Vikingarännet på 11-stadsloppssätt?

Fortfarande går jag och grunnar på Vikingarännet. På Vikingarännets hemsida kan man läsa att "Förståelsen för att vi tvingades ställa in så pass nära genomförandet är stor". Är detta sant? Jag hellre vilja se en diskussion om hur man skall kunna klara av problem liknande de som inträffade i år.

Ett alternativ som man kanske skulle diskutera mer vore att använda 11-stadsloppets sätt att inte ha ett bestämt datum, utan köra när det är bra is. Det lär har funnit flera tillfällen innan som det hade gått utmärkt att köra den tänkta sträckan. Vad är orskerna till att inte använda flexibelt datum?

11-stadsloppet har en fantastikt uppbackning från hela landet när det börjar närma sig lopp. Båtarna slutar köra vissa bitar för att isen skall växa till. Lokalbefolkningen "transplanerar" is för att få is på besvärliga ställen. Man lägger över täcken på isen om solen börjar skina för att minska solens inverkan, m.m.

Vi har en lång väg dit, men det visar på en fantastisk vilja att genomföra loppet.

11-stadsloppet arrangerar sitt lopp på två dagar!!!

En annan fråga som jag fått av många är: måste det verkligen vara 80 km? Om det är dålig is en viss del, varför inte strunta i den och köra ett avkortat lopp?

Untitled

Jag som holländare håller förståss med att det kanske är inte så dumt att organisera Vikingarännet på holländskt sätt. Kanske kan vikingarännets arrangörerna ta kontakt med 11-stadslopps arrangörerna (vereniging "de friesche elf steden", hemsida: www.elfstedentocht.nl). På andra sida är det kanske lite svårare i en stor land som Sverige för deltagare att arrangera resan till Uppsala i så kort tid.

bara min liten bidrag...

Jan-Willem

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips