Jag har också en Brompton.
För mig har cykeln fungerat helt suveränt. Jag använder den som mycket som vardagscykel till affären, pendlar till och tar den med ombord på pendeltåget när jag ska till jobbet. Den följer även med när jag reser ibland. Jag har det enkla överdraget i en sadelpåse, om någon busschaufför klagar eller om det är mkt folk brukar jag sätta på det när jag åker kollektivt.
En bromtpon är så snabb att vika ihop att det är mycket smidigare att förvara den ihopvikt i hallen än att låsa in den i cykelrummet. Den är så trevlig att cykla med att den ersätter varje form av "vardagscykel". Jämfört med en standardcykel är den dessutom ganska lätt. I stadstrafik är den en fröjd. Tyvärr har jag inte erfarenhet av andra fällcyklar att jämföra med men min lämnar inte mycket övrigt att önska.
Jag har en M2L, dvs vanliga styret, tvåväxlad och skärmar utan pakethållare. Som frambagage använder jag vikkorgen. Jag är 188cm och M-styret funkar bra för mig. En stor vits med cykeln är det smidiga systemet för framväskor, så snåla inte utan köp en framväska om du skaffar en brompton. Korgen är suverän vid turer till affären. Två växlar räcker bra för mig och är ganska lätta. Pakethållaren har jag aldrig saknat.
Kvaliteten är toppen och man får det man betalar för. Prisen är inte farligt högt om man jämför med t.ex. en skeppshult.
Så långt fördelar. Följande nackdelar finns med en brompton:
- dyr om man jämför med en asientillverkad fällcykel
- Helt värdelös i snö och vinterförhållanden, det finns inga dubbdäck och navet och kedjan sitter så lågt att de sätter igen av snö direkt.
- Svårt med barnstol. Det finns lösningar men ingen är optimal.
Lycka till i ditt val
/Erik