Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Vikt primus omnifuel.

Hej!
Jag har ett omnifuel av den äldre modellen och där skiljer det en del i vikt mellan min och den nya modellen (Ej omnilite TI).
Det som skiljer mest mellan den nya och gamla är väl pump och bränsleslang vad man kan se.
Min väger 415g (utan pump) och den nya väger 339g.
Vikt brännare utan slang 300g
Slang 115g
Pump 131g
Vart ligger den stora viktbesparingen?

Den nya är väl gjort i annat material? Titan antar jag med tanke på namnen. Sen har dom väl ändrat vindskyddets utformning lite också, någon som vet mer får rätta mig. Men den stora viktskillnaden ligger i materialet tror jag.

Oj, nu såg jag att detta inte handlade om skillnaden mellan Omnifuel och Omnfuel TI. Ber om ursäkt för inlägg utanför ämnet..

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag förstår din fråga som att du undrar vad som skiljer den äldre versionen av Omnifuel från den nya versionen av Omnifuel och i så fall är det väl bara slangen som är tunnare samt pumpen som är lättare, med bland annat plastinslag som det inte var från början. Resten är väl helt identiskt?
Har du vägt ditt Omnifuel själv kan du ju ha en våg som inte är tillräckligt exakt.

Det beror på hur gammalt ditt omnifuel är . Tidiga versioner av omnifuel hette ursprungligen Himalaya Omnifuel och var annorlunda utformade och i något kraftigare gods.

Se på bilden där den vänstra är den äldre och tyngre versionen.
Omnifuelbild

Jag tror att den versionen var specificerad till 410 gram utan pump.

Jag passar på här i denna tråd med följande.

En lätt störande böjelse för kök och brännare har de senaste året börjat drabba mig...Jag kan inte låta bli å köpa fler och finner med jämna mellanrum något objekt som fångar mitt intresse. Jag kan egentligen inte mycket om kök och brännare mer än att jag använt dem i friluftslivet de senaste 15 åren.

Min fråga:
Är det någon som kan säga något om följande Omnifuel (se bild) Vilken årgång kan det vara...?

Bilagor

• Primus1.jpg
    Primus1.jpg
    71.1 KB · Visningar: 867
  • Primus2.jpg
    Primus2.jpg
    48.5 KB · Visningar: 842
Hej alla!

Har följt denna tråd med stort intresse då jag letar efter den äldre modellen (Himalaya) för en längre havskajakpaddlingstur(3 månader). Är det ngn som vet hur man får tag på ett lr har lust o sälja sitt?

Mvh/Oscar

Knepig viktjämförelse då kök utan tank inte fungerar alls. Totalvikt med bränsle torde vara intressantare, givetvis varierande med hur stor flaska man kör med. YMMV

Det er vist et MultiFuel

Himalaya Multifuel, tack det var mer än jag visste :) Fattade iofs att det var ett multifuel, jag har provat olika typer av bränsle med de olika munstyckena men att det hette Himalaya visste jag ikke. Nyfiken på hur tillverkningshistorian ser ut och om de nytillverkade är lika dåliga som Nova-brännaren har blivit.

Hej alla!

Har följt denna tråd med stort intresse då jag letar efter den äldre modellen (Himalaya) för en längre havskajakpaddlingstur(3 månader). Är det ngn som vet hur man får tag på ett lr har lust o sälja sitt?

Mvh/Oscar

De enda tipset jag har är att hålla utkik på begagnatmarknaden...eller bota mig från min "obsession" för just nu släpper jag det inte...

Några verkliga köksvikter

Riggat så att köket går att bruka, med pump och bränsleflaska samt packpåse, reservdelar etc.

Radius 34 1520g
Optimus 85 Loke m 2 kastruller, Lock/panna, pump 1660g
Optimus Explorer 760g
Primus 3288 Multifuel Ex 1010g
Primus Himalaya Ex 910g
MSR XGK II 614g
MSR Wisperlight Int 630g

Du kanske kör med mindre bränsleflaska har tyngre spritflaska etc. YMMV

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar