Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Via Ferata
- Trådstartare XPAT
- Start datum
Jag vet inte hur det är med leder (överhuvudtaget finns det knappt några via ferrata i sverige).
Men det räcker *inte* med vanliga slingor. Fångrycket skulle bli mindre hälsosamt. Du behöver någon energiabsorberande anordning.
Kolla följande broshyr från petzl, eller överhuvudtaget på petzl.com under "via ferrata"
http://www.petzl.com/ProduitsServices/L60CK SCORPIO FR7260L-A.pdf
Men det räcker *inte* med vanliga slingor. Fångrycket skulle bli mindre hälsosamt. Du behöver någon energiabsorberande anordning.
Kolla följande broshyr från petzl, eller överhuvudtaget på petzl.com under "via ferrata"
http://www.petzl.com/ProduitsServices/L60CK SCORPIO FR7260L-A.pdf
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
GustavOh; sa:Men det räcker *inte* med vanliga slingor. Fångrycket skulle bli mindre hälsosamt. Du behöver någon energiabsorberande anordning.
I Andorra, dár man satt upp en hel del sàdana däringa Via Ferratas, fick jag veta att om man föll fastspánd med vanliga hakar och grejjer, sà ginge man itu.
Mvh / Mats
malindo; sa:I Andorra, dár man satt upp en hel del sàdana däringa Via Ferratas, fick jag veta att om man föll fastspánd med vanliga hakar och grejjer, sà ginge man itu.
Mvh / Mats
Joru. Hur långt är det mellan fästpunkterna? Upp till fem meter? Med 60cm slinga blir det mer än fallfaktor åtta...
Via Ferrata
Via Ferrata, eller "klätterstig" som det benämnts på Svenska av bl.a. hon - vad heter hon - bergsporttanten? Nåväl - är en sorts "klättring" eller "vandring" längs fasta säkringspunkter, som järnöglor, vajrar och allsköns annat skrot som slagits in i berget...
Tekniken utvecklades först, tror jag, under 40-talet för militärt bruk, då det var enklare att göra om berg för att flytta folk över alperna, än att lära dem att klättra vettigt.
Det finns, mig veteligt ett par ställen med "klätterstigar" i Sverige. Den största, som jag vet om, är vid skuleberget. Tror att folket kring "äventyrsbanan" vet mer om det...
I Stockholm finns ingen "via ferrata", i ordets rätta bemärkelse, men just "äventyrsbanan" som är en "höghäjdsbana" man knallar runt med, klänger i vajrar, går balansgång på stockar och grejer, mellan träd. Just den banan är man till stor del säkrad i vajrar ovanför själva "banan". Kolla även in detta med "äventyrsbanan". Det är de som har den aktiviteten.
MVH
/Kotten
Via Ferrata, eller "klätterstig" som det benämnts på Svenska av bl.a. hon - vad heter hon - bergsporttanten? Nåväl - är en sorts "klättring" eller "vandring" längs fasta säkringspunkter, som järnöglor, vajrar och allsköns annat skrot som slagits in i berget...
Tekniken utvecklades först, tror jag, under 40-talet för militärt bruk, då det var enklare att göra om berg för att flytta folk över alperna, än att lära dem att klättra vettigt.
Det finns, mig veteligt ett par ställen med "klätterstigar" i Sverige. Den största, som jag vet om, är vid skuleberget. Tror att folket kring "äventyrsbanan" vet mer om det...
I Stockholm finns ingen "via ferrata", i ordets rätta bemärkelse, men just "äventyrsbanan" som är en "höghäjdsbana" man knallar runt med, klänger i vajrar, går balansgång på stockar och grejer, mellan träd. Just den banan är man till stor del säkrad i vajrar ovanför själva "banan". Kolla även in detta med "äventyrsbanan". Det är de som har den aktiviteten.
MVH
/Kotten
Skuleberget
På Skuleberget nedanför Ö-vik finns det en riktigt fin Via Ferata, en del av High Coast 600 loppet gick efter den, du kan se den på filmen som ligger på http://www.highcoast600.com/
//Micke
På Skuleberget nedanför Ö-vik finns det en riktigt fin Via Ferata, en del av High Coast 600 loppet gick efter den, du kan se den på filmen som ligger på http://www.highcoast600.com/
//Micke
Re: Via Ferrata
Rätt i princip men fel krig, via ferrata utvecklades under första världskriget för att möjliggöra fasta försvarssystem på hög höjd i Dolomiterna.
Mvh,
J (för dagen messerschmidt)
.
Kotten; sa:Tekniken utvecklades först, tror jag, under 40-talet för militärt bruk, då det var enklare att göra om berg för att flytta folk över alperna, än att lära dem att klättra vettigt.
MVH
/Kotten
Rätt i princip men fel krig, via ferrata utvecklades under första världskriget för att möjliggöra fasta försvarssystem på hög höjd i Dolomiterna.
Mvh,
J (för dagen messerschmidt)
har varit på Skule och gått den leden. man säkras med vajer och har två korta rep(dynamiska antar jag) plus krabbor. repstumparna är väl en meter i längd.
Skule är fint och det är helt ok utsikt därifrån. finns en lättare och svårare led men att kalla det klättring .. njae, det känns lite fel. Fint att gå om man aldrig klättrat förr, men för mig var det i tamaste laget.. blev liksom aldrig spännande! trevlig söndags-tidsfördriv!
Skule är fint och det är helt ok utsikt därifrån. finns en lättare och svårare led men att kalla det klättring .. njae, det känns lite fel. Fint att gå om man aldrig klättrat förr, men för mig var det i tamaste laget.. blev liksom aldrig spännande! trevlig söndags-tidsfördriv!
Liknande trådar
- Svar
- 5
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg