Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen

Nu tycker jag att vi har belyst dom negativa konsekvenserna med vargen.
-Är det inte dags att belysa dom negativa sakerna om vi inte har varg?

Det känns riktigt, riktigt längesen nån beskrev detta på ett trovärdigt sätt.
-Vad fattades på 60-70-80-90-talet?
 
Om vi inte har varg kommer den att saknas av merparten. Är uppvuxen i Vänersborg och tyckte som barn att det var synd att föregående generationer hade varit så självupptagna att de drivit bort och dödat av såväl björn som varg. Ser positivt på att de är på väg tillbaka.
 
För dagen så delar jag inte Riksjägarnas uppfattning, men jag kan ha fel, och man är ju inte sämre än att man kan ändra sig. Vi har inte sett vad det slutar med än.

Fri skyddsjakt kan bli en realitet i framtiden om bocken ska vara trädgårdsmästare,
som t ex "Stiffmeistern" här ovanför.


jojo "Stiffmeistern" vågar i alla fall stå för sina åsikter fullt ut.
 
Man bör skilja dumhet från avsaknad av information på ett område där en person inte påstår sig ha kunskap. När man kallar någon dum handlar det om att personen borde förstå eller påstår sig förstå något han eller hon inte känner till. En annan fransk filosof, Michel Adam, har ägnat en hel bok, Essai sur la bêtise (1975), åt dumheten och räknar upp följande egenskaper hos de dumma: . De intresserar sig inte för kunskap. . De accepterar inte intellektuell ansträngning. . De utgår inte från verkligheten i sitt tänkande. . Dessutom besväras de inte av sina begränsningar utan känner sig lyckliga. När det gäller kunskap, tillskriver dumma personer betydelse åt företeelser som är triviala eller flyktiga. De "förklarar" banala företeelser som inte kräver förklaring. De försöker inte lära sig nya saker utan upprepar sådant de redan tror sig veta. De bygger inte upp en diskussion med argument. När det gäller det sociala livet använder de orden utan att lägga vikt vid deras betydelse. De vägrar att ta till sig andras argument. De bryr sig inte om hänvisningar till verkligheten. Adam kallar dumheten för en aggression mot samhället, eftersom den dumme kan utöva en "intellektuell terrorism" mot sin omgivning, när han eller hon i samtal tjatar om sådant som inte hör till ämnet, hoppar mellan ämnen och ständigt framhåller sin egen förträfflighet. Den intelligenta personen gör tvärt emot. Framför allt iakttar han eller hon verkligheten. Adam understryker att de som inser sina begränsningar därigenom har redskap för att lära mer. Samma sak gäller moral. Det är bara en moraliskt utvecklad person som förstår att han eller hon begått ett moraliskt fel. Adam sammanfattar med att säga att förståndet och moralen är det som i djupare mening möjliggör ett möte mellan människor…


/troswe/
 
Nu när det inte längre går att sälja färgband kanske man skulle slå sig på spadar till skyttegravarna i de här ordkrigen. Hur många som skriver här har blivit skuggade av varg till att börja med?
 
Bock?

Tja, nock var var man både bock och "trädgårdsmästare" i sin ungdom. Kanske är de så att trädgårdsmästaren nt behövs i framtiden. Kan inte minnas när jag kom till en oröjd trädgård sist, tycks bestå av självröjda kalhyggen där nt ens en lus kan överleva.
Stiffmeistern
 
Jag stötte på tre vargar för några veckor sen när jag var och spåra med hunden.. hade kört ca 1mil in på en grusväg och lade ut fyra spår,gjorde upp eld och pimpla abborre några timmar..

Sen var det dax att spåra och hade kommit in ca 300m in på första spåret då en varg dök upp och den kom sakta emot oss och stanna några ggr.. den var en 30m som närmast.
Jag bestämde mig att gå tillbaka till bilen och vargen verkade följa nyfiket efter..

När jag hade ca150m kvar till bilen så märkte jag att vi hade sälskap av två vargar till så dom hade tydligen omringa oss.. tyckte att det blev lite onödigt spännande med tre vargar på 30-40m håll så jag börja vifta med armar och gapa för att dom skulle ge sig av.. Ne dom följde ända fram till bilen men värre än så blev det inte,när jag starta bilen så drog dom..

Så här i efterhand så var det en ganska mäktig upplevelse och ett minne för livet att se varg på så nära håll..
Har sett varg ganska ofta,säkert en 50ggr när dom springer i skogskanten runt gården aldrig men aldrig närmare än 100-150m kommer dom.. kan bero på att det finns kor och hästar i hagarna..

Jag är inte alls emot varg och tycker att det är mest en upplevelse att se dom i naturen bara dom håller sig i skogen och lansdbyggden,vi som bor på landet så är rovdjur en del av det och man får acceptera de snällt..

Ang boskap och varg:
Grannen har får och baggar,han har aldrig haft problem med varg för han har fårstängsel (nät).. en varg hoppar aldrig över ett stängsel utan den kryper under el igenom om det är hål el öppning..

Dom som har vanlig eltråd i fårhagen så är risken större att vargen tar sig in där.

Börjar dom ta sig in i samhällen och villaområden då är det ju dax att göra något åt saken..
 
Jag stötte på tre vargar för några veckor sen när jag var och spåra med hunden.. hade kört ca 1mil in på en grusväg och lade ut fyra spår,gjorde upp eld och pimpla abborre några timmar..
Sen var det dax att spåra och hade kommit in ca 300m in på första spåret då en varg dök upp och den kom sakta emot oss och stanna några ggr.. den var en 30m som närmast.
Jag bestämde mig att gå tillbaka till bilen och vargen verkade följa nyfiket efter..
När jag hade ca150m kvar till bilen så märkte jag att vi hade sälskap av två vargar till så dom hade tydligen omringa oss.. tyckte att det blev lite onödigt spännande med tre vargar på 30-40m håll så jag börja vifta med armar och gapa för att dom skulle ge sig av.. Ne dom följde ända fram till bilen men värre än så blev det inte,när jag starta bilen så drog dom..
Så här i efterhand så var det en ganska mäktig upplevelse och ett minne för livet att se varg på så nära håll..
Har sett varg ganska ofta,säkert en 50ggr när dom springer i skogskanten runt gården aldrig men aldrig närmare än 100-150m kommer dom.. kan bero på att det finns kor och hästar i hagarna..
Jag är inte alls emot varg och tycker att det är mest en upplevelse att se dom i naturen bara dom håller sig i skogen och lansdbyggden,vi som bor på landet så är rovdjur en del av det och man får acceptera de snällt..
Ang boskap och varg:
Grannen har får och baggar,han har aldrig haft problem med varg för han har fårstängsel (nät).. en varg hoppar aldrig över ett stängsel utan den kryper under el igenom om det är hål el öppning..
Dom som har vanlig eltråd i fårhagen så är risken större att vargen tar sig in där.
Börjar dom ta sig in i samhällen och villaområden då är det ju dax att göra något åt saken..

Det du beskriver är mycket typiskt beteende för varg i nuläget.
Dom var nog inte ute efter dig personligen, utan mera vad du kan lämna efter dig.
Hade du en hund med dig, så skulle dom betrakta avståndet mellan hunden och dig för att
se om du överger -lämnar över den.


Trots att vi troligen inte har fler vargar på reviret än föreående år, så har synobsen ökat dramatiskt i år. Dom har absolut börjat intressera sig för bebyggelsen.
Normalt ska ju vargen sky människor, men nu är det klart så att dom flyttar fram positionerna.
En orsak kan vara att reviret delar sig, en annan att vi har underskattat antalet.
Men många orädda vargar har observerats denna vinter.
 
Det du beskriver är mycket typiskt beteende för varg i nuläget.
Dom var nog inte ute efter dig personligen, utan mera vad du kan lämna efter dig.
Hade du en hund med dig, så skulle dom betrakta avståndet mellan hunden och dig för att
se om du överger -lämnar över den.


Trots att vi troligen inte har fler vargar på reviret än föreående år, så har synobsen ökat dramatiskt i år. Dom har absolut börjat intressera sig för bebyggelsen.
Normalt ska ju vargen sky människor, men nu är det klart så att dom flyttar fram positionerna.
En orsak kan vara att reviret delar sig, en annan att vi har underskattat antalet.
Men många orädda vargar har observerats denna vinter.



Jo dom har nog blivit allt fräckare senaste tiden och jag tror inte vagarna hade dykt upp alls om jag inte hade hunden med mig så dom var helt klart efter hunden..

De kan man ju förstå,speciellt när en hund kommer in på deras revir så de är väl klart att dom ser det som ev hot el byte..

I vargreviret här sägs det vara 6-8st sen förut + att dom fått en kull...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.