Vettiga hållbara strumpor/sockar?

Hej
Använder ofta knähöga strumpor när jag är ute på, vandring, jakt, fiske, båtliv, slalom mm.
Har provat flera olika fabrikat, men med samma usla resultat. Nöts fort i bl a hälarna och sedermera hål.
Behöver tips på vadhöga strumpor som ni gillar.
Dom ska inte vara tunna som löparstrumpor men inte så tjocka som försvarets yllersocka, utan sådär mittemellan, ja du fattar..

Tips?
 
Jag sliter också strumpor ganska fort, och jag har testat det mesta dyra märken och billiga. Och har kommit fram till att det blir billigare att köpa billiga strumpor för de dyra slits lika fort. Jag trodde att de dyra skulle hålla längre men de gör de tyvärr inte.
 
Jag sliter också strumpor ganska fort, och jag har testat det mesta dyra märken och billiga. Och har kommit fram till att det blir billigare att köpa billiga strumpor för de dyra slits lika fort. Jag trodde att de dyra skulle hålla längre men de gör de tyvärr inte.
Samma erfarenhet här, åtminstone om man vill ha hög andel ull.
 
Finns säkert billigare strumpor i samma kvalite men jag har använt darn tough senaste åren och tycker dom håller mycket längre än andra strumpor jag testat
 
Finns säkert billigare strumpor i samma kvalite men jag har använt darn tough senaste åren och tycker dom håller mycket längre än andra strumpor jag testat
Javisst kan det finnas lika hållbara men billigare strumpor, men vad jag förstått så lever Darn Tough faktiskt upp till sin livstidsgaranti, och om det stämmer så är de ju i en klass för sig!
De jag känner som provat DT säger att det är de skönaste strumpor de haft. För egen del har jag nu under vinter-vår förgäves letat på rea på lämpliga DT-sockor/-strumpor till mig själv.
 
Jag vet inte om du menar att vadhöga/knähöga är samma sak?
Men om det är hållbarhet som är fokus så kan jag rapportera att det brukar vara sällsynt med hål i orienteringsstrumpor, de måste tåla en hel del och jag tycker att de gör det (men det är ju inte mjukt och varmt som ull, vid båt och fiske så skulle jag nog snarare använda Sealskins eller liknande med merinoull på insidan, de håller också bra mot nötning).
Jag har inte testat DT men det kan ju vara olika bra för olika behov så kanske man behöver mer än en typ av strumpor).
Skorna är det värre med vid orientering, det är väl bara vänsterdojjan i speedway som slits snabbare.
Exempel
 
Jag har hittat en butik i e-center i Malmö som säljer 3-pack arbetssockar.
för 70 kr. De funkar för livet ute. De håller 4 månader vid daglig användning.
Sockarna är 3 säsong; höst, vinter och vår.
De har ingen internetsida att handla från, bara butiker.
Jag har inte hittat några andra sockar som håller lika länge.
Det är syntetsockar, inte ull. Ull håller inte alls lika länge och är mycket dyrare.
Merinoull är skönt men de är dyrare och håller maximalt 1 månad vid daglig användning.
 
(...)
Det är syntetsockar, inte ull. Ull håller inte alls lika länge och är mycket dyrare.
Merinoull är skönt men de är dyrare och håller maximalt 1 månad vid daglig användning.
Oj - riktigt SÅ fort går inte mina ullstrumpor åt, och då går jag ändå aldrig i något annat. Jag använder dem just dagligen, plus såklart på alla vandringar, skid- och skridskoåkning m m.
Woolpowers linerstrumpor har hållit i flera år, Aclimas tjocka ullfrotté likaså, men de mest hållbara av de tjocka har nog Urbergs jägarstrumpor varit, som jag tyvrr inte längre hittar någonstans.
Alla dessa har varierande andel syntetfiber; Woolpowers tunna så mycket som 40% vilket förklarar hållbarheten.

Till slut ger väl alla upp, men vi har tydligen helt andra definitioner av ordet "hållbart". När jag skrev mitt förra inlägg menade jag år - inte månader. SÅ kort tid har inte ens strumpor i 100% ull hållit i mitt fall.
Men jag kan tänka mig att mycket också beror på olikheter i vilka skor vi använder, hur tunga/lätta vi är, gångstilen etc.

Jag ser den kortare livslängden som ett rimligt pris för den dramatiska skillnaden i min fot-trivsel. Syntet- eller bomullsstrumpor klarar jag mig inte i ens till vardags, för att inte tala om vandring.
Med viss andel syntet blir det ändå rimlig livslängd. Då tycker jag det är svårare att hitta knähöga strumpor som verkligen sitter uppe och inte hasar ner i kängorna, är lena och släta inåt utan konstiga övergångar och tunna zoner, samt har nedstickad tåsöm. Alla jag listat uppfyller dessa krav.
 
Oj - riktigt SÅ fort går inte mina ullstrumpor åt, och då går jag ändå aldrig i något annat. Jag använder dem just dagligen, plus såklart på alla vandringar, skid- och skridskoåkning m m.
Woolpowers linerstrumpor har hållit i flera år, Aclimas tjocka ullfrotté likaså, men de mest hållbara av de tjocka har nog Urbergs jägarstrumpor varit, som jag tyvrr inte längre hittar någonstans.
Alla dessa har varierande andel syntetfiber; Woolpowers tunna så mycket som 40% vilket förklarar hållbarheten.

Till slut ger väl alla upp, men vi har tydligen helt andra definitioner av ordet "hållbart". När jag skrev mitt förra inlägg menade jag år - inte månader. SÅ kort tid har inte ens strumpor i 100% ull hållit i mitt fall.
Men jag kan tänka mig att mycket också beror på olikheter i vilka skor vi använder, hur tunga/lätta vi är, gångstilen etc.

Jag ser den kortare livslängden som ett rimligt pris för den dramatiska skillnaden i min fot-trivsel. Syntet- eller bomullsstrumpor klarar jag mig inte i ens till vardags, för att inte tala om vandring.
Med viss andel syntet blir det ändå rimlig livslängd. Då tycker jag det är svårare att hitta knähöga strumpor som verkligen sitter uppe och inte hasar ner i kängorna, är lena och släta inåt utan konstiga övergångar och tunna zoner, samt har nedstickad tåsöm. Alla jag listat uppfyller dessa krav.
Jag pratar månader, när inte strumpor håller, Smartwool och Woolpower var lika dåliga att hålla. Jag har även pratat med Woolpowers kundtjänst om deras dåliga strumpor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.