Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Vikt på Marmots sovsäckar

Hej

Jag är på väg att köpa ny sovsäck, har kollat på Marmots Angels fire eller Teton, (eller möjligtvis Pinnacle om jag känner mig rik). Men jag vet inte om jag kan lita på vikten de anger?
Min sambo köpte deras Sawtooth long tidigare i år, angiven vikt i butik och på Marmots hemsida 1391 g. Vikt hemma mer än 1810 g!!!
Är detta genomgående för alla deras modeller? Vi blev väldigt besvikna, och helt plötsligt är ju inte deras säckar så jättelätta som man trodde. Vad är er erfarenhet?

Annars är den iofs jätteskön, annars hade jag ju inte tänkt i samma marmot-banor.

Anneli

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Köpte en Marmot Neverwinter Long i våras. Vägde den nyss och vågen landade på 1031g. Enligt Marmots hemsida skall en Regular väga 1100g - så för mig gäller det omvända.

En klar OT-kommentar, men kolla in Alpkits SkyHigh-serie. Motsvarar AngelFire/Sawtooth men till lite lägre priser. Vikterna har på de tre ex jag har vägt (två Pipedream 400 och en Pipedream 600) inte diffat på mer än enstaka gram från de av Alpkit angivna.

(Förlåt om jag tjatar om dessa säckar, men de är sanslöst mycket billigare och det är bra kvalitet.)

Arroyo

Min Arroyo vägde väl några procent mer än innehållsdeklarationen...inte såpass att det störde...har för mig att det var nåt hekto mer än utsatt, fast det kanske var påsen för säcken....

Hej

Jag är på väg att köpa ny sovsäck, har kollat på Marmots Angels fire eller Teton, (eller möjligtvis Pinnacle om jag känner mig rik). Men jag vet inte om jag kan lita på vikten de anger?
Min sambo köpte deras Sawtooth long tidigare i år, angiven vikt i butik och på Marmots hemsida 1391 g. Vikt hemma mer än 1810 g!!!
Är detta genomgående för alla deras modeller? Vi blev väldigt besvikna, och helt plötsligt är ju inte deras säckar så jättelätta som man trodde. Vad är er erfarenhet?

Annars är den iofs jätteskön, annars hade jag ju inte tänkt i samma marmot-banor.

Anneli

Hej, kolla in säckarna från PHD, http://www.phdesigns.co.uk/
du kan tom designa din egna säck, så har jag gjort och fått en superlätt som funkar perfekt. Kanske inte de billigaste men de fungerar riktigt bra.

cheers

För att göra det ännu enklare för dig (för livet blir väl enklare ju fler valmöjligheter vi har, va, va?) så kan du kolla riktigt fina säckar på polska Robert's
http://www.roberts.pl/

och så har ju PHD (som nämnts tidigare, och som ju gör ruskigt fina prylar) sommarea:
http://www.phdesigns.co.uk/index.php?cPath=79

Eftersom Marmot ju inte är gratis, så känns det inte mer än rättvist att ta upp PHD, som ju också är åt det dyrare hållet.

Marmot Teton har f ö varit ute på amerikanska ebay flera gånger i sommar, verkar som om någon köpt upp ett restlager:

http://cgi.ebay.com/NEW-Marmot-Wome...70|39:1|66:2|65:12&_trksid=p3286.c0.m14.l1318

Vad tänkte du ha säcken till? Är det som tresäsongssäck, eller ville du bara ha en sommarsäck som du garanterat inte fryser i om det kryper under nollan? Angel Fire och Teton är i mitt tycke två ganska olika säckar... Jag vet, man ska inte skriva folk på näsan vad de ska ha sina grejer till, det är en ful ovana på den här sidan, men du får gärna dela med dig så kan förslagen preciseras lite mer.

Egentligen har jag t ex inte alls hjälpt dig, för jag har inte vägt en serie av Marmots säckar. Men jag har vägt mina PHD- och Roberts-prylar, och de har stämt med ett par 10-grams felmarginal.

Och apropå viktanarkin: Exempelvis anger ju addnature vikten på en Angel Fire Reg (wms) till 1193g, medan marmot.com anger 1247g. Ingen hästskillnad, men fortfarande en fingervisning om vilken djungel som råder. Menar de olika årsmodeller? Har de vägt ett enda exemplar var? Frågorna hopar sig. De flesta butiker gör det ju enkelt för sig och anger tillverkarens vikt rakt av...

Fram för en krönt våg i varje prylbutik, och inte bara på Konsum...

Dessutom tillkommer det fakutm att vissa angivna Marmot vikter inkluderar fodralet till sovsäcken och andra inte. Det kan ge en missvisning på 100-150 g.

Hej,

min Marmot Helium EQ väger 999 gram, Marmot hade angivit en vikt på 992 gram. Så det stämmer rätt så bra överens!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips