VENUS II EXTREME eller HELSPORT REINSFJELL 2+ ?

Godkväll!

Då var det dags att dra pengar från skogenkontot och investera i ett nytt tält.
Har efter x antal timmar förmodligen bantat ner 10 tält till två finalister.

Exped Venus 2 extreme eller Helsport Reinsfjell 2+?

Någon som har stått inför samma val eller har någon av tälten som kan komma med lite relevanta fakta innan jag blir 6000 fattigare :) ??
Kvalité?
Plus?
Minus?

Är ju ute efter ett kupoltält som rymmer två personer. Två ingångar har jag fått för mig är guld efter x antal nätter i mitt Bergans Compact Light. Absiden på det tältet är för litet för både förvaring och matlagning för två personer. Kan ju då vara gött med valmöjligheten att använda två ingångar.

Hur som haver hoppas jag att jag får lite feedback här angående dessa två ting.
 
Jag har ett Venus II Extreme. Tycker mycket om det.

Nu köptes det först i somras, men hunnit få en känsla i alla fall.

Det känns kvalitativt och flera av de smarta lösningarna de marknadsför så hårt är faktiskt rätt smidiga i verkligheten också.

Dubbla dörrar och absider är riktigt trevligt om man är två. Väldigt smidigt att slå upp och packa ner. Utan tvekan det bästa tält jag ägt.

Precis som seobserver skriver skulle jag helt klart titta på UL varianten om du vet med dig att det inte kommer utsättas för hårda vinterförhållanden.
 
Ok jo jag har kolla lite på venus 2 UL också men jag är inte jättemycket lättvikt. Ingen som har någon erfarenhet av Helsports prylar?.

Hur stor är absiden på venus 2 extreme? Det står ju mått och så på hemsidan men frågar hellre hur den känns. Får packning plats samtidigt som man lagar mat?
 
Venus II UL skulle jag valt utan att ha någon erfarenhet av dessa tält. Exped gör fina saker och vikten lägger jag hellre på att släpa med något extra gott att äta/dricka ;)
 
Jag har ett orion 2 extreme. Tror det är ungefär samma som venus men högre. Det var inga problem med min aether 70-rygga och ändå ha tillräckligt med utrymme för matlagning eller att ta sig in och ut ur tältet. Kanske har jag lite bilder någonstans.. (På "min" sida alltså.)
 
Även jag har ett Venus II-tält (Extreme). Är mycket nöjd med det. Köpte även med ett extragolv som även täcker absiderna - rekommenderas starkt.
Ett trevlig och ffa tyst tält. Snabbt att ställa upp och plocka ned. Hög kvalitet igenom hela tältet.

Ett alt. är Orion-tälten som är helt självstagande (men lite mindre utrymme i innertältet istället).

/Anders
 
Japp. det är hemkommet och uppslaget. Tyvärr bara på vardagsrumsgolvet :).
Var ute i skogen natten till igår men då med hammocken och tarp. Blir nog en premiärtur nästa helg i nya tältet.

Hur som haver så verkar det gick extremt göddigt!. Många goa finesser och väldigt gediget och framför allt, mycket mer rymligare än mitt bergans compakt light 2 som ju är ett tunneltält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Spinspider Exped Venus II Extreme Bo och sova 0
Foehammer117 Exped Tält Auriga Mesh och Venus II Bo och sova 11
Repjkl Exped tält Venus III ?? Bo och sova 8
tomer061 Hilleberg Kaitum vs Exped Venus II Bo och sova 3
hsp Bergans Extreme skador Bo och sova 1
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avarage Läcker det in i era Exped Orion 2 Extreme? Bo och sova 25
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
fotografiskt Summit reactor extreme - håller den måttet? Bo och sova 5
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
frostbiten Thermolite Reactor Extreme Bo och sova 13
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
mafor71 Exped - Orion extreme, Marmot Nusku eller Helsport Gimle Light Bo och sova 2
Boludo Exped Orion Extreme tält Bo och sova 6
justsafe Terra Nova Laser Comp eller Exped Vela I Extreme Bo och sova 31
Petteriskogen Exped Sirius/Sirius Extreme, val av tältväv? Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...