Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vettig ryggsäck till barn
- Trådstartare lami
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
lami; sa:[...] vettig och prisvärd "riktig" ryggsäck till min 4 åring.
Hej Lars!
Jag har positiva erfarenheter av Norrönas säck Veslebjörn, som rymmer ca 10 liter. Sedan tror jag att Haglöfs har en tämligen liten Tight-säck på cirka 15 liter - den kanske också kan fungera. ...dessa var de säckar som dök upp i huvudet just nu!
I min packningsidé för barnen ingår:
- något att äta (godis eller frukt motsv)
- något att dricka (en thermos med varm dryck)
- en leksak (exempelvis ett kramdjur som sovkamrat)
- sittunderlag
- visselpipa
- plåster
- ev förstärkningsplagg (såsom mössa och tröja)
Två minnesregler i "friluftsskole-sammanhang":
1. Maxvikten för packningen bör inte överstiga 20% av barnets vikt.
2. Minimilängden för att kunna bära en ramryggsäck är cirka 1,2 meter.
Vänlig hälsning,
Claes
Det är Norröna som gäller!
Min dotter verkar mycket nöjd med sin Norröna Veslebjörn. Den är på 10 liter och avsedd för 3-6 år. Riktigt bärsystem med bröstrem och midjerem samt en stor och en liten ficka. Sitter perfekt och kan varmt rekommenderas!
Säcken köptes på naturkompaniet Hantverkargatan, Stockholm för några månader sedan.
En lite större variant är Norröna Storebjörn på 15 liter och från 5 till 10 år. Den kommer vi nog prova om ett par år...
Min dotter verkar mycket nöjd med sin Norröna Veslebjörn. Den är på 10 liter och avsedd för 3-6 år. Riktigt bärsystem med bröstrem och midjerem samt en stor och en liten ficka. Sitter perfekt och kan varmt rekommenderas!
Säcken köptes på naturkompaniet Hantverkargatan, Stockholm för några månader sedan.
En lite större variant är Norröna Storebjörn på 15 liter och från 5 till 10 år. Den kommer vi nog prova om ett par år...
Maxvikt för barn
Jag såg tråden av en slump. Jag blev intresserad av tumregler för ryggsäcksbärnde. Det låter vettigt med en maxgräns på 20% av barnets vikt. Finns det något mer stöd någonstans för den regeln?
Jag har haft uppe diskussionen med våran Ur och Skur-skola men de har inga som helst riktlinjer. Det vore kul att kunna hjälpa dem där.
/Dag
Jag såg tråden av en slump. Jag blev intresserad av tumregler för ryggsäcksbärnde. Det låter vettigt med en maxgräns på 20% av barnets vikt. Finns det något mer stöd någonstans för den regeln?
Jag har haft uppe diskussionen med våran Ur och Skur-skola men de har inga som helst riktlinjer. Det vore kul att kunna hjälpa dem där.
/Dag
Re: Maxvikt för barn
http://www.kidshealth.org
Givetvis finns det en sektion om "Backpack Safety"! Där står bland annat att "The American Physical Therapy Association recommends that children carry backpacks of no more than 15% of their body weight".
Med tanke på att amerikanska barn ibland är rejält överviktiga kanske rekommendationen överensstämmer med den svenska på 20 %.
Det finns även lite konkreta råd som tex att en barnryggsäck
-ej skall vara bredare än barnets bröstkorg
-vara försedd med bröstrem för att bättre fördela vikten
-ha flera fack så att vikten kan fördelas.
Hur mycket vågar ni packa i era barns väskor?
Är det nåt amerikaner har koll på så är det procentsatser och säkerhetsregler. Kolla in siten:OffPist2000; sa:Det låter vettigt med en maxgräns på 20% av barnets vikt. Finns det något mer stöd någonstans för den regeln?
http://www.kidshealth.org
Givetvis finns det en sektion om "Backpack Safety"! Där står bland annat att "The American Physical Therapy Association recommends that children carry backpacks of no more than 15% of their body weight".
Med tanke på att amerikanska barn ibland är rejält överviktiga kanske rekommendationen överensstämmer med den svenska på 20 %.
Det finns även lite konkreta råd som tex att en barnryggsäck
-ej skall vara bredare än barnets bröstkorg
-vara försedd med bröstrem för att bättre fördela vikten
-ha flera fack så att vikten kan fördelas.
Hur mycket vågar ni packa i era barns väskor?
Ingen egen erfarnhet
Hej
jag har ingen egen erfarenhet, men ramlade på denna länk:
http://www.getout.se/section.asp?sid=259
Mvh Martin
Hej
jag har ingen egen erfarenhet, men ramlade på denna länk:
http://www.getout.se/section.asp?sid=259
Mvh Martin
barnen packar själva
Mina barn får packa själva, första gången fick jag bära deras ryggsäckar i stort sätt hela tiden men dom var inte så gamla, men nu är det riktigt kul att höra hur dom resonerar om vilka leksaker dom skall ta med sig och dom gämför vikten. Barnen bär i stort sett bara sina leksaker + förstärknings plagg. tror dom bär mellan 3-5 kg bara dockorna väger 1024g styck Därimot tror jag inte att man skall gå långt utan att man rastar inann dom blir trötta och att man har kul på vägen och att man talar om att det är kul att bära ryggsäck som tynger på axlarna
Mina barn har Vjs ryggsäck på 22 liter, barnen är flickor 6 och 7 år
Mina barn får packa själva, första gången fick jag bära deras ryggsäckar i stort sätt hela tiden men dom var inte så gamla, men nu är det riktigt kul att höra hur dom resonerar om vilka leksaker dom skall ta med sig och dom gämför vikten. Barnen bär i stort sett bara sina leksaker + förstärknings plagg. tror dom bär mellan 3-5 kg bara dockorna väger 1024g styck Därimot tror jag inte att man skall gå långt utan att man rastar inann dom blir trötta och att man har kul på vägen och att man talar om att det är kul att bära ryggsäck som tynger på axlarna
Mina barn har Vjs ryggsäck på 22 liter, barnen är flickor 6 och 7 år
Barn ska ha riktig ryggsäck
Barn ska ha "riktig" utrustning det blir lite dyrare men min erfarenhet är att det i längden är bättre, en klätter säck i storleken 25 - 45 L beroende på ålder och kroppsbyggnad för 1'000 till 1'500 är hiskliga pengar i sammanhanget.
Hur man än gör som vuxen tenderar att bli ett svart-hål som bärs på ryggen (gäller främst barn i skol åldern) där allt försvinner. Låt det vara så, det blir roligare om alla är glada och nöjda!
Upp till sju års åldern är en 20 L säck bra. Men skolan kräver ofta mer volym, gymnastik kläder mm.
För tung ryggsäck är inte bra det vet alla. Jag har i flera år ifrågasatt varför mina barn bär sten, det gör dom så är det bara.
Som tidigare sagt är det viktigt att dom får packa själva, det går att börja tidigt med kläder för dags utflykten också, inte bara leksaker. Då lär dom sig vad dom ska ha med sig och var kläderna är.
/christer
Barn ska ha "riktig" utrustning det blir lite dyrare men min erfarenhet är att det i längden är bättre, en klätter säck i storleken 25 - 45 L beroende på ålder och kroppsbyggnad för 1'000 till 1'500 är hiskliga pengar i sammanhanget.
Hur man än gör som vuxen tenderar att bli ett svart-hål som bärs på ryggen (gäller främst barn i skol åldern) där allt försvinner. Låt det vara så, det blir roligare om alla är glada och nöjda!
Upp till sju års åldern är en 20 L säck bra. Men skolan kräver ofta mer volym, gymnastik kläder mm.
För tung ryggsäck är inte bra det vet alla. Jag har i flera år ifrågasatt varför mina barn bär sten, det gör dom så är det bara.
Som tidigare sagt är det viktigt att dom får packa själva, det går att börja tidigt med kläder för dags utflykten också, inte bara leksaker. Då lär dom sig vad dom ska ha med sig och var kläderna är.
/christer
Re: Re: Maxvikt för barn
Uhm, vet inte om du skämtar men. 20% av kroppsvikten är _ALLTID_ lika mycket eftersom alla väger olika.
Jag väger 82kg då blir 20% (1/4) 20,5kg om någon annan väger 40kg blir det 10kg
Men det är fortfarande 20%. Även om man väger mycket eller lite.
... Just so you know ...
....
....
Uhm, vet inte om du skämtar men. 20% av kroppsvikten är _ALLTID_ lika mycket eftersom alla väger olika.
... Just so you know ...
Re: Re: Re: Maxvikt för barn
Han syftar förmodligen på att om man är överviktig så har man ju mer vikt att släpa på redan innan man tagit på sig ryggsäcken. Fast du kanske tänker som en av mina kompisar som ville minska vikten på ryggsäcken. Han stoppade fickorna fulla på jacka och byxor och menade att om man bär vikten på kroppen så märks den inte...
/Jonas U
Scout^; sa:Uhm, vet inte om du skämtar men. 20% av kroppsvikten är _ALLTID_ lika mycket eftersom alla väger olika.
... Just so you know ...
Han syftar förmodligen på att om man är överviktig så har man ju mer vikt att släpa på redan innan man tagit på sig ryggsäcken. Fast du kanske tänker som en av mina kompisar som ville minska vikten på ryggsäcken. Han stoppade fickorna fulla på jacka och byxor och menade att om man bär vikten på kroppen så märks den inte...
/Jonas U
Re: Re: Re: Re: Maxvikt för barn
Det är det jag menar, asså oberoende av vikt. En kille som är fet (Jag själv är överviktig), han kan bära mer utan att ta lika stor skada eftersom han har högre kropps vikt. Men det säger inte att som väger mindre kan bära mer med jämförelse till kroppsvikt.
Som sagt detta är vad jag menar:
En kille som väger 80 han kan ta 20
en kille som väger 40 han kan ta 10.
Men det han menar är
En som väger 80 kan ta 15
En som väger 40 kan ta 10.
Låter iaf som det. Jag är kraftigt byggd, har tjockbenstomme och tar oftast mer än jag normalt skulle. Det kan också en som väger mindre eftersom han kanske är baserad på ett liknade sätt med muskler etc.
utter; sa:Scout^; sa:Uhm, vet inte om du skämtar men. 20% av kroppsvikten är _ALLTID_ lika mycket eftersom alla väger olika.
... Just so you know ...
/Jonas U
Det är det jag menar, asså oberoende av vikt. En kille som är fet (Jag själv är överviktig), han kan bära mer utan att ta lika stor skada eftersom han har högre kropps vikt. Men det säger inte att som väger mindre kan bära mer med jämförelse till kroppsvikt.
Som sagt detta är vad jag menar:
En kille som väger 80 han kan ta 20
en kille som väger 40 han kan ta 10.
Men det han menar är
En som väger 80 kan ta 15
En som väger 40 kan ta 10.
Låter iaf som det. Jag är kraftigt byggd, har tjockbenstomme och tar oftast mer än jag normalt skulle. Det kan också en som väger mindre eftersom han kanske är baserad på ett liknade sätt med muskler etc.
Liknande trådar
- Svar
- 16
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 0
- Visningar
- 600
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar