Vikt eller svängrum?

Jag funderar på att köra en lång solo vandring, och
måste ha ett lätt enmans tält. Jag har tittat på Hillebergs Akto, Jannu och även sneglat åt Unna.
Funderingarna kring valet går: Akto är lättare och billigare, medans Jannu är större, ett UL för senare turer med fästmö, större vid vilodagar.
Unna har jag inte setts nämna i något forum, varför inte?
Vinner vikten och priset över komfort och svängrum? Hur tänker ni?
/Henrik

Hej,

Det finns en hel del inlägg om UNNA. De flesta verkar tycka det är ett mycket bra tält.
Jag var själv väldigt nära att köpa ett men valde Nallo2 i stället.
När jag tittade på tälten tyckte jag mycket bra om innerutrymmena i Unna. Det var en härlig känsla av rymd
i tältet. Att jag valde Nallo2 berodde på att absiden är större samt att det är något lättare. Tittade självklart även på Akto men jag tyckte takhöjden var i lägsta laget för mig.

/ Bertil

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
För en lång solovandring (som inte inkluderar vinterväder) skulle jag välja något lättare.Varför inte något från http://www.tarptent.com, vilket har diskuterats i några trådar nyligen. Finns bilder på ett test på min hemsida.

(Och nej, jag är inte återförsäljare, har provision eller är kompis med Henry Shire. Däremot läste jag nyligen med stort nöje hans dagbok från en PCT-thruhike för några år sedan. Finns på siten.)

För långa solovandringar är en utrustning av det slag han använde klart att rekommendera.

Jörgen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips