Verktyg och första förband vid fjällvandning

Något förslag på lämplig skumplast att ta med?

Jag skulle föreslå en självhäftande skumgummiplatta som heter Reston (eller Restona ?) som finns på välsorterade apotek. Finns i tre olika tjocklekar. Den tunnaste är bara typ 5 mm tjock och finns att köpa på rulle. Går att klippa till rätt form, och om man behöver tjockare kan man bygga flera lager på varann. Används inom vården till att tryckavlasta t.ex amputationsstumpar mot proteshylsor. Funkar fint att bygga tryckavlastning i fält...
 
Tackar för tipset, inte helt fel. men inte samma aktiva substans och inte riktigt samma funktion. Vitsen med vismutgallatpulvret är att skavytan blir helt torr och man slipper stänga in den under plåster/förband. Vilket oftast bara gör saken värre.
Jag har fått privat tips om att Dermatol går att få tag på i Köpenhamn, så det finns hopp för en Lundabo :)
 
Jag vill gärna köpa ett liiitet multiverktyg, verkar väga dryga 50g. Är det någon som vet om det finns med både sax och tång på samma?

Har inte läst hela tråden så det kanske redan står, men jag brukar ha med mig ett par buntband. Väger väldigt lite. En nyckelring är inte så dumt heller (dragkedjeflärp, ersätta ngn trasig ring/spänne. En bit tunn, stark och oelastisk lina med hög brottgräns diam. 3 mm från Polyropes, favoriten TrimDinghy XL. Funkar t ex som skosnöre om ett sådant skulle gå av, eller ngn ryggsäcksreparation.
 
Pattex tunna armerade silvertejp är bättre som allround.
Liknar inte gaffa eller biltema silvertejp utan mycket tunnare och sitter.
Man kan t.o.m laga Goretexmembran och det sitter efter tvättar.

Stora rullar finns i 3M sortiment och har nummer 6969




På vilket sätt är den bättre än spinnakertejp? Man vill ju ändå ha någelunda samma färg på tejpen om revor på tältduk el dunjacka ska lagas...

Spinnakertejpen är lite genomskinlig o smälter invändigt bra i färgen..
 
bra grejor

Buntband ser jag inte att någon skrivit i tråden. Brukar ha i olika storlekar från jävligt grov till små. Bra att reparera allt möjligt med och att stoppa blödning med. Värmeljus är åxå bra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.