Via Ferata

Finns det några Via Ferata -leder i Stockholmstrakten?
Vad behöver man för utrustning, räcker det med sele, slingor och karbiner?
 
GustavOh; sa:
Men det räcker *inte* med vanliga slingor. Fångrycket skulle bli mindre hälsosamt. Du behöver någon energiabsorberande anordning.

I Andorra, dár man satt upp en hel del sàdana däringa Via Ferratas, fick jag veta att om man föll fastspánd med vanliga hakar och grejjer, sà ginge man itu.

Mvh / Mats
 
malindo; sa:
I Andorra, dár man satt upp en hel del sàdana däringa Via Ferratas, fick jag veta att om man föll fastspánd med vanliga hakar och grejjer, sà ginge man itu.

Mvh / Mats

Joru. Hur långt är det mellan fästpunkterna? Upp till fem meter? Med 60cm slinga blir det mer än fallfaktor åtta...
 
Via Ferrata

Via Ferrata, eller "klätterstig" som det benämnts på Svenska av bl.a. hon - vad heter hon - bergsporttanten? Nåväl - är en sorts "klättring" eller "vandring" längs fasta säkringspunkter, som järnöglor, vajrar och allsköns annat skrot som slagits in i berget...

Tekniken utvecklades först, tror jag, under 40-talet för militärt bruk, då det var enklare att göra om berg för att flytta folk över alperna, än att lära dem att klättra vettigt.

Det finns, mig veteligt ett par ställen med "klätterstigar" i Sverige. Den största, som jag vet om, är vid skuleberget. Tror att folket kring "äventyrsbanan" vet mer om det...

I Stockholm finns ingen "via ferrata", i ordets rätta bemärkelse, men just "äventyrsbanan" som är en "höghäjdsbana" man knallar runt med, klänger i vajrar, går balansgång på stockar och grejer, mellan träd. Just den banan är man till stor del säkrad i vajrar ovanför själva "banan". Kolla även in detta med "äventyrsbanan". Det är de som har den aktiviteten.

MVH

/Kotten
 
Jag tror det finns en via ferata på Funnäsberget. Jag har bara varit där på vintern så jag har inte testat den. Ngn som har gjort?
 
Re: Via Ferrata

Kotten; sa:
Tekniken utvecklades först, tror jag, under 40-talet för militärt bruk, då det var enklare att göra om berg för att flytta folk över alperna, än att lära dem att klättra vettigt.

MVH

/Kotten

Rätt i princip men fel krig, via ferrata utvecklades under första världskriget för att möjliggöra fasta försvarssystem på hög höjd i Dolomiterna.

Mvh,

J (för dagen messerschmidt) :).
 
har varit på Skule och gått den leden. man säkras med vajer och har två korta rep(dynamiska antar jag) plus krabbor. repstumparna är väl en meter i längd.
Skule är fint och det är helt ok utsikt därifrån. finns en lättare och svårare led men att kalla det klättring .. njae, det känns lite fel. Fint att gå om man aldrig klättrat förr, men för mig var det i tamaste laget.. blev liksom aldrig spännande! trevlig söndags-tidsfördriv!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Imp Via Ferrata borås Klättring allmänt 0
Twomas Via Ferrata Klättring allmänt 6
MountainMama Söker via ferrata-kompis några dagar i september Klättring allmänt 0
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
Brahmall Via Ferrata Malaga/Andalucia Klättring allmänt 0
Gregory Via Ferrata och Vandring kring Hardangerfjord Klättring allmänt 0
avslut210607 Säkra ledklättrare direkt via ankaret? Klättring allmänt 30
Johankv Via Ferrata nära Marbella Klättring allmänt 0
Millow Klippklättring i nybörjaralpinismkurs via UCPA Klättring allmänt 3
Sweavenger Via Ferrata - hyra utrustning i dolomiterna Klättring allmänt 5
andy1111 Via ferrata Funäsdalen Vinter Klättring allmänt 2
Via ferrata i Sverige Klättring allmänt 3
fredrikalbihn Skor eller kängor på via ferrata? Klättring allmänt 6
XPAT Via ferrata Gran Canarie Klättring allmänt 0
adventure_transport DOLOMITERNA-via ferratta tips! Klättring allmänt 7
Mezzner Via Ferrata/Klätterstig Skuleberget Klättring allmänt 21
8532 Säkra leder/Via ferrata i Gbg/Bohuslän? Klättring allmänt 4
Micke_Y Køpa rep via nætet Klättring allmänt 3
Kiwi Via Ferrata i Sverige? Klättring allmänt 11
plommon1 Förare Via Lara, Nissedal Klättring allmänt 3
Mike C Via lara, Nissedal Klättring allmänt 3
way Via Ferrata i alperna? Klättring allmänt 5
Raskolnikov via ferratas i Chamonix? Klättring allmänt 0
bombom Via Feratta i Dolomiterna Klättring allmänt 2
Via Ferrata- utrustning Klättring allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.