Vikingarännet startar i kungsängen

Inte utan att jag blir lite besviken.

Anders Tysk tror att några råkövergångar kan bli loppets död. Jag tror mer att varvbana på Sigtunafjärden är ett ganska effektivt sätt att få bort alla som åker vikingarännet som en kul motionstävling på skridskor. Och utan motionsåkarna undrar jag om loppet kan överleva i längden.
För i mina ögon är det inte kul att åka samma sträcka fyra gånger för att få ut distans.

Vet någon om banan blev färdigplogad från Uppsala till Kungsängen?
Kanske läge för ett alternativt ränn i så fall...
Någon som hänger på på en start i Skarholmen på lördag 08.00?

EDIT: stavning
[Ändrat av skrinnare 2005-02-17 kl 11:10]
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Hummm.

Han menar väl snarare så att en olycka vid någon av dessa råkövergångar skulle betyda slutet.

Visst är det tråkigt med rundbana, men med tanke på att göta kanalrännet och krogrännet (fler?) fått ställa in helt i år så är det väl ändå en halv seger.

Av artikeln i UNT att döma ger man upp försöken att skapa en bana mellan skarholmen och hammarskog. Huruvida det plogats på skofjärden vet jag inte.
 
Klantigt!?

UNT på webben idag:
" "Isen bara vek sig"
På Ekoln är isen så vansklig att plogningen stoppades direkt på tisdagen. Då gick en fyrhjuling igenom isen vid Vreta udd.
— Isen var så tunn att den vek sig och hjulen trängde igenom, men fyrhjulingens ram hängde lyckligtvis kvar ovanpå, säger plogmeister Åke Jansson som under tisdagen skulle ploga sträckan Hammarskog—Skarholmen."

Hmmm, mycket märklig förklaring. Området vid Vreta udd är ju en gammal klassiker, alltid tunna partier pga utsläpp av metangas från botten... Kände inte "herr plogmeister" till detta och varför skulle banan dras just precis där?
 
Jag läste deras hemsida igår och då framgick det att banan var kapad pga råkar. Även den råk som finns vid Killingeholmen på Södra Skofjärden medförde att Skofjärden gick bort.
 
Skulle det kunna gå att åstadkomma "klunen"-passage av råkarna tro? D v s att lägga ut lätta broar med gummimattor på. Det står på Vikingarännets hemsida att råkarna är 50 m breda men jag tolkar det som att det är blöt snö i 50 m och att själva råken är betydligt mindre. Snön borde gå att skotta bort.
Vet dock inte hur trångt det kan vara på rännet, det är ju trist om det blir stora köer vid råkpassagerna.

-Palle
 
Hörni, det här är inte mycket att spekulera i. Nu är det som det är.

Stort lycka till och ha en bra dag på isen.
 
Boots; sa:
Hörni, det här är inte mycket att spekulera i. Nu är det som det är.

Ja, i år ja. Men borde inte loppet kunna utvecklas till andra år? Man skulle kunna lägga en gummimatta direkt på den blöta snön den biten som har bärig is så slipper man skotta. Eller så får folk gå man ur huse för att hjälpa till. Titta på hur Vasaloppets arrangörer kämpar just nu.

-Palle
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips