Vikcykel!

Hur är bromsarna på Brompton? Dahon t.ex har ju cantileverbromsar, men Brompton verkar ha samma typ av bromsar som finns på landsvägsracers.

De är motsvarande som på landsvägscyklar, fast jag tror det är ngt special med kabeldragningen. Bromsarna är märkta med brompton. De funkar hursom, jag har aldrig tänkt på dem. Jag brukar lämna in cykeln på Gamla Stans cykel för justering och byte av t.ex. bromsbelägg en gång om året och det räcker för mig.

Jag uppfattar de flesta komponenterna som ganska bekymmersfria, förutom kanske styrlagret som är av gammal gängad typ. Jag har varit tvungen att dra åt det regelbundet.

Det är klart att skivbromsarna på min cyclocross biter bättre, men det har aldrig varit problem på fällcykeln heller.
 
Jag har en Dahon, Mu P8.

Har kittat den med Big Apple-däck för högre komfort, flaskhållare, pakehållare fram och bak för touring-väskor / jobbpendlar-väskor. Har sedan bilderna togs också monterat Shimano's kombinationspedaler, M-324, samt en hållare på styret för Kart-GPS (Dakota 20), och fixat Led-belysning & reflexer.

Är klart nöjd med den, men inte hunnit använda den så mycket sedan köpet i sensomras.

Bilder:

filename=image.jpg


filename=image.jpg


Här är Happytråden för vikcyklar förresten: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1954803/1966389#msg-1966389
 
Hur är bromsarna på Brompton? Dahon t.ex har ju cantileverbromsar, men Brompton verkar ha samma typ av bromsar som finns på landsvägsracers.

Jag tycker att bromsarna funkar riktigt bra när de är rätt injusterade. Bromsbelägg får man byta ibland, men det är inga problem då det är ett enkelt ingrepp. Från 2013 ska det dessutom ha kommit ett bättre bromsreglage med bättre ergonomi och modulation.

Jag har också det enkla överdraget som förvaras i en sadelpåse och det är ett väldigt smart och smidigt tillbehör, speciellt på bussar/tåg eller andra trånga utrymmen.

Kan även rekommendera att skaffa de små kullagrade transporthjulen Easy wheels som används när man drar cykeln i ihopfällt läge. De är långt mycket bättre än plasthjulen som sitter på från början.

Glöm inte att skaffa stänkskärmar om du inte är solskenscyklist. Visst ser det sportigare ut utan stänkskärmar men de väger inte mycket och de är fantastiskt bra på att hålla regn borta från fötter och rygg/rumpa.

Vill man transportera med lite brittisk stil ska man givetvis ha en väska från Carradice :)
http://www.carradice.co.uk/index.php?page_id=category&category_id=31
 
Brompton M-styre med 3 växlar. Fungerar finfint för jobbärenden. Har en några cm högre pakethållare så jag kan köra med fullstora Vaude-väskor bak. Har numera också den stora framväska, så det finns lastplast och blir över. Har åkt bla. Frankrike-Amsterdam. Fungerar faktiskt fint som långfärdscykel.
 
Jag kör också Brompton S2L - 2vxl och rakt lågt styre (jag är ganska kort och van att sitta framåtlutad) som mest har jag kört 8 mil med den tror jag, funkar fint och är inte så värst långsam jämfört med tex hybrider eller långsamma landsvägscyklister.

http://www.ternbicycles.com/ är annars ett alternativ, tror det är samma folk/familjetvist bakom dem som Dahon, och är prisvärda, men jag har inte testat själv och jämfört med Brompton.

Köper man en Brompton tycker jag också man skall tänka på att andrahandsvärdet är bra, så även om den är lite dyr så får man igen pengarna när man säljer den..
 
Biltema

Jag har sedan tre år en ihopfällbar hoj från Biltema i mitt stall. Jag hade inte stora förhoppningar på cykelns kvalitet men den har överraskat och rullat mer än 2 000 km och varit ytterst prisvärd med tanke på inköpspriset 1995 svenska spänn.

Den används framför allt när jag färdas någonstans med tåg och känner ett behov av att ha en cykel med, ökar min aktionsradie på ett fantastiskt sätt. Viks lätt ihop, något tung då ramen är i stål men det är helt överkomligt. Cykeln har ett tre växlat Shimano Nexavus baknav med broms och v-broms fram. Sadeln skall nu bytas till en något mindre mjuk.

Den är helt ok att cykla på i något tiotal km åt gången, funkar klanderfritt och hjulen är raka. Den är, som de allra flesta ihopfällbara cyklar, tillverkad av Dahon som är världens i särklass största tillverkare av just ihopfällbara cyklar.

Vägegenskaperna är kvicka då hjulbasen är kort och gaffelvinkeln brant.

Jag är helt enkelt förbaskat nöjd med cykeln.
 

Bilagor

  • ihopfällbar.jpg
    ihopfällbar.jpg
    73.3 KB · Visningar: 2,262
Jag har sedan tre år en ihopfällbar hoj från Biltema i mitt stall. Jag hade inte stora förhoppningar på cykelns kvalitet men den har överraskat och rullat mer än 2 000 km och varit ytterst prisvärd med tanke på inköpspriset 1995 svenska spänn.

Hur stor är den när den är ihopfälld?
 
Kan bara rekommendera Brompton

Köpte 2 st 3 vxl Brompton med M-styre (beg) till ett mycket bra pris för ngr år sedan. Dom funkar ypperligt i många sammanhang. Ett lite udda grej som jag nyttjar den till är att dra kajaken med och sedan ta med cykeln på kajaken! Så storleken innebär mångsidighet.
Även om de jag köpte hade ngr år på nacken så märker jag inga brister på dom mer än att bromsarna slits. Dock svårt att lasta så mycket (om jag inte har kajaken efter, då går det in mycket ;-)
Har också numer förmånen med att en lokal cykelhandlare (Karlstad) för Brompton så att man kan köpa tillbehör där samt få service. Tex vikpedlar som inte fanns med på mina fyndcyklar.

//Omar
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.