Verktyg i skogen

Bör vara funkis och hållbara, blir man sen intresserad av att bära lätt så gäller det givetvis allt!
Av diskkusionens vågor här förväntar sig vissa behöva kortsvärd, sågar och yxor samt inte minst 1000 kronors knivar!
Som skogsägare måste jag alvarligt fråga er i vems skogar avverkar ni?
Själv klarar jag ledigt av att skära limpa och korv med kniv modell mindre, lättare och dessutom av fällmodell. Korkskruven kan ju vara separtat och lätt!
På fjället och vid jakt brukar jag bära två lätta slidknivar, en med halvlångt blad(handgjord på den tiden 200:- köpte mycket) bra för mycket och en kort billig, lätt grönsakskniv (IKEA 15:), för just köksbestyr!
Har sällan haft behov av yxa utom vid stuga och slaktplats. Behöver jag såg, så föredrar jag en rejäl bågsåg med lämpligt blad för uppgiften!
Däremot har jag alltid med mig mindre spade på att jag inte behöver lämna fetalier på marken, samt så jag kan fixa till ett avrinningsdike före nederbörden kommer vid mindre lämpliga lägerplatser, men inte minst till att fixa en höftgrop så att jag får en god natts sömn.
Morakniven är utmärkt, specellt dess låga vikt i förening med hög kvalitet, till lågt pris!
Om den ser för billig ut gör då ett eget skaft och sy en egen fin slida till den så har ni ett personligt förhållande till en utmärkt produkt!
Jag vågar kritisera F1 och Glocks fältknivar för jag prövat dem i flera sammanhang, de är onödigt tunga och tjockbladiga, i Glockens fall är den för långbladig.
Själv lägger jag hellre 1000:lappen på en resa än att ha prestige i byxbältet men smaken är som baken........

Hälsar

Johan K
 
jag brukar köra med en slidkniv modell vad vet jag men c:a 2-300 och en mora för lite tuffara jobb där jag inte behöver vara rädd om kniven men man kan ju inte misshandla kniven hur som hels för det. En liten fällkniv jag jag för lite småjox och maten.
Spade är bra som du säger.
Yxa bra om man ska fixa lägereld men annars ser inte jag så stort behov av den. Visst är den användbar till mycket annat men med lite planering så kan man klara sig utan. Såg i stort sätt samma resonemang som yxan.

Jag försöker att minnimera min utrustning eftersom jag har ett antal kilo kamera att släpa på också.
Jag tycker det är kul med prylar jag med men ekonomin och nyttan får sätta mina gränser i första hand.

För min del är bilden jag fångar och upplevelsen i sig det viktigaste inte prylarna, även om jag också tittar avundsjukt på de som har råd med 300mm/2.8 objektiv ;-).

Tja det är mina synpunkter på prylar, vad nu det är värt.


/Stefan
 
Röjsåg

Trodde att ämnet var avklarat för länge sedan (dvs på det gamla forumet). Förutom Morakniv så behövs det enbart röjsåg. Som skogsägare borde du ju veta om detta johankse :)

Användbart mot träd, skidåkare och skoteråkare efter tycke och smak! I nödfall får yxan duga men den används med fördel i köket (utmärkt att krossa kardemumma till bullbaket).

/mats
 
Röjsågar är krångliga

Mja, jag svär (som skogsägare...) mest över röjsågen, sattyget är ju så jävla svårstartat. Bäst på att starta åbäket är ju Jason (Fredagen den 13e, del 6), men min sura Huskvarna/mesiga Partner-såg vägrar. Yxa tycker jag är överreklamerat, för att fälla träd är den undermålig, och för att klyva dem: var fan hittar man en yta att klyva mot utanför vedskjulet? En kniv och lite uppfinningsrikedom räcker så lång, så långt.
Skulle gärna vilja ha lite synpunkter på olika hyfsat vanliga knivar (dvs inte Rolls Royce 2000-kronors). Den mest allsidiga jag använt hittills är Mora2000, men även mindre moraknivar har varit pålitliga. Där finns en konflikt där en mindre kniv är smidigare för att tälja o dyl, medan en lite mer bredbladig är bättre att kapa t ex slanor med. Tyckte F1:an var för grovbladig, duger inte till annat än att öppna konservburkar och stridvagnar med (vilket morakniven inte klarar).
Hör av er!
/A.
 
Om du vill ha nå't smidigare än F1:an så borde du ta dig en titt på WM1! Den har jag gått och sneglat på ett bra tag; duger förmodligen till det mesta, _möjligen_ kombinerad med en kniv med längre, tunt blad och en handyxa :)
 
Re: Röjsågar är krångliga

andersbjerg skrev:

"Mja, jag svär (som skogsägare...) mest över röjsågen, sattyget är ju så jävla svårstartat. Bäst på att starta åbäket är ju Jason (Fredagen den 13e, del 6), men min sura Huskvarna/mesiga Partner-såg vägrar. Yxa tycker jag är överreklamerat, för att fälla träd är den undermålig, och för att klyva dem: var fan hittar man en yta att klyva mot utanför vedskjulet?"

Hade (har) oxå en Huskavarna koloss, 165, som tog ett tag att starta. Köpte en Sthil FS450K istället, en dröm att starta såväl choke, primer och dekompression. Funkar för att fälla det mesta man kan önska till lägerbålet. Bättre räckvidd än motorsåg, som sagt användbart mot militanta skid- resp. skoteråkare ;-)

Yxa funkar utmärkt när träden inte blir grövre än fjällbjörken (inte för att jag hugger ner fjällskog). Problem med att klyva, inte vet jag om det är enklare med kniv. Använd stubben som huggkubbe! Och i jämförelse med kniv är räckvidden betydligt bättre. ;-) Dessutom är det som sagt ett utmärkt köksredskap. Går fint att bygga uthus med oxå.....

Vad ska man med alla dessa fantastiska multi-funkis knivar till i naturen? Fälla träd? Använd såg (motor- eller handdriven) eller yxa. Klyva? Yxa. Rensa fisk? Förutsatt att det inte råder fiskeförbud så har vi nog funnit ett eventuellt användningsområde [förutsatt att du lyckas fånga någon fisk först ;-)] Tälja grillpinne? Morakniv med kolstålsblad duger utmärkt. Skära falukorv? Morakniv. Karva torrkött? Morakniv, OK "lappkniv" kanske är mer PK. Vad mer finns det för behov av kniv? Jaga Björn? Ring Kropp&Co ;-) Älg? Ge grabbarna på Fagerhult deras chans ;-)

Men visst tycker jag att en riktigt gjord kniv är ett underbart konstverk. Och det är härligt med något bättre än en Morakniv. Däremot ifrågasätter jag huruvida det är nödvändigt? Och vad har den "vanlige" fjällvandraren för nytta av all extravagans? Själv håller jag mig till en kompromiss, en (upphittad)Helle, inte direkt "state of art", men lite bättre(?) än en Mora. Kostar åtminstone 10X mer, vet inte om den är så mycket bättre. En kniv är en kniv är en kniv........ Fast en Puma skulle inte vara fel :)

Om jag hade 1000 kr att spendera för skogs/vandringsbruk skulle jag köpa en såg, en yxa och en Morakniv istället för 1 "kvalitets"kniv för att få mesta möjliga funktion.

/mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.