Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång

Jag menar vindskydd som monteras upptill över själva brännaren, t ex Optimus clip on som har en viss diameter.
Hur monterar du ett vindskydd så det inte riskerar bli som i ett av klippen jag länkade till, alltså att det värms upp under brännaren och piezon smälter?
Mitt vindskydd för toppmonterat syns på fotot i den första av länkarna under punkt 5. Det liknar i princip Optimus, men är högre för att skydda även grytan, och naturligtvis anpassat till dess mått. Jag har aldrig upplevt några tendenser till överhettning under brännaren, är ju inne där med handen och vrider på gasreglaget av stål utan att bränna mig på fingrarna. Brännarskaftet är såklart väldigt varmt, men har varken piezo eller några plastdelar, så jag har inte oroat mig för haverier likt ditt.

Optimus skydd har ju lite större massa som lagrar mer värme; det är också anpassat till 11 cm kastrulldiameter, så luftvolymen det innesluter kring brännaren är mindre än i mitt fall (15 cm). Men den luften är det ju bra drag på och jag tror att inverkan av dessa två skillnader på temperaturen under brännaren är försumbar - i så fall vore det till fördel för min bredare och lättare variant. Mitt vindskydd har som sagt aldrig känts problematiskt, och jag tror ju inte heller att Optimus skulle släppa en otestad/potentiellt farlig produkt.

Det var ju inte heller något sådant skydd, som fick plastpluppen på din brännare att smälta? Vad jag fattar körde du utan något vindskydd alls vid det tillfället?
 
@skogsbaronen jag hittade det här om ditt fina vindskydd. Risker? Behövs det? Hur använder du det?

Det är bara ett folie-ark som är stort som ett A4-papper ungefär, så det är inget flashigt alls =)
Jag rundar till det lite och ställer det på vindsidan. Om det blåser så lutar det sig mot kokkärlet.
Däremot är det en perforerad folie, vilket jag upplever ger mindre turbulens.


Jag har min egen "köks-resa" och min åsikt är ungefär att man har tre val:

1a) Vindsäkert kökssystem som får lov att väga det som krävs.
Trangia, MSR Reactor, m.fl. Då behöver man inte bry sig så mycket om vindpåverkan, men det väger därefter.

1b) Vindsäkert kökssystem som inte får lov att väga vad som helst.
Hemmabyggen för det mesta. Jag har aldrig lyckats konstruera något som är både lätt, hållbart och lätt att hantera. Konstruerat har jag, men hur lätt/lättanvänt det blir är avhängt på så mycket. Med min nuvarande brännare har jag inte lyckats. Det blir antingen ganska tungt, eller så krångligt att det inte är värt det.

Med sådana här varianter är det viktigt att man har koll på att man inte överhettar brännaren och/eller gasflaskan.


2) Lättvikts kökssystem med acceptabelt vindsskydd.
En brännare som är hygglig i sig själv, och ett lättare vindskydd. Resten av vindskyddet skapar man genom att uppsöka lä.

Jag har hamnat på alternativ 2.
1a är inget alternativ, och 1b är inte värt besväret =)
Det är trots allt så enkelt att hitta lä.
Frukost och middag gör jag i absiden, och där är det ju alltid lä.
Lunchen får man vara lite mer kreativ på. En slänt vid en bäckravin, bakom ett stort block, m.m. Är vädret riktigt dåligt kanske jag reser yttertältet. Är det rena stormen är jag inte så sugen att stanna för lunch ändå, och kan istället äta kvällsgodiset medan jag går.
Det är egentligen bara på toppturer som denna lösning inte är så bra, men det är så marginellt i sammanhanget.


Trangias lilla kastrull rekommenderas även utav mig. Lagom formfaktor (bred botten är bra), billig, lätt.
Man rymmer inte gasflaska och brännare i den, men det kan jag leva utan.

Vindskydd a´la Optimus Clip On är svåra att konstruera av folie. Beroende på brännartyp så kan det funka, men det kan vara svårt att få till det så att det är lätt att använda.
Det är effektivare att ha skydd som går hela vägen ner till gasflaskan (bra om vinden inte kan blåsa förbi mellan gasflaskan och brännaren så att säga), vilket man får om man har bara tar ett större och lätt rundat ark, ställer det på marken och lutar det mot kokkärlet. En liten neodym-magnet kan användas för att hålla fast ett folievindskydd mot gasflaskan.
 
Senast ändrad:
Jag brukade resa tältet när det var dags för matlagning, även för lunch, om det är skitväder. Akto el Nallo2 går ju snabbt att sätta upp, och skönt med lite skydd och en paus.
 
Jag har hittat "mitt" kök. En spindelbrännare i titan på 100 g, en titankastrull från Evernew 0,5 l 78 g och en titanfolje på 9 g som vindskydd.
Jag tror inte jag förstår vad du menar med säker i dåligt väder? Jag lagar mat i absiden i regn/blåst och om jag absolut måste stanna och värma vatten i regn och blåst då sätter jag mig med vinden i ryggen och skyddar köket.
Jag tycker att värmeväxlare är onödig men vindskydd är nödvändigt.

Frågan också vad du menar med att förbruka mindre gas. Hur mycket är sparsamt för dig? Jag går oledad och bär 2 st 230g gas för 2 veckor. Det är alldeles för mycket egentligen, halva gasen är kvar i den andra tuben men hellre det tycker jag i fall ena tuben havererar. Jag kokar 2 l vatten om dagen med mitt kök och 1 tub på 230 g räcker i exakt 8 dagar.
 
Jag har hittat "mitt" kök. En spindelbrännare i titan på 100 g, en titankastrull från Evernew 0,5 l 78 g och en titanfolje på 9 g som vindskydd.
Jag tror inte jag förstår vad du menar med säker i dåligt väder? Jag lagar mat i absiden i regn/blåst och om jag absolut måste stanna och värma vatten i regn och blåst då sätter jag mig med vinden i ryggen och skyddar köket.
Jag tycker att värmeväxlare är onödig men vindskydd är nödvändigt.

Frågan också vad du menar med att förbruka mindre gas. Hur mycket är sparsamt för dig? Jag går oledad och bär 2 st 230g gas för 2 veckor. Det är alldeles för mycket egentligen, halva gasen är kvar i den andra tuben men hellre det tycker jag i fall ena tuben havererar. Jag kokar 2 l vatten om dagen med mitt kök och 1 tub på 230 g räcker i exakt 8 dagar.

Med säkert så menar jag att det inte kan överhettas nedåt eller annat konstigt som att plastbitar runt brännaren kan smälta. Att det står stabilt och inte blåser omkull. Att jag kan lita på att det inte är skräp som havererar. Att det går att tända och lyckas göra ett uppkok även i vind (om än i skydd av stenbumling, ryggsäck eller kropp).

Det är lunchvattenkoket det handlar om, och visst går det att i riktigt skitväder hoppa över det och luncha nödkost - fast så har jag behövt göra pga mygg snarare än pga vind. :D Men då har jag också haft Eta Spider som är just väldigt stabilt och pålitligt. Min tveksamhet handlar väl just om jag vågar ta ett steg "nedåt". Jag tycker som sagt Pocket Rocketen (vanliga, ettan) är påtagligt segare (drar gas) i utsatt väder.

En annan fördel med Eta Spiderns rejäla vindskydd är ju att du kan ställa det även i gräs utan risk att torra strån hamnar i elden. Hur gör du, är ditt lättviktsvindskydd bara runtom eller är det i botten? Ställer du spindelköket på något, om du t ex tänder det i absiden på gräsunderlag?
 
Hur gör du, är ditt lättviktsvindskydd bara runtom eller är det i botten? Ställer du spindelköket på något, om du t ex tänder det i absiden på gräsunderlag?
[/QUOTE]
Jag ställer köket på marken, tar bort lite av växtlighet bara, ibland antänds någon kvist men det är bara släcka.
Lättviksskydd är en rulle titanfolje som hålls ihop av 2 klämmor( kom inte på vad de heter, som man sätter på papper) och runt om köket. Gastuben står vid sidan om så den påverkas inte. Jag köpte skyddet jpå backpackinglight, tror de har kvar den.
 
Jag har ett MSR Windburner som jag är väldigt glad i. Det började med att mitt MSR Reactor stannade näst sista dagen på en fjällvecka (den sitter ovanpå tuben och har ett överhettningsskydd). Bestämde mig då för att gå över till spindelmodell på gasköket.

Poängen med Reactor och Windburner är brännarna som fungerar genom strålvärme istället för öppen låga. De är nästan helt okänsliga för vind och påverkas väldigt lite i ruskväder. Och byttorna som hör till har inbyggd värmeväxlare så fort går det.

Har ett Windburner, spindelvarianten, och på solotur den minsta byttan som rymmer 1L. Vikten på Windburner med 1,7L bytta är 600 gr, så den lille väger mindre än så i alla fall. 1,7L är tillräcklig för att 4-5 pers ska få nudelvatten till lunch på ett kok.

//J
 
Hur gör du, är ditt lättviktsvindskydd bara runtom eller är det i botten? Ställer du spindelköket på något, om du t ex tänder det i absiden på gräsunderlag?
Jag ställer köket på marken, tar bort lite av växtlighet bara, ibland antänds någon kvist men det är bara släcka.
Lättviksskydd är en rulle titanfolje som hålls ihop av 2 klämmor( kom inte på vad de heter, som man sätter på papper) och runt om köket. Gastuben står vid sidan om så den påverkas inte. Jag köpte skyddet jpå backpackinglight, tror de har kvar den.
[/QUOTE]
E8C49314-1D00-498E-8934-25C97AEC486F.png

Vilken spindelbrännare är så lätt som 100 g?
Roberts Fire Bug, finns på addnature tex
 

Bilagor

  • 75A118A1-59DE-4BFB-874F-FE7C809B9499.png
    75A118A1-59DE-4BFB-874F-FE7C809B9499.png
    5 MB · Visningar: 121
Vilken spindelbrännare är så lätt som 100 g?
Det är egentligen Fire Maple FMS-117T (98g) som diverse friluftsfirmor importerat billigt från Kina och sålt under egna namn. Jag har själv en "tjeckisk" 117, 118* (med förvärmningsslinga) och en "polsk" 116 (den toppmonterade :).
Trodde inte det fortfarande hände sedan FM karskat upp sig och börjar sälja sina fina kök själva, men Addnature (eller rättare sagt Robens) är tydligen fortfarande inne i den svängen. Samt till och från Biltema, men de brukar sälja lite billigare (och tyngre) versioner med ståldelar i st f titan.

* ser att versionen 118T med förvärmningsslinga numera är omdöpt till "Blade 2 Titanium" hos FM (den väger lite mer).
 
Senast ändrad:
Detta har jag använt sedan 2017, och det har fungerat superbra. Jag är verkligen jättenöjd med konstruktionen och kommer göra ett nytt när detta rostar sönder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20
eyck Intressant kök med USB-laddning Kök och brännare 6
perdans Kök till gastuber med punkteringsventil Kök och brännare 16
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.