Vikt på Marmots sovsäckar

Hej

Jag är på väg att köpa ny sovsäck, har kollat på Marmots Angels fire eller Teton, (eller möjligtvis Pinnacle om jag känner mig rik). Men jag vet inte om jag kan lita på vikten de anger?
Min sambo köpte deras Sawtooth long tidigare i år, angiven vikt i butik och på Marmots hemsida 1391 g. Vikt hemma mer än 1810 g!!!
Är detta genomgående för alla deras modeller? Vi blev väldigt besvikna, och helt plötsligt är ju inte deras säckar så jättelätta som man trodde. Vad är er erfarenhet?

Annars är den iofs jätteskön, annars hade jag ju inte tänkt i samma marmot-banor.

Anneli
 
Köpte en Marmot Neverwinter Long i våras. Vägde den nyss och vågen landade på 1031g. Enligt Marmots hemsida skall en Regular väga 1100g - så för mig gäller det omvända.
 
En klar OT-kommentar, men kolla in Alpkits SkyHigh-serie. Motsvarar AngelFire/Sawtooth men till lite lägre priser. Vikterna har på de tre ex jag har vägt (två Pipedream 400 och en Pipedream 600) inte diffat på mer än enstaka gram från de av Alpkit angivna.

(Förlåt om jag tjatar om dessa säckar, men de är sanslöst mycket billigare och det är bra kvalitet.)
 
Arroyo

Min Arroyo vägde väl några procent mer än innehållsdeklarationen...inte såpass att det störde...har för mig att det var nåt hekto mer än utsatt, fast det kanske var påsen för säcken....
 
Hej

Jag är på väg att köpa ny sovsäck, har kollat på Marmots Angels fire eller Teton, (eller möjligtvis Pinnacle om jag känner mig rik). Men jag vet inte om jag kan lita på vikten de anger?
Min sambo köpte deras Sawtooth long tidigare i år, angiven vikt i butik och på Marmots hemsida 1391 g. Vikt hemma mer än 1810 g!!!
Är detta genomgående för alla deras modeller? Vi blev väldigt besvikna, och helt plötsligt är ju inte deras säckar så jättelätta som man trodde. Vad är er erfarenhet?

Annars är den iofs jätteskön, annars hade jag ju inte tänkt i samma marmot-banor.

Anneli

Hej, kolla in säckarna från PHD, http://www.phdesigns.co.uk/
du kan tom designa din egna säck, så har jag gjort och fått en superlätt som funkar perfekt. Kanske inte de billigaste men de fungerar riktigt bra.

cheers
 
För att göra det ännu enklare för dig (för livet blir väl enklare ju fler valmöjligheter vi har, va, va?) så kan du kolla riktigt fina säckar på polska Robert's
http://www.roberts.pl/

och så har ju PHD (som nämnts tidigare, och som ju gör ruskigt fina prylar) sommarea:
http://www.phdesigns.co.uk/index.php?cPath=79

Eftersom Marmot ju inte är gratis, så känns det inte mer än rättvist att ta upp PHD, som ju också är åt det dyrare hållet.

Marmot Teton har f ö varit ute på amerikanska ebay flera gånger i sommar, verkar som om någon köpt upp ett restlager:

http://cgi.ebay.com/NEW-Marmot-Wome...70|39:1|66:2|65:12&_trksid=p3286.c0.m14.l1318

Vad tänkte du ha säcken till? Är det som tresäsongssäck, eller ville du bara ha en sommarsäck som du garanterat inte fryser i om det kryper under nollan? Angel Fire och Teton är i mitt tycke två ganska olika säckar... Jag vet, man ska inte skriva folk på näsan vad de ska ha sina grejer till, det är en ful ovana på den här sidan, men du får gärna dela med dig så kan förslagen preciseras lite mer.

Egentligen har jag t ex inte alls hjälpt dig, för jag har inte vägt en serie av Marmots säckar. Men jag har vägt mina PHD- och Roberts-prylar, och de har stämt med ett par 10-grams felmarginal.

Och apropå viktanarkin: Exempelvis anger ju addnature vikten på en Angel Fire Reg (wms) till 1193g, medan marmot.com anger 1247g. Ingen hästskillnad, men fortfarande en fingervisning om vilken djungel som råder. Menar de olika årsmodeller? Har de vägt ett enda exemplar var? Frågorna hopar sig. De flesta butiker gör det ju enkelt för sig och anger tillverkarens vikt rakt av...

Fram för en krönt våg i varje prylbutik, och inte bara på Konsum...
 
Dessutom tillkommer det fakutm att vissa angivna Marmot vikter inkluderar fodralet till sovsäcken och andra inte. Det kan ge en missvisning på 100-150 g.
 
Hej,

min Marmot Helium EQ väger 999 gram, Marmot hade angivit en vikt på 992 gram. Så det stämmer rätt så bra överens!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Adelanteeee Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält? Bo och sova 12
Caminista Vikt o kvalitet på Mountain Hardwear Fairview 40 sovsäck? Bo och sova 2
tsebring Roberts.pl vikt på sovsäckar Bo och sova 9
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
Cremytos Vikt på Biltema Kevon? Bo och sova 2
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
greenfish sovsäck vandring aug, vikt <500g Bo och sova 14
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
Elvah Vikt-värme-pris: den optimala sovsäcken Bo och sova 17
Jackiie Cellplast/uppblåsbart? Vikt viktigast Bo och sova 25
avslutat medlemskap 131216 Vikt tältstänger Staika? Bo och sova 3
Tordnado Varmast liggunderlag per vikt Bo och sova 5
nordängen HB Kaitum 2GT - vikt Bo och sova 8
luffsarbjörn Vikt Fjellheimen X-Trem 2 Camp? Bo och sova 3
CyberJunkie Tältval: Komfort kontra Vikt Bo och sova 7
Elessario liggunderlag tjocklek/vikt erfarenhet? Bo och sova 18
tbergman Vikt stänger och duk - Keron 4GT Bo och sova 1
bensson Vikt eller svängrum? Bo och sova 3
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.