Vildmarksleden Göteborg

Hej! Jag har tänkt gå vildmarksleden ifrån ände till ände över en helg. Hur är förhållandena där just nu och var finns lämpliga vindskydd att övernatta i?

Tack på förhand/ Sebbe
 
Ska du gå Hindås-Skatås på två ungefär lika långa dagsetapper så är vindskyddet vid Stentjärnarna lagom för övernattning. Tyvärr är det i rätt dåligt skick men taket håller åtminstone regnet ute (eller, det gjorde det förra året i alla fall... får jag gardera mig.). Tycker vindskyddet ligger lite taskigt placerat nere vid tjärnen, det blir ganska rått och fuktigt så här års. Ett alternativ till Stentjärnarna, om du kan tänka dig någon kilometers längre vandring i slutet av dagen, är Bohusledens vindskydd uppe vid Råhult.

Vindskyddet vid Stora Härsjön är i betydligt bättre skick men det ligger kanske lite tidigt i vandringen. Sommartid är det fullt möjligt att gå hela vildmarksleden på en dag men så här års kan det vara blött och eländigt (=långsammare) och dessutom blir det mörkt rätt tidigt, så det kanske inte är genomförbart.
 
Ska du gå Hindås-Skatås på två ungefär lika långa dagsetapper så är vindskyddet vid Stentjärnarna lagom för övernattning. Tyvärr är det i rätt dåligt skick men taket håller åtminstone regnet ute (eller, det gjorde det förra året i alla fall... får jag gardera mig.). Tycker vindskyddet ligger lite taskigt placerat nere vid tjärnen, det blir ganska rått och fuktigt så här års. Ett alternativ till Stentjärnarna, om du kan tänka dig någon kilometers längre vandring i slutet av dagen, är Bohusledens vindskydd uppe vid Råhult.

Vindskyddet vid Stora Härsjön är i betydligt bättre skick men det ligger kanske lite tidigt i vandringen. Sommartid är det fullt möjligt att gå hela vildmarksleden på en dag men så här års kan det vara blött och eländigt (=långsammare) och dessutom blir det mörkt rätt tidigt, så det kanske inte är genomförbart.

vindskyddet vid stentjänarna är väldigt risigt, skulle inte stanna där.
det finns ett tredje vindskydd som är nybyggt vid hebbratjärn.
det går att ta hela leden på 10 h eller mindre om man är snabb.
 
Vindksyddet vid stentjärnarna ligger i praktiken på vattennivån i tjärnen i sankmark...sämsta vindskyddet på jordklotet.

Och då menar jag golvet , det är ett sånt som planken ligger i jämnhöjd med marken

Kan möjligvis duga mitt på vintern med en halvmeter tjäle och minus 20.
 
Hej!

Om du vill uppleva skogen i din egen avskildhet ska du kanske inte ge dig ut kommande helg. På lördag 3/10 går nämligen Skogsmaran av stapeln, ett motionslopp från Skatås till Hindås längs Vildmarksleden. Förra året var vi dryga hundratalet löpare som startade. Skulle gissa att deltagandet blir något högre i år.

Mvh Filip
 
Ska du gå Hindås-Skatås på två ungefär lika långa dagsetapper så är vindskyddet vid Stentjärnarna lagom för övernattning. Tyvärr är det i rätt dåligt skick men taket håller åtminstone regnet ute (eller, det gjorde det förra året i alla fall... får jag gardera mig.). Tycker vindskyddet ligger lite taskigt placerat nere vid tjärnen, det blir ganska rått och fuktigt så här års. Ett alternativ till Stentjärnarna, om du kan tänka dig någon kilometers längre vandring i slutet av dagen, är Bohusledens vindskydd uppe vid Råhult. .

Var ligger det här vindskyddet? Kan du beskriva så detaljerat som möjligt?
Jag tänkte dra vildmarksleden på fredag med start i Hindås och dela upp det på två och en halv dag. Om nån annan vill hänga med är det möjligt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sarvi Vildmarksleden Hindås-Göteborg rustas upp Vandringsleder 13
Michel.B Medicinsk studie på Vildmarksleden Hindås-Göteborg Vandringsleder 29
hsp Vildmarksleden GBG hur blött/lerigt Vandringsleder 1
elins_trädgård "Nya" Vildmarksleden Skatås-Hindås Vandringsleder 6
Kajsamy Vildmarksleden i Bjursås Vandringsleder 3
Miclo Vildmarksleden i bjursås Vandringsleder 4
Imasy Vildmarksleden i Bjurs och björnar Vandringsleder 2
Fawkes 3 dagar, vildmarksleden. Hjälp mig! Vandringsleder 4
supergrazz Vildmarksleden Bjursås, ved? Vandringsleder 7
veni Vildmarksleden till påsk Vandringsleder 12
veni Vildmarksleden från Skatås till Hindås Vandringsleder 10
victor_dalarna Vildmarksleden Bjursås, behöver lite råd Vandringsleder 7
jonasvalter Vildmarksleden Ärtknubben Vandringsleder 0
jonasvalter Vildmarksleden Bjursås Vandringsleder 0
vinberg76 Vindskydd vildmarksleden (Gbg) Vandringsleder 21
Avslmedl Vildmarksleden i Blekinge Vandringsleder 4
Vindskydd Vindskydd för övernattning med grillplats i Göteborg med omnejd Vandringsleder 2
omni96 Stockholm -> Höör -> Göteborg -> Stockholm leder Vandringsleder 4
Dejvan Barnvänliga dagsturer runt göteborg? Vandringsleder 4
Diabild4ever 3 dagars tur mittemellan Göteborg och Stockholm Vandringsleder 3
gusfallca Dagsturer kring Göteborg Vandringsleder 5
Christian1 Bästa 2-3 dagarsvandringen i närheten av Göteborg Vandringsleder 11
Valpish Vandring cirka 2timmar med bil ifrån Göteborg. Vandringsleder 22
JElling 2-3 dagars vandringsled när Göteborg Vandringsleder 1
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Joakimlejon Nybörjare i Göteborg vill ut o fiska ett par tre dagar Vandringsleder 3
Tiran Vandring 4-5 dagar, lätt att ta sig från Göteborg? Vandringsleder 12
MrCellophane Helgvandring runt Göteborg (med kollektivtrafik) Vandringsleder 9
federico Vandring kompis - Göteborg Vandringsleder 3
peter81.gbg Vandringssällskap (Västkusten, Göteborg med mera) Vandringsleder 7
ChriGru Från Helsingborg till Göteborg Vandringsleder 1
utesälen 1,5-dagarsvandring runt Göteborg Vandringsleder 4
RobinEH Göteborg till Jönköping Vandringsleder 7
sneglen33 Snabbasta vägen från göteborg till malmö? Vandringsleder 3
virror Bra skogar runt Göteborg? Vandringsleder 16
orjanraberg Status på vindskydd nära Göteborg Vandringsleder 17
zhenya_ren Vindskydd i Göteborg område Vandringsleder 3
Christian1 Dagsvandring Göteborg Onsdag eller Torsdag? Vandringsleder 1
CarinB Dagstur som avslutas i Göteborg Vandringsleder 8
Stiko Göteborg-Stockholm i maj Vandringsleder 6
plp Springa från Göteborg till Halmstad(hjälp med vägval) Vandringsleder 2
Sjobbe Göteborg, Svartedalen 12 okt Vandringsleder 0
Skipper_ Barn, ovan, skåne/Göteborg ingen o snacka med. Bollplank behövs! Vandringsleder 9
fredde_gbg Dagstur/test av utrustning i Göteborg Vandringsleder 1
jnf Från Göteborg till Malmö Vandringsleder 2
Chrion Leder nära Göteborg som.... Vandringsleder 17
Sjobbe Tips för helgen kring Göteborg Vandringsleder 5
Marie A Vandringssällskap i Göteborg Vandringsleder 1
tandori Vandringskompisar i/runt Göteborg Vandringsleder 44
uglyman Hjälp oss vandra från Ystad till Göteborg i sommar! Vandringsleder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...