Vikt på Marmots sovsäckar

Det blev en sawtooth, hoppas det blir bra! Ska upp nästa vecka, och det verkar ju bli några minusgrader.

Jag tycker dock inte den är särskilt "fluffig", men det kanske är normalt att den inte känns så tjock? Har inte haft en dunsäck förut. När jag köpte den låg den i en rymlig säck, så den var inte komprimerad. Ska jag låta den hänga framme, för att få luft i den på något sätt?

Anneli

Det blev en sawtooth, hoppas det blir bra! Ska upp nästa vecka, och det verkar ju bli några minusgrader.

Jag tycker dock inte den är särskilt "fluffig", men det kanske är normalt att den inte känns så tjock? Har inte haft en dunsäck förut. När jag köpte den låg den i en rymlig säck, så den var inte komprimerad. Ska jag låta den hänga framme, för att få luft i den på något sätt?

Anneli

Jag tyckte också att min dunsäck kändes väldigt tunn första gången jag använde den - men blev samtidigt glatt överraskad över hur mycket varmare den var än min ett kilo(!) tyngre budgetsäck.

Folk brukar rekommendera att lägga fram säcken i tältet en stund så den fluffar till sig. Det fungerar bra tycker jag.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Dunsäckar ska förvaras okomprimerade! Gärna hängande välventilerat och fuktfritt.

När man packar den ska man bara knöla bäst man kan, inte rulla.

När man slänger ut den i tältet fluffar den upp sig, men samtidigt samlar den fukt om det är fuktigt. Så det är lite kluvna fördelar vs nackdelar genom att slänga upp sovsäcken tidigare än man ska hoppa i den.

// Jocke, med många Marmot-säckar hemma :)

Modellmissar

Jag har haft tre marmot dunsovsäckar och enligt min erfarenhet är det inte så att marmotsäckarna genomgående väger fel men på vissa modeller har de inte haft med verkligheten överensstämmande viktangivlelser och andra väger ungefär enligt angivelserna. Ibland har de helt enkelt gjort någon miss nånstans. Tror att det är just missar med vissa modeller då jag har en en säck som var rätt mycket för tung och efter att jag tog med mig min våg till butiken och provvägde flera av samma modell konstaterade jag att alla exemplaren av den modellen hade samma viktavikelse.

/Matias

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips