Vikt på 1 L DuoSSAL Trangia-gryta

Hej,

Har försökt googla och söka här på forumet, men lyckas inte hitta vad vikten för 1.0L Trangia DuoSSAL-grytan väger. Någon som vet, eller har en själv och orkar väga?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Fler varianter?!

Om jag minns rätt från någon tråd jag läst finns fler varianter (materialtjocklekar) beroende på leverantör. Mina väger, enligt Ikea-vågen, 148g resp 149g. :)

Ja, det beror helt på vilken generation kitteln tillhör.
Och det beror i sin tur på materialleverantören - olika kvadratmetervikter på plåtlaminatet...

Jag kollade upp mina fyra DuoSSAL-kittlar, som är lite HPD-iga tror jag:

T25 1,75L ytter: 227,30 gram T25 1,5L inner: 185,70 gram
T27 1,0L ytter: 132,95 gram T27 1,0L inner: 149,30 gram

(allt mätt med min Voltcraft PS-500C ±0,05g 'knarkvåg')

(...)
T25 1,75L ytter: 227,30 gram T25 1,5L inner: 185,70 gram
(...)
Blev nyfiken och grävde fram mina egna.
Resultat:
T25 1,75L ytter: 224 gram, T25 1,5L inner: 222 gram.
De väger alltså förvånansvärt lika! Men detta gäller även deras moderna alu/HA-motsvarigheter, så jag är lite förvånad över att det skiljer så mycket på dina. Helt tydligt att de haft olika varianter (leverantörer?) genom tiderna.

Jag köpte mina duossalgrytor någon gång på tidigt 80-tal, när jag var ute mycket med små barn och ville köra försiktighetslinjen m h t aluminium.

Min ursprungliga 1,75 liters alu-gryta från 70-talet väger 154 gram (hittar inte den mindre).
Dess moderna HA-motsvarighet väger 115 gram.

PS (reflektion): det är egentligen inte klokt vad mycket mer jag tyckte det var OK att kånka på på den tiden. Köket väger totalt nästan 1,5 kg...
Mitt nuvarande ensemble (visserligen bara en gryta, men annars fullvärdigt inkl både vindskydd, tamoj etc) väger 160 g.

Senast ändrad:
... så jag är lite förvånad över att det skiljer så mycket på dina.
Helt tydligt att de haft olika varianter (leverantörer?) genom tiderna. ...
Jo, så är det. Och mina är inte från ett och samma DuoSSAL-kök för 25 resp. 27:eek:rna - dom ligger i mina två antika kit; en bucklig och livserfaren 27:a från ca 1974-75 och ett KAP Arctic från våren 1988. Så dom är kompletteringsköp när det blivit dags/läge för en ny kittel... Jag minns att teflonstekpannan i Arcticet blev alldeles buktig av för mycket pannkaksgräddande under en lång paddeltur längs ett vattendrag i Bergslagen, så den byttes kvickt mot en värmetåligare i DuoSSAL. Och så blev det med de övriga också med tiden. Så dom är från olika tillfällen/tidsepoker allihop...

På plats hos Trangia berättade de att få rätt plåt och laminattjocklek var inte det lättaste och därför varierade deras vikter mellan olika produktionstider. De var en för liten kund för att få dimensionsstabila leveranser.

Deras kastruller var trycksvarvade och olika tjocklekar på materialet och laminaten gjorde inte arbetet enklare.

Jag tror att de kan skilja en hel del i vikt.

go tur

oanvänt duossal 27

Kastrullerna väger 131 och 134 gram.
Överraskades av att den inre var den tyngre.

Detta är ett oanvänt duo ss al 27 inköpt för ca 2 år sedan.
Användarhandboken är tryckt år 2000 av Danagårds Grafiska.
Köket lär vara producerat mellan 2000 och 2014

/John

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips