den är hyfsat märkt, det är vissa partier bara där den går på normala vägar som märkningen är slarvig men denna egenskap delar den med många andra leder exempelvis bohusleden. Sist jag gick den hamnade jag faktiskt så fel att jag fick ta hjälp av GPSen men inget allvarligt.

Det är ganska klassiska skogsstigar som den går på och om det har regnat mycket är det oftast lerigt och blött, och eftersom det har legat snö nyligen är det troligtvis så till helgen. Jag kommer dock ändå köra med mina trekkingskor i goretex.
 
Jag är lite småsugen, det som avskräcker är om det bara är en led, jag vill gå på småstigar eller i obanad terräng. Vad finns det för alternativ på avstickare? Hur ska folk sova?
 
gro: det är rätt blandad terräng, är en del rätt små stigar också och ibland över hyggen.

Vi sover under tarp och målsättningen är att få igång en eld och på söndag förmiddag kan vi röra oss mer fritt om du vill mot lämplig hållplats hemåt.
 
Attans vad sugen jag är på att hänga med......... men ungarna är inte lika pigga på det :)
Få se nästa gång ni ska ut.
Hoppas ni får ett bra väder och hittar hem.

Morgan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.