Victorinox Fibrox

Det tror jag säkert. Jag tycker ändå att 170 kr/st som jag betalade för mina DC4 gör det till ett bättre köp. Jag berättar bara vad som fungerat bäst för mig. :)
Jag respekterar självklart din åsikt men eftersom vi diskuterar ur ett perspektiv som syftar till att lotsa Tordnado i rätt riktning så är alla aspekter av vikt.

I det sammanhanget så anser jag att 6 brynen för knappa 100-lappen och med 3 olika strävheter, samt möjligheten att aptera dessa på var sin Spyderco-stav är det bästa alternativet.

Detta jämför jag förstås mot de 340:- kronorna som du gav för dina brynen, samt endast två strävheter som trots allt är lite för finkorniga för en seriös reprofilering (motsvarande 600 mesh för diamantsidan och 1K-1,2K för keramsidan).

~Paul~
 
Jag respekterar självklart din åsikt men eftersom vi diskuterar ur ett perspektiv som syftar till att lotsa Tordnado i rätt riktning så är alla aspekter av vikt.

I det sammanhanget så anser jag att 6 brynen för knappa 100-lappen och med 3 olika strävheter, samt möjligheten att aptera dessa på var sin Spyderco-stav är det bästa alternativet.

Detta jämför jag förstås mot de 340:- kronorna som du gav för dina brynen, samt endast två strävheter som trots allt är lite för finkorniga för en seriös reprofilering (motsvarande 600 mesh för diamantsidan och 1K-1,2K för keramsidan).

~Paul~

Jo jag är helt klar över din syn på saken och eftersom jag hade provat den lösning som du föreslog men sen till slut använder en annan så valde jag att förmedla den lösning som jag tycker fungerar bäst. Med Sharpmakern, DC4:eek:rna och 2 st små limklämmor så får jag en väldigt stabil lösning. Jag är nöjd så.
 
Jo jag är helt klar över din syn på saken och eftersom jag hade provat den lösning som du föreslog men sen till slut använder en annan så valde jag att förmedla den lösning som jag tycker fungerar bäst. Med Sharpmakern, DC4:eek:rna och 2 st små limklämmor så får jag en väldigt stabil lösning. Jag är nöjd så.
Vi tar det en gång till.

Menar du att din nuvarande uppsättning med 600 diamantmesh och 1000-1200 keramik är effektivare på att omprofilera ett blad än 120-180, 260 samt 360 diamantmesh?

För visserligen kan det hända att du kan få din skapelse stabil men den låga avverkningsgraden bör vara en ren pina.

Jag kan tänka mig att det tar ca 4 ggr så lång tid för dig att omprofilera ett blad med din nuvarande utrustning jämfört med den gamla (eftersom du initialt ju har testat min metod med samma typer av brynen).

~Paul~
 
Vid slipning, som eggar egentligen är, gäller det att välja verktyg efter uppgiften. Tillräckligt grova till en början. Med Fiskars Fileknivar följde ett lite aluminiumoxidbryne, tämligen grovt. En kollega till mig som påstod sig vara knivskötningsexpert, dömde ut det som klart olämpligt och hänvisade till en vit Arkansassten med skärolja. Jag tackade för hans råd och skrev en frågerad till min gamle vän verktygsmakaren.

Hans svar var som vanligt rakt på sak, titta på den misshandlade eggen med din 10x lupp. Har den rullat, måste du slipa bort det rullade innan du börjar skärpa. Grovt tar bäst! Sen kan du gå på med medium och fint bryne, stringling behövs egentligen bara till rakknivar.

Så allt vad Paul skrivit i även denna tråd kan jag bara hålla med om.

Det finns en orsak att industrin väljer diamant som slipmedel, de tar bra och jobbet går snabbt.

Givetvis måste det finnas en marknad för finare slipmedel, Dr Glas bok om Metallpolering och oxidering är läsvärd.
Finare än juvelerarens linnebitar i trumman brukar man inom den optiska industrin, på Zeiss-fabriken hade man en man anställd för att samla in cigarraskan vilken brukades med vatten på sista poleringsslipningen före antireflexbehandling, som Z började med redan på 30-talet.
go tur
 
Vi tar det en gång till.

Menar du att din nuvarande uppsättning med 600 diamantmesh och 1000-1200 keramik är effektivare på att omprofilera ett blad än 120-180, 260 samt 360 diamantmesh?

För visserligen kan det hända att du kan få din skapelse stabil men den låga avverkningsgraden bör vara en ren pina.

Jag kan tänka mig att det tar ca 4 ggr så lång tid för dig att omprofilera ett blad med din nuvarande utrustning jämfört med den gamla (eftersom du initialt ju har testat min metod med samma typer av brynen).

~Paul~

Jag utgick från hans ursprungliga fråga om Spydercos diamantstavar. Du har helt rätt. Min "skapelse" tar längre tid än din. Ändå föredrar jag den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Xacoon Victorinox forester? Utrustning allmänt 2
Tommy E Paketkroken på Victorinox? Utrustning allmänt 8
Snubblaren Victorinox med enhandsöppning? Utrustning allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.