Ventilation, kondens m.m Hilleberg Niak

Någon som har hunnit få någon erfarenhet om Hillebergs nya Niak ?

Skickade tillbaka mitt soulo idag då det var för lite, se tråden: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=83131

Och hade egentligen uteslutit Niak pga mina fördomar om dess ventilationssystem men jag kom på att jag kan ju fråga här i forumet om det finns någon kunskap.

Mina fördomar är att så fort det är lite tuvigt, högt ris eller liknande så täpps hålen vid marken igen och det blir dålig ventilation. Likadant om det regnar kraftigt med lite blåst så regnar det in den vägen och skvätter upp på innertältet ?

Hur fungerar det med kondensen fukt går ju ofta uppåt, det vill säga om det inte finns en takventil eller en ventil nära taket så hamnar all fukt som kondens på insidan av innertältets tak?

Någon här som har testat tältet i lite fulare väder vår-höst. Kommer inte tälta på vintern men kan ju bli fulväder ändå speciellt på kalfjället ?

Mvh Johannes

.

Mina fördomar är att så fort det är lite tuvigt, högt ris eller liknande så täpps hålen vid marken igen och det blir dålig ventilation. Likadant om det regnar kraftigt med lite blåst så regnar det in den vägen och skvätter upp på innertältet ?

Hur fungerar det med kondensen fukt går ju ofta uppåt, det vill säga om det inte finns en takventil eller en ventil nära taket så hamnar all fukt som kondens på insidan av innertältets tak?
/QUOTE]

Numera ordnas ventilationen för väldigt många tält helt eller delvis genom att ordna en glipa utmed yttertältets nederkant. Ofta, men inte alltid, klassas de som 3-säsomgstält.
Jag tror inte att ventilationen i normalfallet blir för dålig pga. tuvor/gräs/ris, eller att innertältet blir allt för nerblött av regn, men däremot så kan ju den regnskyddade delen av absiden/absiderna bli besvärande liten om den/de är liten från början. Vidare så är det ju svårare att vid hård, kall blåst minska den kalla genomblåsningen jämfört med 4-säsongstält där tältduken går ner till marken och ventilationsöppningarna kan stängas/regleras.

Många lättviktstält har denna ventilationslösning. Om de dessutom har enbart mesh i delar av innertältet så tycker iaf jag att de kan bli väl kalla/dragiga i de svenska fjällen.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Många lättviktstält har denna ventilationslösning. Om de dessutom har enbart mesh i delar av innertältet så tycker iaf jag att de kan bli väl kalla/dragiga i de svenska fjällen.

Ytor i mesh i innertältet som man inte kan kan reglera upplever jag som en klar nackdel i vår fjällvärld även sommartid, då just kalldrag i blåsigt väder är något jag gärna vill vara utan.

Ja samma här..

Stort tack för era svar då har jag uteslutit detta tältet också :)

Eftersom jag i princip hade gjort det innan trådstarten så krävdes bara ett par medhåll.

Mvh / Johannes

Vad tänker du om Vaude Power Lizard? Läser själv alla reviews jag kommer över, men blir inte klok på om de duger i fjällen eller inte?

Vad tänker du om Vaude Power Lizard? Läser själv alla reviews jag kommer över, men blir inte klok på om de duger i fjällen eller inte?

Den funkar helt klart i fjällen.... Även Terra nova Lazer tälten funkar i fjällmiljö..

Terra novas billigare tält modeller.... Wild country är jag mer osäker om dom pallar fjällen...

Den funkar helt klart i fjällen.... Även Terra nova Lazer tälten funkar i fjällmiljö..

Terra novas billigare tält modeller.... Wild country är jag mer osäker om dom pallar fjällen...

Tack!
(Insåg att det eg var den andra av Glännmans trådar jag tänkt skriva i, men det gick lite fort... Inte meningen att krångla till Niaktråden.)

Beror helt på vad man har för kriterier för duger. Mitt, som var första versionen, gick sönder när jag bara testade att sätta upp det i lite vind så jag returnerade skiten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips