Via Ferrata/Klätterstig Skuleberget

Nån klättrare här som provat nån av de två klätterstigarna på Skuleberget?
Stannade till och åt på restaurangen i somras, och frågade då lite kort om hur man fick klättra av arrangörerna.
Men det skulle vara roligt att höra av en klättrare; nån slags rescension eller omdöme. Det fanns tydligen två "leder" en lättare och en svårare, men det var graderat i Via Ferrata-grad och de visste inte om det motsvarade nån slags klättergrad.

Om jag minns rätt, så fanns det på den lättare artificiella steg och grepp, medan den svårare enbart hade säkringswire.
 
Jag hart kört den "svåra". Den är full av artificiella steg och grepp. Den är enkel att klättra men faktiskt väldigt exponerad på vissa ställen. Ganska lång dessutom. Arrangören tillhandahåller selar och två viaferrataslingor med varsin karbin. Det går en vajer hela vägen, på vissa ställen är det ganska långt mellan förankringarna, att falla där skulle innebära ett hyffsat fångryck helt klart.
Som sammanfattning kan man säga att det kan vara en kul grej att göra om man inte har något bättre för sig, fin utsikt från toppen!
 
Själv har jag klättrat både den "lätta" och "svåra" leden. Det är en mycket trevlig tur men det är inte så svår klättring då man har vajern och steg att tillgå. Men om man utmanar sig själv och försöker att använda berget så mycket som möjligt är den svåra leden riktigt utmande. Dessutom är det en enorm utsikt på toppen, och på vägen.
 
Hm, var det treaklättring hela vägen?
Det är förvisso inte att förakta, men med utgångspunkt från att de "släpper upp turister" på egen hand undrar man ju lite hur det ser ut.
(Får väl försöka ha bättre med tid själv nästa gång man passerar.)
 
Hm, var det treaklättring hela vägen?
Det är förvisso inte att förakta, men med utgångspunkt från att de "släpper upp turister" på egen hand undrar man ju lite hur det ser ut.
(Får väl försöka ha bättre med tid själv nästa gång man passerar.)

Mezzner, jag har en massa bilder. Skicka din mailadress så
kan jag skicka över ett antal!
 
Har klättrat den "svåra" leden.
Om man är erfaren klättrare är det ingen större utmaning klättermässigt.
Men som nybörjare e den riktigt luftig.
Jag tycker att den är värd att prova på.
 
Hejsan...
Måste bara börja med att de var kul att hitta en egen tråd för skule :)
Det finns nu en 3:e led som är den svarta (extrem), den är riktigt besvärlig även för lite mer erfarna... Ganska så lite känsla för höjden men ganska besvärlig då det finns väldigt lite grepp o steg,

När jag gick upp så var de väldigt blött så man fick ta hjälp av vajern ganska ofta för att inte riskera att göra sig illa i ett fall mellan bergsöglorna....Helt klart bättre utsikt via den röda men mer teknisk klättring via den svarta, graderad till 5,5:a på den svåraste biten.

Har även lite bilder från skule på min sida, titta gärna in och spana in dem lite :)

HA en trevlig fortsättning på dagen
 
Via Ferrata-lederna i Skule är perfekta för den som inte klättrat så mycket, och kanske inte har utrustning eller kunskap för att sticka ut på en vanlig klippa. Man får en känna av hur det är på hög höjd och känna lite på berget, men någon riktig klättring är det ju inte. Jag tror dom flesta som klättrat en del blir besvikna om de går in med förväntningar om att få en bra klätterrepa, men ser man på det som en fin utflykt är det hur bra som helst.

Det kanske bör tilläggas att man vanligtvis bygger klätterstigar på ställen där det inte går att klättra sport eller trad. T.ex. där berget är för löst, terrängen för besvärlig osv. Detta begränsar så klart hur bra "klättringen" kan bli.
 
Jag testade bara den lättaste och måste erkänna att jag blev lite besviken. Hade nog trott att det skulle vara mer klättring. Kanske hade gillat den andra bättre?

/F
 
Via Ferrata/klätterstig Skuleberget

Men ni på dom 2 sista inläggena. Den svarta leden tycker jag var en hel del svårigheter om man inte bara drar sig upp för wiren...
Den vita leden (lätta) är mer en klätterstig för nybörjare som aldrig har gjort något dyligt..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Imp Via Ferrata borås Klättring allmänt 0
Twomas Via Ferrata Klättring allmänt 6
MountainMama Söker via ferrata-kompis några dagar i september Klättring allmänt 0
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
Brahmall Via Ferrata Malaga/Andalucia Klättring allmänt 0
Gregory Via Ferrata och Vandring kring Hardangerfjord Klättring allmänt 0
Johankv Via Ferrata nära Marbella Klättring allmänt 0
Sweavenger Via Ferrata - hyra utrustning i dolomiterna Klättring allmänt 5
andy1111 Via ferrata Funäsdalen Vinter Klättring allmänt 2
Via ferrata i Sverige Klättring allmänt 3
fredrikalbihn Skor eller kängor på via ferrata? Klättring allmänt 6
XPAT Via ferrata Gran Canarie Klättring allmänt 0
8532 Säkra leder/Via ferrata i Gbg/Bohuslän? Klättring allmänt 4
Kiwi Via Ferrata i Sverige? Klättring allmänt 11
way Via Ferrata i alperna? Klättring allmänt 5
Via Ferrata- utrustning Klättring allmänt 5
avslut210607 Säkra ledklättrare direkt via ankaret? Klättring allmänt 30
Millow Klippklättring i nybörjaralpinismkurs via UCPA Klättring allmänt 3
adventure_transport DOLOMITERNA-via ferratta tips! Klättring allmänt 7
Micke_Y Køpa rep via nætet Klättring allmänt 3
plommon1 Förare Via Lara, Nissedal Klättring allmänt 3
Mike C Via lara, Nissedal Klättring allmänt 3
XPAT Via Ferata Klättring allmänt 16
Raskolnikov via ferratas i Chamonix? Klättring allmänt 0
bombom Via Feratta i Dolomiterna Klättring allmänt 2
beo Pröva på klätterstig Klättring allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.