"Vi ska gå i Sarek" sa tyskarna. Och simma hem?

Jag kommer ihåg en stockholmare som jag träffade på sylstationen som hade åkt vessla dit. Han hade all utrustning och skulle gå syltraversen. Han hade dock aldrig stått på ett par skidor tidigare, det var därför han var där innan hans polare skulle dyka upp, så att han skulle hinna lära sig åka skidor.
Jag vet inte hur det gick, jag lullade iväg i tövädret på mina vitablixten och svor över hur jobbigt det var att dra med sig halva skidspåret för varje rörelse.

Hej Mats och alla andra, det var inte igår! Att vi hade ämnens ämne, menar jag. The mother of all topics. Men så småningom undrar jag verkligen om det finns en naturlag att alla arroganta tyskar flyttar till Mallorca.

Jag har lite funderat på saken och vad det nu egentligen är som gör att detta tema blir så oerhört upprörande ibland. Inte ditt inlägg, utan själva ämnet. Det konstiga är ju att man knappast uppmärksammar tyskar eller folk i allmänhet som beter sig lugna och vanliga och vänliga. Nåja.
Nä, nu måste jag erkänna att min upprördhet inte alls har att göra med ditt inlägg, utan med en tråd som jag hittade alldeles nyss av ren slump. Jag tyckte nämligen att det här...

malindo; sa:
Eller kanske i demokratins namn vi skulle göra
en "Tyskar vs. Svenskar", sâ att även George och resten av tyskarna pà Utsidan kan fà dra sina básta Svenskar-som klantat-sig-eller burit-sig allmánt-knäppt-ât-historier?
Mvh / Mats

...var en inte så dum idee! Sedan sökte jag här på Utsidan efter en speciell begreppskombination eftersom jag var osäker om jag redan hade dragit den lilla historia jag tänkte berätta. Och hittade jag den här tråden
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=11818
som verkade vara intressant eftersom rubriken lovade en diskussion om svenskarnas egna små egenheter. Nej, idel önsketänkande!! För det gick så här: "Nja, visst är vi svenskar ibland lite stela, men vet du tyskarna hör du, tyskarna, de är ju bra mycket stelare och överhuvudtaget är de så bla bla bla och därtill så bla bla bla." Svårt att återge det svammlet. Fantastiskt, tänkte jag, svenskar diskuterar sig själv och hamnar nästan med en gång hos grannen som enligt deras tycke är bra mycket värre i alla avseenden.

Nä, det finns egentligen inga "Svenskar-som klantat-sig-eller burit-sig allmánt-knäppt-ât-historier?" (ditt citat). Jag trivdes mycket bra i Sverige och det är ju inte utan anledning att jag funderar på att utvandra dit.
Det finns inga negativa klischeer om svenskar, inte utanför Skandinavien. Därför är det omöjligt att konstruera ett sammanhang mellan en (icke existerande) svensk-klischee och en upplevd händelse. Dessutom finns ju knappast några svenska turister i Tyskland. Inte så att de syns på något speciellt sätt. Att kommentera svensk affärsfolk i Tyskland lönar sig knappast. Vattenfall är ganska aktuell, de köpte minst ett kärnkraftverk och andra stora energibolag och kolgruvor. I sina förhandlingar och sitt uppträdande är de inte ett dugg mindre krävande än de två tvivelaktiga MTB-tyskar som du nyss hade äran att träffa. Men sådant har i mina ögon inte så värst mycket att göra med om man är svensk eller tysk eller inuit. Det handlar om affärsmetoder i allmänhet...

Men vad jag kan göra är att framställa några personliga iaktagelser om Sverige och svenskarna. De av er som förväntar sig pajkastning av en ursinnigt rasande Georg får hoppa över resten av detta mitt inlägg.

Alkohol är inget nytt tema direkt - men det är ett tema. Å ena sidan halvmilitanta och strängt organiserade nykterhetsrörelser med offentliga löften - avskräckande!!! Å andra sidan ett rejält supande med huvudmålet att få i sig så mycket som möjligt - vidrigt! (Gäller givetvis inte för alla!) Folk är stolt på att inte ha några hågkomster av kvällen. Då är man tuff. Macho. Jag undrar om detta är baksidan av den annars rätt så återhållsamma svenska mentaliteten. Gäller det att släppa ut något? Det anmärkningsvärda för mig var att jag trodde att alla lär sig under tonåren att hela kvällen och dagen efter förstörs totalt om man överskrider njutningsgränsen. Man gör sig bort på ett fullständigt pinsamt sätt, man är inte i läget att röra en fena eller eller att kommunicera göra något annat än att halvligga i en vrå. En svensk som ligger raklång i sin egen spya är ingen vacker syn direkt.
Att njuta. När jag var ute med f.d. kollegorna och vi gjorde beställningen så sa alla "En stor starkis!", alla utom mig som jämnt frågade servitrisen först "Va har ni för öl?". Kollegorna flinade något ursäktande och upplyste den förvånade servitrisen: "Han är tysk!". Spelar det ingen roll vad man dricker för öl? Man säger ju inte heller bara "En tallrik mat, tack!". Jag vill ju veta om jag får en Lapin eller en Spendrups eller en Staropramen. Eller vad nu än. Ingen smygreklam. ;)
Eller folk som tror att de blir alkoholister när de tar en bärs mitt i veckan!
Undantag finns. Somliga har en avslappnad relation till alkohol.
Om ni nu absolut vill höra en alkoholhistoria så kan jag dra den här: Det var alltså i denna lilla stad i södra Norrland. En lördagkväll i krogen, jag var ute med en kompis, vi satt vid baren. En medelålders kvinna kommer från dasset, hon är ordentligt packad, nu försöker hon att ta sig till sin flock. På vägen dit måste hon passera hela baren. När hon är i samma höjd med mig snubblar hon...håller på att falla...tar tag i mig...och lyckas nästan att riva mig ända ner till golvet. Vi kommer upp igen, jag tittar lite frågande på henne. Vad gör hon? Börja flörta eller ursäkta sig eller knipa käft? Nej, inget av det. Hon stirrar på mig och väser "Gååååååhängejjjj!". Wow, häftigt, jag hade inte gjort eller sagt någonting och hon rekommenderar att jag skall hänga mig. Jä**a kärring.
Kom igen, jag vet ju att "Gå och häng dig!" knappas menas så dramatiskt, men det känns ändå inte riktigt bra att uppmanas att hänga sig.
Överhuvudtaget, att svära!!! F***n vad ni svär! Det blev så tydligt denna långfredag i kyrkan, återigen i den lilla staden i södra Norrland. Långfredag alltså, jag var där med mina riktigt trevliga kyrkokörkamrater. Så roligt, och samtidigt så absolut oförståeligt: å ena sidan blir jag ombedd att inte komma med färgglada byxor (jag äger inga sådana, men de sa till ändå, man vet ju aldrig vad tyskarna får för sig ;)) till långfredagsgudstjänsten - men å andra sidan sitter de och svär, de sitter i långfredagsgudstjänsten och svär!!!! Är det bättre att ropa på själva djävulen mitt i sorggudstjänsten än att ha färgglada byxor på sig??? Oförståeligt...
Okeeeeej, jag vet ju att svärandet inte heller är så dramatiskt. En infödd svensk lägger ju knappast märke till alla dessa svordomar som på något sätt tillhör det vanliga vardagsspråket. (Georg: "Ha, ropade du på djävulen mitt i gudstjänsten?"--Trevlig körkamrat:"Va? Vafan menar du?")

Nu ber jag om er fullaste uppmärksamhet, bara för ett litet ögonblick: Skulle det möjligtvis kunna vara så att det sträva uppträdandet var lika icke-opassande i tyskarnas ögon som det var icke-opassande för svenskarna att ropa på djävulen i långfredagsgudstjänsten? Tänk lite på saken, är ni snäll. Det handlar så att säga om "yrkesskador"...

Inte alla svenskar ropar på djävulen i gudstjänsten. Inte alla tyskar är sträva i sitt uppträdande. Det vill jag också ha sagt!!!

Ytterliggare en iakttagelse handlar om en viss naivitet som då och då kan upptäckas i svenskarnas vardag och samhälle. Naivitet som sådan här ju mycket att göra med oskuld. På många sätt lyckades ni att förbli oskyldiga i det gångna århundradet...

Hursomhelst.

Några scenerier:
Ett jaktbombplan monteras år 1996 30 meter bredvid stadens stora inköpscentrum på en åtta meter hög stålpelare. Det hela ser mycket estetiskt ut, Viggenplanet lutar lite uppåt och verkar just starta.
Vad händer? I t.ex. Tyskland skulle tre timmar senare börja en stor protestdemonstration, folk skulle kräva att ta ner jaktbombplanet. I Sverige händer - ingenting.
Jag är inte pacifist, jag tycker att försvarsmakten är lika oumbärlig som polisen eller sophämtningen. Någon måste hämta avfallet, någon måste ta hand om brottslingar, någon måste finnas till för att kunna försvara landet. Men: hur ska vi lära våra barn våldlös konfliktlösning om vi dagligen presenterar dem ett perfekt vapen på ett estetiskt sätt och utan några som helst inskränkande förklaringar eller åtminstone en kontext som lämpar sig, t.ex. ett museum. (Jag är själv mycket flygplansintresserad!) Varför monterars inte en lika oumbärlig sophämtningsbil på en stor pelare, eller varför inte en lika oumbärlig polisbil???

I köpcentrumet (bredvid Viggenplanet) går jag i honungsavdelningen och tar en burk honung. Honungen kommer från sydamerika och bär Sveriges officiella ekologimärke. Sedan läser jag på baksidan, hur honungen kunde kvalificera sig till ekologimärket. Inte genom att ha blivit producerad i en omgivning utan miljögifter eller pesticider eller herbicider eller vad nu än - utan av den enda anledningen att honungen transporterades med båt och tåg!!! Det här är inget skämt, verkligen inte.
I Tyskland skulle tre timmar senare en stor protestdemonstration...nä, skämt, givetvis inte, men det skulle på något sätt uppmärksammas och bli föremål för allmän satir. Själva honungen kan innehålla vad som helst, men den transporterades i alla fall med båt och tåg. Wow! Imponerande. Att honungsproducenter skriver vad som helst på sina produkter, det kan man lugnt räkna med. Men varför prostitueras det officiella statliga svenska ekologimärket för en sådan uppenbart löjlig grej? Synd.

Politiken. En viss lättstyrdhet kan nog konstateras när det handlar om svenskarnas politiska beteende. Men jag är glad över att jag hade helt fel med min prognos att JA-sidan skulle lyckas att dra större valstrategiska växlar på utrikesministermordet. Det fanns vissa tecken på det. Jag hade befarat att en hel del svenskar skulle köpa det mer eller mindre subtilt lanserade budskapet att ett euro-NEJ inte skulle gå ihop med att hedra Anna och hennes mångfaldiga insatser för Sverige.

Ja, det var det.

@Raskesven: kolla hur jag nu stavar!
@Lars G A och walk_alone: onödigt med "hm hm" och "de kom från ett europeisk land" :)
@lowe: intressant synpunkt!
@Malindo: Ditt inlägg var inte ett dugg "hets mot folkgrupp", inte heller känslosårande. Inte för mig i alla fall.
@alla: Hur var det nu med övervintrandet vid Akkabryggan?

Mvh/
Georg

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
svensk natur?

Hej Georg! Att döma av din långa utläggning så har den malplacerade tonen på detta forum antagligen träffat dig, vilket jag tycker är bedrövligt. För mig är det hela ganska enkelt: Då Tyskland utgör ett naturligt centrum i Europa (historiskt och nu) och är en ekonomisk och kulturell jätte i vilket sammanhang som helst, är det grannarnas uppgift att söka påvisa sin egen förträfflighet. I tarvliga fall betyder det att man ger sig på någon lyckosam. För mig är det ett intellektuellt mörker när man får höra om spanjorernas syn, då de bevisligen hade en fascistisk Franco-diktatur ända fram till 1976. Samtidigt är Spanien en av de största bidragstagarna inom EU-området, och det betyder att de lever av tysk ekonomi.Sen kan jag bara tycka att det här är fel forum för kultursociologiska exkursioner. Men tröttna inte på oss Georg, många av oss har till fullo förstått att svensken är en utvandrad nordgermansk stam, och att vårt språk kryllar av likheter, men det är det där att vara kusinen från landet...

Hej Georg!
Sök reda på tråden "det dummaste jag gjort" och njut, fast jag tycker att du borde ha sett den(?).

Angående Akkabryggan: Man väntar några veckor och går sedan hem på isen.

/BAX
PS. Jag är norrlänning, dvs en inavelsdrabbad rovdjurshatare som rår för EMU-nej:et och dessutom dricker "hojt" morron, midda och kväll.
Javafan, jag svär väl ibland också. (ovanstående har andra påpekat, inte du).

(Allt detta skrivet med ett leende på läpparna.)

Re: svensk natur?

lowe; sa:
Hej Georg! Att döma av din långa utläggning så har den malplacerade tonen på detta forum antagligen träffat dig, vilket jag tycker är bedrövligt. För mig är det hela ganska enkelt: Då Tyskland utgör ett naturligt centrum i Europa (historiskt och nu) och är en ekonomisk och kulturell jätte i vilket sammanhang som helst, är det grannarnas uppgift att söka påvisa sin egen förträfflighet. I tarvliga fall betyder det att man ger sig på någon lyckosam. För mig är det ett intellektuellt mörker när man får höra om spanjorernas syn, då de bevisligen hade en fascistisk Franco-diktatur ända fram till 1976. Samtidigt är Spanien en av de största bidragstagarna inom EU-området, och det betyder att de lever av tysk ekonomi.Sen kan jag bara tycka att det här är fel forum för kultursociologiska exkursioner. Men tröttna inte på oss Georg, många av oss har till fullo förstått att svensken är en utvandrad nordgermansk stam, och att vårt språk kryllar av likheter, men det är det där att vara kusinen från landet...

Jamen då är det väl helt ok att skriva om tyskar eftersom det kan betraktas som självironi, eller...??

Hänger kvar vid sidospåret lite...

Pratade med en samekvinna som körde båten på Sitojaure för några år sen, angående just vandrare av olika nationalitet. Hon var imponerad av tyskarnas enorma förmåga att informera sig om varenda liten detalj, tex att göra upp en eld vid stranden för att påkalla uppmärksamhet och få båtskjuts (nåt som vi svenskar missat). Men - hon var också irriterad över att de ofta klagade över att behöva betala för båtfärden med hänvisning till allemansrätten... Enligt henne var österrikarna mycket trevligare. Vi lyssnade och log invärtes. Fördomar och åsikter finns ju överallt.

I somras skapade vi säkert själva några fördomar, när vi sent på kvällen ramlade in i Sprangdalshyttan i Breheimen och väckte upp några stackars tyskar. Det var vår första stugnatt någonsin i Norge (pga av att vi MYCKET förargligt hade glömt just tältet vid avfärden från Stockholm) och vi hade totalt missat den högst viktiga informationen att man behöver nycklar till vissa stugor. Detta trots att vi frågat en mängd frågor vid fjällstationen i Sota-Saeter (min fördom om norrmän: de är inte bra på information utan tror att allt är självklart bara för att det är det för dem. Gäller tex vägtullar mm). Hur som helst - vi fick en nyckel av tyskarna för att komma in i stugan bredvid.

Klockan 7.30 på morgonen stövlade en av tyskarna in i vår stuga (ja- vi sov) och ropade "The key, the key!" med ångestladdad stämma. Jag satte mig yrvaket upp och frågade "What do you mean?". "THE KEY!!!!" gastade han då och fortsatte "We are leaving in 5 minutes!". Han upprepade detta med allt högre stämma, tillsammans med uppmaningen "You must wake up!" tills någon vaknat tillräckligt för att
1. Höra att det var just orden "The key" och inte "wäkkiiii" (som det lät som)
2. Kliva upp och överräcka nyckeln.
3. Visa att vi kunde låsa stugan eftersom den hade hänglås

De måste ha undrat vad vi var för idioter. Fyra tjejer som helt glatt kliver in efter mörkrets inbrott utan nyckel och inte verkar ledsna för det och sen inte lämnar tillbaka den nyckel vi fick låna (vi trodde att nyckeln endast behövdes för extrastugan som vi sov i...).

Men de hälsade oss ändå välkomna till nästa stuga när de hade insett att vi fått fel info. Vi gick dock tillbaka till Sota-Saeter och skällde lite på dem istället. :)

Re: svensk natur?

lowe; sa:
För mig är det ett intellektuellt mörker när man får höra om spanjorernas syn, då de bevisligen hade en fascistisk Franco-diktatur ända fram till 1976. Samtidigt är Spanien en av de största bidragstagarna inom EU-området, och det betyder att de lever av tysk ekonomi.

Om jag pà nâgot visat bidragit till att utmàla spanjorer i gemen sâsom varandes tysk-hatare el. dyl. , sà ber jag att snabbt fà revidera denna bild (áven om jag inte riktigt vet hur denna tolkning lyckats uppstâ).

Spanjorer i gemen har inget särskilt förhàllande till tyskar mer án att de vet att tyska produkter i regel hàller hög kvalitet. Samt att de faktiskt i högsta grad kánner till att Tysklands ekonomi är EUs motor och att Tyskland är en av de största bidragsgivarna till EU i allmánhet och till Spanien i synnerhet...

Om man nu ska välja nàgot land som spanjoren i gemen kan tycka vara befolkat av mindre sympatiska filurer sâ är det nog snarare granne i norr: Frankrike. Men det är en làng och komplicerad historia. För övrigt: den dam, min granne, som inte ville ha tyskar som grannar, ár ingen ärke-spanjor precis, utan en 65-ârig dam som med sin mallorkinske far och franska mor bodde större delen av sitt aktiva liv i Casablanca, Marocko, undervisandes franska, sitt modersmâl.

andra sidan: Att spanjorer som bor pà orter dár fr.a stora mängder tyskar valt att sätta bo pà ett ganska aggresivt, okänsligt och egensinnigt sätt, kan ha andra, avvikande âsikter om dessa "inkräktare" kanske inte är helt svàrt att förstâ. Snarare tror jag att dessa spanjorer är mer fördragsamma mot detta fenomen än andra.

Slutligen vad gáller Spanjorer: att dra in Franco i vad dagens spanjorer tycker och tänker är inte sárskilt relevant.

Georg: dina iaktagelser av svenskarnas alkohol-vanor, naivitet etc: betänk din egna (helt sanna teori) om att kritiska àsikter mot X-folket med stor emphasis och mer ofta än sállan brukar dryftas X-mán/kvinnor emellan: men ve den utlánning (eller som i mitt fall: X-man boeendes i utlandet) som vàgar komma säga det samma!
Tyvärr existerar ju inte den perfekta platsen pà jorden, sà gillar man ett ställe nàgorlunda bra, sà bra att man tom kan tänka sig att flytta dit, sâ bór man noga väga om det man gillar uppváger det man inte gillar. Sedan tar man sitt beslut med alla dess konsekvenser och utan att knota.

Och därmed nog om detta för min del!

Vánligen / Mats

[Ändrat av malindo 2003-09-22 kl 16:11]

sachsaren; sa:
@Lars G A och walk_alone: onödigt med "hm hm" och "de kom från ett europeisk land" :)
Från min sida var det bara ett sätt att illustrera hur det kan bli. Från tidigare debatter känner du till min inställning i tyskfrågan och även andra nationaliteter. Men vi måste inse att de flesta som fjällvandrar är turister, så icke jag :)
--
En historia:
Jag ligger på liggunderlaget, solen lyser och snön gnistar. Kokar kaffe på väg mot Kallaktjåkko. Långt borta dyker två skotar upp som snabbt närmar sig. De kör upp bredvid mig och stannar, visiren fälls upp. Det är två unga samer. Jag hälsar och berättar att jag är på väg upp till Kallaktjåkko.
- Jaså svara en av grabbarna, vi trodde det var en turist. Vi skall upp och kolla vart renarna har gått och köra kanten.
Jag berättar om räv och älgspår jag sett gå över fjället men inga renar. Visiren fälls ner, elstart på skotrarna och så försvinner de upp över fjället.
Jag kan fortfarande inte förstå varifrån han avläste att jag inte var en turist ;-)
--
Rök: Eftersom det är vanligt att det inte ryker så mycket om eldar i norr :) kan man alltid göra upp EN rökeld vid vatten om man vill bli hämtad. Lokalbefolkningen - om det finns någon som ser - vet vad det betyder HÄMTA MIG! Det tillhör god sed att erbjuda betalning för röklift.
Tre rökar är den internationella hjälp signalen så den bör man spara tills man är i verklig behov av hjälp // Roland

Mikael Granbom inlägg Kårsajiegna-Gaergevagge - det går visst !

Går alldeles utmärkt ta sig via sydsidans isslänt den korta biten uppåt till passet mot Kärkevagge..joodå.
Okänd..jomen visst, det är bra...
Sen går man uppe på passet hemligvägen på västra sidan lugnt och fint den snabbaste vägen ner ovanför klippkanten och ser vattenfallet ned mot sjön, men undviker det hållet.
-Västra sida är det som gällt !!
-Ner till en klippvägg vid stenrasslänten (talus) där en lodrät klippvägg följs intill basen fint, tills man kommer i dess mitt i ett 'Hål-i vägga', då..
-passerar man illa kvickt som en lämmel..tvärs över. Stanna inte, för det rasar sten emellanåt. Ta inga chanser..!! Över till säkra andra sidan tvärväggen
-Sen ner för talus-stenraset ner mot sjön och håll då undan från 'hålets' stenras.. (en dog där-mittipicken).
- ta det lugnt...så upplevt den kanske mest alpina delen i hela området.. 'Frazzes Järva-led'
Målat lite orange märke vid vägga...

Inga fel på Tyzkar..bara de lugnar ner sig på nåra dagar.

Haft roligt med ungt gäng i Sarek med klövjeren-rajd med Roger Rimpi & Mats Spiit (Spiik).
Ju yngre desto mer villig att lära sig basics'...
Det exploderade förvisso saker, men de lär sig..till nästa gång lite sotiga i nunan..

Det kördes båt med 20 tyskar, renar, hundar till Rinim och genom Pastavagge i storm. Regnade ta mig faen, från alla håll..även underifrån. Måskosel-lättviktskåtorna värdelösa i fjällstorm, blev blåsbälgar utan funktion annat än dusch inuti med kondensen. Fick flygas in stormtält mitt i svartnatten.
Men under tiden pågick festen i Pielastugan så taket höll på att lyfta...! Jvlar !
Vi hade 2 fester och det gick bra.. Kärleken spirade..i bastu och i fest.. Får väl stryk snart...

Även om det varit en tid av Världs-vansinne i krig, ska det väl sluta nån gång. Och nog ligger lik kvar än idag åt Riksgränsen och Kola-halvön..

WOW!

Frazze:

tack för ett mustigt inlágg om tysk-festen!

Det finns möjligen inga foton bevarade fràn denna händelse?

Mvh / mats

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips